Gå til innhold

Sjalu

Gjest Klump i magen i dag

Anbefalte innlegg

Gjest Klump i magen i dag

Min kone og jeg var i selskap i helgen som ble holdt på et hotell. En liten gjeng av oss gikk i baren hvor vi hadde det hyggelig. Under middagen ble det servert jevnt med vin til maten, etter dette kaffe og cognac. Alle var i godt humør. Min kone ga uttryk for at hun kjente alkoholpåvirkningen da hun aldri pleier å drikke mye.

Da baren stengte blir noen få av oss enige om å gå på rommet for å ha det fortsatt hyggelig. Da vi reiste oss for å gå så legger kameraten min armen rundt min kone, som igjen legger armen rundt ham hvor vi går bortover gangen med meg gående etter.

Jeg kjente "litt på" at det ikke er så ålreit å se dette, men tenker at det er jo for gøy. Alle er i godt humør, uten at noen er "dritings".

Etter en stund da vi har kommet på rommet så ber kameraten min om at kona mi skal sette seg på fanget hans, noe min kone ler og sier at jeg tror ikke du ville likt det (les; pga overvekt). Hun sier også at det best å la være så ikke jeg blir sjalu...

Jeg vet ikke, men jeg er utad tolerent, og det er ikke slik at kona mi ikke kan danse med andre e.l. pga at hun vet at jeg er sjalu. Kanskje hun så det på meg at jeg ikke likte situasjonen? Jeg vet ikke, men alle gikk og satt seg ned i en sofagruppe, og da satt kona mi seg ved siden av meg.

Før alle møttes hadde vi hatt en liten hyrdestund på rommet, som det også ble senere på natta etter at vi hadde kommet tilbake på rommet vårt. Vi er glad i hverandre selv om det er mange tøffe tak i hverdagen med barn o.l.

Dagen etter da alle skulle dra så tok min kona mi initiativ overfor kamaraten til å gi han en ha det klem.

Dette kanskje ikke så unormalt i seg selv, men følte litt på "måten" hun tok initiativet på (kanskje litt paranoid her...).

Jeg vet at kona mi liker kameraten min da han er en person som mange liker da han ofte er morsom og fort blir et "midtpunkt".

Samtidig har hun sagt ved en anledning at "han der" hadde jeg ikke orket å bodd sammen med en eneste dag, da han prater og kan være rimelig "intens".

Han strutter av selvtillit og er ganske så egosentrert. Idag tenker jeg at jeg ikke orker å se eller snakke med ham på mange dager da jeg er sliten av ham.

Ift ovenstående så tenker jeg at dette sannsynligvis /burde være innenfor rimelighetens grenser, det at man for gøy kan holde rundt hverandre, men jeg syntes at det er for drøyt at kameraten min ber kona mi om å sette seg ned på fanget hans (til hans forsvar så var jo han også påvirket av alkohol...)

Eller hva? er det også være innenfor rimelighetens grenser?

Heldigvis så takket kona mi nei til dette...

Jeg har "klump i magen" av dette og har egenlig lyst til å snakke med kona mi om dette, men vil ikke skape et bilde av at jeg er sjalu og at dette kan bli vanskelig for senere anledninger.

Kona mi har aldri vært utro, og er ei ordentlig jente, og jeg har ingen grunn til å føle usikkerhet med henne, men det var et uvanlig syn å se at en annen mann (og min kamerat) holdt rundt henne og gjengjeldende.

Jeg håper å finne roen igjen her, men er det unormalt og kanskje har det noe med min egen usikkerhet å gjøre at jeg får en slik "reaksjon"?

Bør jeg fortelle kona mi hva jeg føler, eller skal jeg la være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339395-sjalu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble reint varm om hjertet av å lese dette innlegget, jeg!

Først og fremst, så er det ikke gode følelser å kjenne på sjalusi. Men litt sjalusi innimellom for å få bekreftet hvor mye partneren betyr for deg kan da ikke være skadelig? Ut i fra det du skriver, så får jeg inntrykk av at kona di er glad i deg, fortsatt tenner på deg - til tross for utfordringer i hverdagen, og selv om hun "skjerper apetitten ute", så "spiser hun hjemme".

