Gjest Nilje Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 jeg møtte en dame som het Tove hvor O ble uttalt som O, hun het Tove som verbet å tove noe. Er det en vanlig uttale måte? Trodde de fleste het Tove med Å... 0 Siter
morsan Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Jeg har bare hørt dette uttalt med Å. Men det er jo mange ulike dialektuttaler på andre navn, så hvorfor ikke her? I Bergen sier de jo "Trånn" og ikke "Trond" med o. Og det kan være variasjoner innen samme georgafiske område også. Jeg kjenner to Oslo-damer som heter Kristin, og en av dem vil bli kalt Kriss-tin, den andre Kri-stiiin. Jeg har måttet ta meg litt sammen for å klare den siste - det faller mest naturlig med trykk på første stavelse. 0 Siter
Skyer Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Absolutt vanligst å uttale med Å..alså Tåve. Men i min barndom husker jeg en som uttalte navnet med O.Det var på vestlandet. Siden har jeg aldri hørt det.. 0 Siter
Gjest Nilje Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Jeg har bare hørt dette uttalt med Å. Men det er jo mange ulike dialektuttaler på andre navn, så hvorfor ikke her? I Bergen sier de jo "Trånn" og ikke "Trond" med o. Og det kan være variasjoner innen samme georgafiske område også. Jeg kjenner to Oslo-damer som heter Kristin, og en av dem vil bli kalt Kriss-tin, den andre Kri-stiiin. Jeg har måttet ta meg litt sammen for å klare den siste - det faller mest naturlig med trykk på første stavelse. Men denne Tove var en Oslo-dame. Jeg går også surr med hvordan Kristin skal uttales. Kjenner en som vil hete Christiin, uttalt som "Ballett" og en annen som heter Christin med annet tonefall. Går ofte i surr jeg. 0 Siter
morsan Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Men denne Tove var en Oslo-dame. Jeg går også surr med hvordan Kristin skal uttales. Kjenner en som vil hete Christiin, uttalt som "Ballett" og en annen som heter Christin med annet tonefall. Går ofte i surr jeg. Ja ikke alltid like lett det der. Jeg har også en vennine som heter Inger som helst vvil ha navnet uttalt med et for meg spesielt tonem går i surr hva som er tonem 1 og tonem 2). Blir lett at jeg sier feil.... ;-) Men lurer på hvor mange folk fra Oslo-området som kaller folk fra andre deler av landet for Ann-ita eller Bænte...;-) 0 Siter
AAA Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Jeg kjenner en Toooooove og mange Tååååååver. Tror nok Tåve er det vansligste, iallefall her jeg bor. 0 Siter
Gjest majas mamma Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Søster til en klassekamerat på barneskolen insisterte på at hun het Væra ( Vera). Siden har jeg møtt flere med samme navn som uttaler det med e. 0 Siter
Gjest majas mamma Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Kjenner mange Tove, med å, ingen med o. 0 Siter
pekkaline Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Jeg tror nok at Tove med å er mest brukt. Jeg vet også om noen med den andre varianten. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Men denne Tove var en Oslo-dame. Jeg går også surr med hvordan Kristin skal uttales. Kjenner en som vil hete Christiin, uttalt som "Ballett" og en annen som heter Christin med annet tonefall. Går ofte i surr jeg. '' Kjenner en som vil hete Christiin, uttalt som "Ballett" '' _Den_ ville jeg også hatt problemer med! 0 Siter
Gjest Nilje Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 '' Kjenner en som vil hete Christiin, uttalt som "Ballett" '' _Den_ ville jeg også hatt problemer med! LOL det ble litt feil. Jeg kaller henne ikke Ballett, men navnet blir uttalt i samme tonelag som det. 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Tåve er vanlig uttale etter min mening, har aldri hørt noen uttale det med o. Men noen sier jo Morten med o også. 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Jeg har bare hørt dette uttalt med Å. Men det er jo mange ulike dialektuttaler på andre navn, så hvorfor ikke her? I Bergen sier de jo "Trånn" og ikke "Trond" med o. Og det kan være variasjoner innen samme georgafiske område også. Jeg kjenner to Oslo-damer som heter Kristin, og en av dem vil bli kalt Kriss-tin, den andre Kri-stiiin. Jeg har måttet ta meg litt sammen for å klare den siste - det faller mest naturlig med trykk på første stavelse. Så har du Helen med trykket på siste stavelse og Helen som i kroppsdelen. ) 0 Siter
Gjest Nilje Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Tåve er vanlig uttale etter min mening, har aldri hørt noen uttale det med o. Men noen sier jo Morten med o også. ''Men noen sier jo Morten med o også.'' det høres jo helt rart ut. Det går det jo nesten ikke ann å si, artikulatorisk blir det vanskelig for meg. Hvorfor gjøre det så vanskelig? 0 Siter
Gjest hos meg men Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Har kun gjennom 40 år hørt navnet Tove uttales med "å", Tåve. 0 Siter
Gjest nissekjerringa Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Tove med Å er vel mest vanlig, men jeg kjenner ei som sier Tove med O. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 LOL det ble litt feil. Jeg kaller henne ikke Ballett, men navnet blir uttalt i samme tonelag som det. Skjønte det, var bare litt vrang 0 Siter
Gjest togli Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Jeg har aldri hørt noen bli kalt Tove med -o-. Er absolutt mest vanlig med -å-uttale, ja. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.