Gå til innhold

Har kjøpt hytte - fremdeles dele matutgifter?

Anbefalte innlegg

Gjest hva er vanlig å gjøre?
Skrevet

Tidligere har vi reist en del på hytteturer sammen med vennefamilier (har barn i småskolen). Det har vært hytter som vi har fått låne pga jobb (firmahytter). Da har vi alltid delt på matutgiftene med de andre familiene som har vært med.

Nå har vi kjøpt oss vår egen hytte på fjellet. Den er litt liten, men det går an å ha med en familie av og til. Vi er de eneste i vennegjengen som har egen hytte.

Jeg kjenner veldig på at jeg ikke orker å være vertinne hver eneste helg vi skal på hytten. Jeg trenger å få slappe av rett og slett og kose meg med familien. Men selvfølgelig kan vi ha med oss noen av og til. Det er jo bare koselig hvis vi har overskudd til det.

Men forventes det da at vi står for all mat, matlaging og rydding/utvask? Eller er det vanlig at man deler på utgiftene og arbeidet selv om noen eier hytta? Jeg mener - den var ikke akkurat billig og jeg har ikke lyst til å holde andre med gratis hytteferie hvis vi skal betale alt og det bare blir jobb.

Skrevet

Hva andre anser som vanlig vet ikke jeg, men selv forventer jeg å både dele matutgiftene, og å dele på arbeidet med matlaging og renhold når jeg på hyttebesøk.

Skrevet

Det er vanlig å dele på jobb og utgifter for det ja.

Skrevet

Ja, vi deler alltid på utgiftene når vi er med på hyttetur og hjelper også til med oppvask, rydding og utvask. Kjøper gjerne også en liten gave som takk for at vi fikk bli med.

Skrevet

Jeg synes det er en selvfølge å dele på både matutgifter, matstell og annet husarbeid enten hytten er eid eller leid. Er man på hyttetur ,så er man på hyttetur, og slik praktiseres det da (blant mine venner og kjente)

Skrevet

Man deler! Selvfølgelig.

Dvs. sist jeg var buden med på hyttetur med ungene fikk jeg ikke lov til å betale for maten, men jeg prøvde i det minste. :o) Men jeg er alltid med og hjelper til med matlaging, oppvask, rydding og vasking ja, skulle bare mangle.

Skrevet

Man deler! Selvfølgelig.

Dvs. sist jeg var buden med på hyttetur med ungene fikk jeg ikke lov til å betale for maten, men jeg prøvde i det minste. :o) Men jeg er alltid med og hjelper til med matlaging, oppvask, rydding og vasking ja, skulle bare mangle.

''Dvs. sist jeg var buden med på hyttetur med ungene fikk jeg ikke lov til å betale for maten, men jeg prøvde i det minste''

Haha, med kjæresten? Det teller ikke! :-)

Skrevet

''Dvs. sist jeg var buden med på hyttetur med ungene fikk jeg ikke lov til å betale for maten, men jeg prøvde i det minste''

Haha, med kjæresten? Det teller ikke! :-)

Nei, det var ikke med kjæresten - han ber meg vel ikke med på tur til vår egen hytte! ;o) Det var uten kjæresten faktisk, men innen familien hans.

Skrevet

Vi har vært på en del hytteturer de siste årene sammen med andre familier - og vi deler alltid på utgifter til mat og drikke, samt arbeid med matlaging og rengjøring. Noen ganger har vi leid hytte, andre ganger har vi vært på venners hytte. Vi selv har ikke hytte.

Skrevet

Ut fra overskriften så tenkte jeg at du mente at dere har hytta, da bør de andre kjøpe mat. Og da ble jeg litt betenkt.

Dersom jeg hadde blitt invitert med på hyttetur så hadde det vært en selvfølge at vi også hadde med mat og bidro med de daglige gjøremålene. Det naturlige kan være at man står for f.eks. middag annenhver dag. (Planlegging, innkjøp og laging)

Jeg har ikke gjort det i praksis selv, men mine foreldre var ofte med et vennepar og gjorde det slik.

Dersom det hadde vært en hytte i nærheten, og noen "stakk innom" på kveldsmat e.l. så er det greit om de ikke har med mat.

Skrevet

Hvis jeg jevnlig var gjest hos noen på en hytte, ville jeg gjerne ha handlet eller delt på utgiftene...

Men jeg har ikke noen jeg er på besøk til sånn utenom nær familie.

Hvis jeg har gjester på min hytte, ville jeg ikke drømt om det :-)

Skrevet

Hvis jeg jevnlig var gjest hos noen på en hytte, ville jeg gjerne ha handlet eller delt på utgiftene...

Men jeg har ikke noen jeg er på besøk til sånn utenom nær familie.