Egentlig syns jeg ikke du trenger å fortelle henne om sjalusien hvis det er en engangshendelse. Bruk heller anledningen til å vise henne i hverdagen hvor mye hun betyr for deg.

Hvis du velger å ta det opp med henne, så ikke anklag henne for oppførselen på festen. Fortell henne heller at hun betyr så mye for deg at det stakk i deg når hun ga kompisen din så mye oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339395-sjalu/#findComment-2860881
Del på andre sider

Jeg synes du bør la det ligge. Kameraten deres ble nok litt revet med av alkoholen og stemningen, men din kone satte sine egne grenser. At han fikk en klem dagen etter var kanskje mest for å vise at hun fremdeles ønsker å ha en vanlig, vennskapelig tone overfor ham selv om han gikk litt over streken kvelden før. Det ligger neppe noe mer under.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339395-sjalu/#findComment-2860884
Del på andre sider

''Kona mi har aldri vært utro, og er ei ordentlig jente, og jeg har ingen grunn til å føle usikkerhet med henne''

Hold fast på dette du.

Ingenting av det du skriver virker som grunnlag for at du skal bekymre deg. At noen holder rundt noen i vennskapelig lag, er ikke unormalt, og betyr ingenting.

Dersom du synes det er vanskelig for deg å takle, kan du forsiktig prate med din kone om dette - men fokuser da på at du ikke mistenker henne for noe, men at du har et problem med sjalusi, og at du syntes det var vanskelig å se dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339395-sjalu/#findComment-2860885
Del på andre sider

Gjest åpenhet

Hvis du følte at dette var sårt for deg så synes jeg du skal fortelle henne det. Jeg tror det er viktig at en er åpenhet i et forhold. Vi mennesker er veldig forskjellige på hva vi føler. Det en føler er sårt trenger ikke være sårt for en annen og motsatt. Det er ingen som har rett til å si at du skal føle sånn eller sånn. Vi er alle foreksjellige og alt har sin forklaring på hvorfor vi føler sånn eller sånn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339395-sjalu/#findComment-2860887
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på hvordan du tar det opp. Om du tar det opp i et setting hvor du forteller henne hvor glad du er i henne, og at du faktisk følte et lite stikk da kameraten din holdt om henne. Det kan bare være koselig å høre for henne:-)

Jeg kan selv gjøre slike ting med enkelte uten at det betyr noe som helst. Eller sagt på en annen måte. Jeg ville aldri gjort noe slikt med en person som jeg faktisk ønsket noe mer med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339395-sjalu/#findComment-2860909
Del på andre sider

Jeg synes i hvert fall ikke du skal bebreide henne noe som helst. Var det noen som oppførte seg litt på kanten, så var det vel kameraten din. Men jeg synes ikke det som foregikk, var mer enn man bør kunne tolerere - du VAR jo faktisk der og så alt sammen, så det var ingen fare. Får du betydelig sjalusibølger av sånt, skyldes det nok litt usikkerhet og spøkelser i ditt eget hode.

Du kan evt. fortelle henne litt om hva du følte, men da vinklet på en positiv måte (at du bryr deg om henne og ikke vil dele henne med noen), og helt uten å forlange noen endringer i hva hun kan gjøre og hva hun må la være å gjøre når dere er på fest.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339395-sjalu/#findComment-2860943
Del på andre sider

Nei, dette synes jeg ikke du skal "ta opp" med kona di, ihvertfall ikke på en negativ måte.

Jeg synes denne oppførselen er godt innenfor hva som bør være normalt og akseptert når man er i "festlig lag" sammen med venner.

Selvom man er gift/samboer/kjæreste, så betyr det ikke at man bør ha "totalforbud" mot såpass uskyldig, fysisk kontakt med andre av motsatt kjønn. Den type kontakt er jo bare et uttrykk for vennskap og annerkjennelse blant folk som kjenner hverandre og setter pris på hverandre.

Du kjenner kona di godt og stoler på henne. Hun viser deg respekt og setter grenser selv.

Å stramme inn på dette ytterligere, vil jeg nesten si er å begrense hennes "rettmessige" frihet.

Derfor synes jeg du bør holde denne sjalusien for deg selv, og heller bruke den som en positiv bekreftelse på hvor mye kona di betyr for deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339395-sjalu/#findComment-2862859
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...