Gå til innhold

Angst for allergi!

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 25 år som har et problem som sliter veldig på meg. Siden jeg var liten har jeg hatt bjørkepollen allergi som senere utviklet seg til støvmidd-,or-,hassel-, katt- og hasselnøtt allergi. På blodprøve testene har jeg fått Bjørk: 16.4, Or: 9.5, Hassel: 3.7, D.pteronyssinus: 12.2, D.farinae: 17.3, Katt: 1.0 og Hasselnøtter: 8.5. Jeg får en veldig kløe og svie i munn og svelg hvis jeg får i meg nøtter, mandler, eple og andre frukter. Dette er ting som man stort sett klarer å holde seg unna, ihvertfall her hjemme, men straks jeg skal ut eller besøke andre får jeg problemer. Er så utrolig redd for å få i meg noe av dette at jeg heller blir hjemme,eller finner på unnskyldninger for å ikke spise. Er kjempe redd for å få en skikkelig allergisk reaksjon! Veit ikke om du kan se på svar tallene fra prøvene om det er veldig sannsynlig med tanke på nøtter.. Ikke bare er jeg redd for å spise det, men tanken på at det kan være nøttestøv i nærheten der jeg er som jeg kan puste inn eller komme borti på noe vis er helt altoppslukende. Føler meg som en tulling bare av å si dette. Fortalte det til en venn, men følte personen gjorde mer narr enn å forstå.. Hadde ikke denne angsten før men det hele staret da jeg for noen måneder siden følte at jeg hovnet i halsen. Dro til lege, men han mente det ikke var allergi, men luft som presset opp i halsen. Har det med jevne mellomrom nå også. Det førte til at jeg ikke turte spise nesten noen ting, i redsel for at det kunne være noe jeg reagerte på.. Ulogisk tenking, men denne følelsen av å ikke få puste ordentlig, kjentes ut som om noen presset en hånd på halsen min, var så skremmende at jeg ikke turte sjangse på å spise noen ting. Har presset meg til å spise enkelte ting nå, men kostholdet er ganske ensformig. Gruer meg til å reise bort til folk, fordi jeg er redd for å spise.. Går forresten på allergitabletter hele året , fått anbefalt av lege. Veit ikke om det er noe hjelp å få for dette , uansett sett er det greit å få det ut til noen... Lurer på om jeg har fått en såklalt blokkering mat pga ubehagelige opplevelser knyttet til mat. Kan ikke fortsette å ha det sånn her, skjønner at jeg trenger hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339801-angst-for-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...