Gå til innhold

vanlig at svensker ikke bruker første fornavn?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

jeg vet ikke om dette er tilfeldig men jeg har vært borti en del svensker i det siste som ikke bruker sitt første fornavn, men det andre, eller tredje. Det kan skape litt forviklinger når man skal forsøke å finne dem i telefonkatalogen, eller blant folk som kjenner dem ved et annet navn.

Er dette en trend blant svensker?

Skrevet

Det er i hvert fall vanlig at de bruker kallenavn i stedet for sitt virkelige navn. Kalle i stedet for Karl osv.

Skrevet

Jeg vet ikke så veldig mye om svenske navnskikker, men jeg har lagt merke til at det er vanligere i Sverige enn i Norge å ha så mye som 3 fornavn. I fødsels- eller dåpsannonser står det f. eks. at et barn heter Amanda Linnea Julie. Hvis Linnea er det navnet som skal brukes til daglig, står dette navnet understreket i annonsen.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er blant svensker, men jeg kjenner flere norske som kun bruker andre fornavn.

Gjest Kutte korte fornavn?
Skrevet

Tja - jeg vet i alle fall noen svensker som gjør det sånn. Da veninna mi skulle gifte seg med sin svenske, skvatt jeg i kirka - for det var første gang jeg hørte hele navnet hans. Trodde han bare het - la oss si Christer - og så viste det seg at han egentlig het Bo Christer.

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg vet ikke så veldig mye om svenske navnskikker, men jeg har lagt merke til at det er vanligere i Sverige enn i Norge å ha så mye som 3 fornavn. I fødsels- eller dåpsannonser står det f. eks. at et barn heter Amanda Linnea Julie. Hvis Linnea er det navnet som skal brukes til daglig, står dette navnet understreket i annonsen.

''Hvis Linnea er det navnet som skal brukes til daglig, står dette navnet understreket i annonsen.''

Men hvis det er navnet som skal brukes, hvorfor står ikke det først da? Hvorfor gjøre det så komplisert?

Skrevet

Det er veldig vanlig. Svensker har ofte tre fornavn og bruker kun det ene til daglig - ofte det andre eller tredje navnet.

Gjest best wishes
Skrevet

Det er veldig vanlig. Svensker har ofte tre fornavn og bruker kun det ene til daglig - ofte det andre eller tredje navnet.

Men blir ikke det litt hva skal jeg si plundrete i hverdagen å bruke et navn som ikke kommer først? I alle offentlige papirer må de jo skrive et annet navn, og samtidig gjøre dem obs på at de foretrekker å bli tiltalt med navn nr 2 eller 3.

Skrevet

Men blir ikke det litt hva skal jeg si plundrete i hverdagen å bruke et navn som ikke kommer først? I alle offentlige papirer må de jo skrive et annet navn, og samtidig gjøre dem obs på at de foretrekker å bli tiltalt med navn nr 2 eller 3.

Jo, jeg vil tro at det skaper litt forviklinger. Jeg har ikke inngående kjennskap til det selv, men har både venner og kunder med mange navn. Kan bli litt tull når en kunde ringer og presenterer seg med et navn som ikke er det samme som vedkommende er registrert med hos oss.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er blant svensker, men jeg kjenner flere norske som kun bruker andre fornavn.

Samme her. Deriblant en onkel av meg. Eneste gangene han bruker begge fornavnene, er når han signerer:-)

Gjest best wishes
Skrevet

Men har det navnevalget vært bestemt fra fødselen av, at de skulle bruke navn nr 2, eller er det noe de har bestemt selv når de har blitt større?

Skrevet

Men har det navnevalget vært bestemt fra fødselen av, at de skulle bruke navn nr 2, eller er det noe de har bestemt selv når de har blitt større?

Noen av hver :) En byttet til å begynne å bruke andrenavnet etter han fylte tyve, det var litt forvirrende. De andre har enten bestemt seg for at de vil bruke andrenavnet som barn, eller foreldrene har konsekvent brukt andrenavnet siden fødselen. Jeg har inntrykk av at de som gjør det på den måten ofte er oppkalte, så det er kanskje noe av grunnen. Noen synes gjerne det er hyggelig å oppkalle barnet sitt etter en kjær tante eller bestemor, men foretrekker et annet navn enn det første sånn til daglig - kanskje også for å skille mellom de, hvis den barnet er oppkalt etter fremdeles er i live?

Skrevet

''Hvis Linnea er det navnet som skal brukes til daglig, står dette navnet understreket i annonsen.''

Men hvis det er navnet som skal brukes, hvorfor står ikke det først da? Hvorfor gjøre det så komplisert?

''Men hvis det er navnet som skal brukes, hvorfor står ikke det først da? Hvorfor gjøre det så komplisert?''

Godt spørsmål. Jeg vet ikke. Men husk at det er svensker det er snakk om her, da! ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...