Hvis jeg har gjester på min hytte, ville jeg ikke drømt om det :-)

''Hvis jeg har gjester på min hytte, ville jeg ikke drømt om det :-)

''

Hvorfor ikke - synes du det er en selvfølge å stelle for gjestene og kjøpe inn all maten, tilberede måltidene og i det hele tatt stelle?

Spørs jo helt på type tur, om inviterer noen "på besøk" eller "er på tur sammen". Mine hytteturer (ganske ofte, gjennom hele livet) er stort sett av sistnevnte kategori, og da er det en selvfølge å dele på både utgifter og arbeid.

Skrevet

''Hvis jeg har gjester på min hytte, ville jeg ikke drømt om det :-)

''

Hvorfor ikke - synes du det er en selvfølge å stelle for gjestene og kjøpe inn all maten, tilberede måltidene og i det hele tatt stelle?

Spørs jo helt på type tur, om inviterer noen "på besøk" eller "er på tur sammen". Mine hytteturer (ganske ofte, gjennom hele livet) er stort sett av sistnevnte kategori, og da er det en selvfølge å dele på både utgifter og arbeid.

Det er nok fordi felles hytteturer og ellers overnattingsbesøk hjemme ikke er noe som forekommer særlig ofte ;-) Hadde det vært mer av det, hadde jeg sikkert syntes det var veldig greit å dele på det...

Skrevet

Jeg ser at alle mener at det er en selvfølge at man deler.

Slik er det ikke i virkeligheten!

Tidligere har jeg vært så snill at jeg har redd opp senger til de besøkende. Erfaringen er at da tar de ikke av sengetøyet etter seg. Så nå legger jeg bare frem, og gir beskjed om at sengetøyet kan legges på badet etter bruk.

Vi antydet en gang for min kjære svigerinne at hun ikke hadde vasket etter dem, men fikk da til svar at: Det var skittent da vi kom.

Folk har med mat, men hjelper ikke til med matlaging, borddekking og oppvask. Noen må absolutt ut og røyke, eller på do etter maten, og pussig nok er oppvasken ferdig når de kommer inn igjen. Jeg har prøvd å utsette frokostlaging i det lengste, men må gi meg når ungene begynner å mase om at de er sultne.

Vi kommenterte en gang til min svoger at hjemme var han ikke så frossen som han var på hytta. Svaret var vel i verste fall tankeløst. På hytta trengte han jo ikke å gjøre noe, men ble bare sittende i sofaen. Hjemme måtte han gjøre noe. De hiver altså ikke inn en vedpinne i ovnen, og de går ihvertfall ikke ut i vedskjulet og henter mer ved. Dette var en helg, der jeg var helt svimmel av at jeg var sliten, så svaret hans husker jeg altfor godt. Dette er nå en eks-svoger, men min svigerinne har jo den samme greia og hun er fortsatt i familien.

Mitt råd er at enkle husregler settes første gang noen er med på hytta. Rommet som de har brukt skal ryddes og vaskes, uansett hvordan det var da de kom. Man skal hjelpe til med alle oppgaver i hytta. Den som lager mat slipper å vaske opp og omvendt.

Jeg begynte med å skjemme bort folk, fordi jeg syntes det var deilig å slippe å passe ungene en stund. Nå er ungene store og passer seg selv, mens jeg står på kjøkkenet og er vertinne.

Noen er riktignok flinke. De kjenner selv at de er sultne og lager mat til hele gjengen. Noen hjelper til med oppvasken og vasker grundig når de drar. Men min kjære svigerinne som har støv på hjernen hjemme, ikke løfter på ræva. En gang vasket hun forresten doringen på utedoen etter at noen (sikkert hennes barn) hadde vært litt på kanten. Det morsomme var at vinduskarmen, som du sitter og ser på når du gjør arbeid, fortsatt var full av fluer...

Skrevet

Tidligere har jeg vært så snill at jeg har redd opp senger til de besøkende. Erfaringen er at da tar de ikke av sengetøyet etter seg. Så nå legger jeg bare frem, og gir beskjed om at sengetøyet kan legges på badet etter bruk.

Vi antydet en gang for min kjære svigerinne at hun ikke hadde vasket etter dem, men fikk da til svar at: Det var skittent da vi kom.

Folk har med mat, men hjelper ikke til med matlaging, borddekking og oppvask. Noen må absolutt ut og røyke, eller på do etter maten, og pussig nok er oppvasken ferdig når de kommer inn igjen. Jeg har prøvd å utsette frokostlaging i det lengste, men må gi meg når ungene begynner å mase om at de er sultne.

