Gå til innhold

Føflekk - fjernet med "radiolaser"

Anbefalte innlegg

Beklager at denne blir lagt ut to ganger - da ikke transaksjonen gikk igjenomm første gangen. Men jeg fikk som sagt tidligere i høst fjernet en føflekk på føflekk klinikken i Oslo etter en generell undersøkelse. Jeg hadde 3-4 føflekker jeg selv anså som mistenklige. Den ene oppdaget noen måneder i forveien, men hadde sannsynligvis vært der lenge ( da den lå rett over gropen på kneskålen, ikke akkurat der man kikker oftest ). Legen sa etter undersøkelen at det var ingen farlige føflekker, men den aktuelle over gropen på kneskålen hadde "potensiale". Dvs. sa han; den er ikke farlig nå, men ingen vet hvordan den utvikler seg. Videre; du kan enten fjerne den eller følge med på utviklingen. Det endte med at jeg fjernet den der og da. Har i ettertid skjønt at laser ikke er å anbefale ( siden flekken da ikke blir sjekket ) og lurer derfor på om jeg kan ha begått en "tabbe"? Og evt. må følge dette nærmere opp? Og tilslutt hva er egentlig "radiolaser" ?Alder 30, Mann

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339711-f%C3%B8flekk-fjernet-med-radiolaser/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Dessverre litt sent svar pga julestri. Vi som er hudleger, er svært nøye med at føflekker ikke skal "fjernes" med laser, diatermi eller brenning, da slike metoder: 1) ikke fjerner lesjonen fullastendig 2) umuliggjør patologisk undersøkelse av vevet 3) som regel heller ikke gir spesielt pene arr. I tillegg kommer at det krever lang erfaring å diagnostisere farlige føflekker med stor grad av treffsikkerhet, så her bør man være svært varsom og ha muye å gå på. "Radiolaser" er sannsynligvis en slags diatermiapparat som er strømbasert så det er litt søkt å kalle det laser som jo benytter lysenergi . Dersom det igjen skulle dukke opp pigment i det behandlete området i kneskålen, kan det vurderes av en hudlege og evt fjerne litt hud kirurgisk slik at det blir ordentlig undersøkt. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...