Gå til innhold

Være med på fødsel når man er gravid selv?

Anbefalte innlegg

Gjest navnløs i dag

Jeg har en nær venninne som skal føde om noen måneder. Fordi barnefaren takler blod og stressende situasjoner veldig dårlig, har hun bedt om at jeg blir med på fødselen. Jeg har barn fra før og kan sannsynligvis støtte henne bedre enn han klarer akkurat da. Jeg oppfordrer dem til at han skal være med, men ser for meg at jeg kan være tilstede og "ta over" hvis det blir nødvendig.

"Problemet" er at jeg er gravid selv og kommer til å være åtte måneder på vei når hun har termin. Vil jeg i det hele tatt få lov å være med på fødestuen?

Fortsetter under...

Gjest Elextra

'' Vil jeg i det hele tatt få lov å være med på fødestuen?''

Jeg vet ikke hvorfor du eventuelt ikke skulle kunne det?

''Jeg vet ikke hvorfor du eventuelt ikke skulle kunne det?

''

Det måtte jo være om rier kan smitte, da! :P

Gjest Ulvinnen

Ønsker du det for din egen del? Selv om du har barn fra før, så er ingen fødsler like. Og med bare en måned igjen til du selv skal føde: orker du virkelig den belastningen? Hvis venninnen din skulle være uheldig og få en vanskelig fødsel, så er det dumt om det fører til at du selv vil grue deg til din egen.

Jeg ville ha tenkt grundig gjennom de sidene også, var jeg deg. (Og jeg ville endt opp med å avslå, men jeg har hatt to meget dårlige fødsler selv, så jeg er ikke objektiv.)

Annonse

Jeg vil tro det går helt greit? Skjønner ikke hvorfor det evtentuelt skulle være noe problem, men jeg ville nok ringt føden nå for å dobbeltsjekke...

Har du født før - og den fødselen gikk greit?

Jeg vet ikke om jeg hadde takla så veldig bra å være med på en tøff fødsel om jeg var helt uerfaren selv og det straks var min tur...

Gjest navnløs i dag

Jeg vil tro det går helt greit? Skjønner ikke hvorfor det evtentuelt skulle være noe problem, men jeg ville nok ringt føden nå for å dobbeltsjekke...

Har du født før - og den fødselen gikk greit?

Jeg vet ikke om jeg hadde takla så veldig bra å være med på en tøff fødsel om jeg var helt uerfaren selv og det straks var min tur...

Jeg har hatt en helt normal fødsel før, ja, og har et avslappet forhold til det å føde.

Gjest navnløs i dag

Ønsker du det for din egen del? Selv om du har barn fra før, så er ingen fødsler like. Og med bare en måned igjen til du selv skal føde: orker du virkelig den belastningen? Hvis venninnen din skulle være uheldig og få en vanskelig fødsel, så er det dumt om det fører til at du selv vil grue deg til din egen.

Jeg ville ha tenkt grundig gjennom de sidene også, var jeg deg. (Og jeg ville endt opp med å avslå, men jeg har hatt to meget dårlige fødsler selv, så jeg er ikke objektiv.)

Jeg ønsker å stille opp for min venninne hvis jeg kan. Jeg har hatt en normal fødsel før, og har et avslappet forhold til det å føde. Det er nok lurt som du sier å tenke over og forberede mine egne følelser i forhold til om hennes fødsel skulle bli vanskelig.

Jeg har hatt en helt normal fødsel før, ja, og har et avslappet forhold til det å føde.

Da tror jeg ikke dette skulle være noe problem...

Jeg hadde selv ikke vært i tvil om at jeg ville vært med som ledsager ved fødsel, men da basert på at mine tre fødsler ikke har vært i nærheten av å være "grusomme" ;)

Gjest navnløs i dag

Da tror jeg ikke dette skulle være noe problem...

Jeg hadde selv ikke vært i tvil om at jeg ville vært med som ledsager ved fødsel, men da basert på at mine tre fødsler ikke har vært i nærheten av å være "grusomme" ;)

Ja, jeg synes egentlig det er fantastisk å skulle få oppleve mirakelet "fra utsiden". Ved min egen fødsel var jeg for opptatt av meg selv ;)

Den første tanken som slår meg, kan være at du som 8 mnd gravid kanskje ikke _orker_ å hjelpe til så mye. det kan jo dra ut i langdrag, det blir lite søvn, kanskje ikke så lett å sette seg når man trenger det osv.

Men fra den fødendes ståsted kan jeg varmt anbefale å ha med en god venninne. jeg hadde det selv, med samme begrunnelse som hos dere. Jeg tror tanken på at jeg ikke ble alene hvis mannen min måtte kaste inn håndkleet var med på å gjøre han såpass avlappet at han taklet fødselen helt fint - han var til stede hele tiden og var til god støtte og hjelp.

Samtidig var det veldig god støtte i min venninne, og ikke minst var det veldig flott å ha henne å snakke med om alt etterpå:-)

Annonse

Gjest navnløs i dag

Den første tanken som slår meg, kan være at du som 8 mnd gravid kanskje ikke _orker_ å hjelpe til så mye. det kan jo dra ut i langdrag, det blir lite søvn, kanskje ikke så lett å sette seg når man trenger det osv.

Men fra den fødendes ståsted kan jeg varmt anbefale å ha med en god venninne. jeg hadde det selv, med samme begrunnelse som hos dere. Jeg tror tanken på at jeg ikke ble alene hvis mannen min måtte kaste inn håndkleet var med på å gjøre han såpass avlappet at han taklet fødselen helt fint - han var til stede hele tiden og var til god støtte og hjelp.

Samtidig var det veldig god støtte i min venninne, og ikke minst var det veldig flott å ha henne å snakke med om alt etterpå:-)

Jeg bor heldigvis såpass nært fødestuen at jeg kan dra hjem og hvile hvis det drar ut, og kan ringes opp av barnefar og komme tilbake i løpet av fem minutter når fødselen kommer ordentlig i gang. Dessuten er det jo utrolig hva man orker når det stormer av aktivitet :)

Jeg tror også at min tilstedeværelse vil være en trygghet ikke minst for pappaen, som du er inne på :) Jeg vil jo veldig gjerne at han skal få oppleve sitt eget barn komme til verden, og at det skal bli en god opplevelse for ham og ikke bare stress og engstelse og redsel for å ikke strekke til.

Jeg bor heldigvis såpass nært fødestuen at jeg kan dra hjem og hvile hvis det drar ut, og kan ringes opp av barnefar og komme tilbake i løpet av fem minutter når fødselen kommer ordentlig i gang. Dessuten er det jo utrolig hva man orker når det stormer av aktivitet :)

Jeg tror også at min tilstedeværelse vil være en trygghet ikke minst for pappaen, som du er inne på :) Jeg vil jo veldig gjerne at han skal få oppleve sitt eget barn komme til verden, og at det skal bli en god opplevelse for ham og ikke bare stress og engstelse og redsel for å ikke strekke til.

Min mann var etterpå veldig glad for at han var til stede, og har anbefalt dette for andre "pyser" også :-)

Og venninnen min var både rørt og takknemlig over erfaringen:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...