Vi kommenterte en gang til min svoger at hjemme var han ikke så frossen som han var på hytta. Svaret var vel i verste fall tankeløst. På hytta trengte han jo ikke å gjøre noe, men ble bare sittende i sofaen. Hjemme måtte han gjøre noe. De hiver altså ikke inn en vedpinne i ovnen, og de går ihvertfall ikke ut i vedskjulet og henter mer ved. Dette var en helg, der jeg var helt svimmel av at jeg var sliten, så svaret hans husker jeg altfor godt. Dette er nå en eks-svoger, men min svigerinne har jo den samme greia og hun er fortsatt i familien.

Mitt råd er at enkle husregler settes første gang noen er med på hytta. Rommet som de har brukt skal ryddes og vaskes, uansett hvordan det var da de kom. Man skal hjelpe til med alle oppgaver i hytta. Den som lager mat slipper å vaske opp og omvendt.

Jeg begynte med å skjemme bort folk, fordi jeg syntes det var deilig å slippe å passe ungene en stund. Nå er ungene store og passer seg selv, mens jeg står på kjøkkenet og er vertinne.

Noen er riktignok flinke. De kjenner selv at de er sultne og lager mat til hele gjengen. Noen hjelper til med oppvasken og vasker grundig når de drar. Men min kjære svigerinne som har støv på hjernen hjemme, ikke løfter på ræva. En gang vasket hun forresten doringen på utedoen etter at noen (sikkert hennes barn) hadde vært litt på kanten. Det morsomme var at vinduskarmen, som du sitter og ser på når du gjør arbeid, fortsatt var full av fluer...

Uff, jeg har heldigvis ikke så negative erfaringer som deg.

Men jeg er enig i utsagnet ditt om at virkeligheten ikke alltid stemmer overens med de selvfølgelige svarene her. Spesielt mht arbeid. Jeg tror nok at gjester føler at de gjør mer enn de faktisk gjør, men mye "blir nok bare slik" fordi vertsskapet blir dem som drar i gang det som skal gjøres.

Skrevet

Vi har ofte gjester på hytta hos oss, og er veldig tydelige på at ettersom vi er der på ferie og har mye besøk, krever det at folk tar sin del av både innkjøp og rydding.

Man må bare gi klar (og hyggelig, bevares) beskjed fra første stund om at man forventer selvgående gjester - så går det som en drøm.

De som allikevel setter seg til rette og venter ren oppvartning, blir rett og slett ikke invitert flere ganger.

Det høres kanskje litt hardt ut, men sånn må det være når man har hytte i et attraktivt ferieområde - og ønsker å beholde et ryddig forhold til venner. Og folk kommer igjen år etter år, så det er ikke noe problem. :)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, det synes jeg ingen skal forvente.

Vi inviterer ofte med oss gjester på fjellet. Vi har da stoppet underveis på vei dit for å handle inn mat.

Alle har handlet inn felles frokoster og middager og vi har laget mat hver vår dag.

Vi har egentlig aldri behøvd å si i fra om det, da gjestene har hatt antenner til å skjønne det av seg selv.

Skrevet

Du har selvfølgelig rett i at folk er forskjellige.

Min erfaring (ganske bred, både som hyttegjest og -vert) er at de som er vant med å reise på hyttetur med venner tar det som en selvfølge at man deler på utgifet, arbeidet og at man vasker etter seg. Jeg har med andre ord også hatt venner som antakelig ikke har vært på så mange slike turer, og som regner med å være gjest når de er på tur. Det kan være ganske irriterende!

''Mitt råd er at enkle husregler settes første gang noen er med på hytta''

Ja, det er lurt! Si fra på forhånd at "nå er vi på tur sammen og deler på byrder og gleder", be gjestene ta med sengetøy og fordel evt. handling ("X handler inn til middag fredag, Y til lørdag, så tar vi frokoster og snacks, alle tar med drikke", eller noe sånt).

Skrevet

Vi er mye på hytte sammen med et vennepar. Vi spleiser alltid på maten.

:0)

Gjest hva er vanlig å gjøre...
Skrevet

Ut fra overskriften så tenkte jeg at du mente at dere har hytta, da bør de andre kjøpe mat. Og da ble jeg litt betenkt.

Dersom jeg hadde blitt invitert med på hyttetur så hadde det vært en selvfølge at vi også hadde med mat og bidro med de daglige gjøremålene. Det naturlige kan være at man står for f.eks. middag annenhver dag. (Planlegging, innkjøp og laging)

Jeg har ikke gjort det i praksis selv, men mine foreldre var ofte med et vennepar og gjorde det slik.

Dersom det hadde vært en hytte i nærheten, og noen "stakk innom" på kveldsmat e.l. så er det greit om de ikke har med mat.

Nei jeg mente selvfølgelig ikke at gjestene skulle stå for all maten - men lurte på om det er vanlig at de som eier hytta betaler alt og gjør alt arbeidet. Ser heldigvis at det mest vanlige er at man deler på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...