Gå til innhold

hva er vanligst uttale av navnet Tove?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg møtte en dame som het Tove hvor O ble uttalt som O, hun het Tove som verbet å tove noe.

Er det en vanlig uttale måte? Trodde de fleste het Tove med Å...

Skrevet

Jeg har bare hørt dette uttalt med Å.

Men det er jo mange ulike dialektuttaler på andre navn, så hvorfor ikke her? I Bergen sier de jo "Trånn" og ikke "Trond" med o.

Og det kan være variasjoner innen samme georgafiske område også. Jeg kjenner to Oslo-damer som heter Kristin, og en av dem vil bli kalt Kriss-tin, den andre Kri-stiiin. Jeg har måttet ta meg litt sammen for å klare den siste - det faller mest naturlig med trykk på første stavelse.

Skrevet

Absolutt vanligst å uttale med Å..alså Tåve. Men i min barndom husker jeg en som uttalte navnet med O.Det var på vestlandet. Siden har jeg aldri hørt det..

Skrevet

Men det er jo mange ulike dialektuttaler på andre navn, så hvorfor ikke her? I Bergen sier de jo "Trånn" og ikke "Trond" med o.

Og det kan være variasjoner innen samme georgafiske område også. Jeg kjenner to Oslo-damer som heter Kristin, og en av dem vil bli kalt Kriss-tin, den andre Kri-stiiin. Jeg har måttet ta meg litt sammen for å klare den siste - det faller mest naturlig med trykk på første stavelse.

Men denne Tove var en Oslo-dame.

Jeg går også surr med hvordan Kristin skal uttales. Kjenner en som vil hete Christiin, uttalt som "Ballett" og en annen som heter Christin med annet tonefall. Går ofte i surr jeg.

Skrevet

Jeg går også surr med hvordan Kristin skal uttales. Kjenner en som vil hete Christiin, uttalt som "Ballett" og en annen som heter Christin med annet tonefall. Går ofte i surr jeg.

Ja ikke alltid like lett det der.

Jeg har også en vennine som heter Inger som helst vvil ha navnet uttalt med et for meg spesielt tonem går i surr hva som er tonem 1 og tonem 2). Blir lett at jeg sier feil.... ;-)

Men lurer på hvor mange folk fra Oslo-området som kaller folk fra andre deler av landet for Ann-ita eller Bænte...;-)

Skrevet

Jeg kjenner en Toooooove og mange Tååååååver.

Tror nok Tåve er det vansligste, iallefall her jeg bor.

Gjest majas mamma
Skrevet

Søster til en klassekamerat på barneskolen insisterte på at hun het Væra ( Vera). Siden har jeg møtt flere med samme navn som uttaler det med e.

Skrevet

Jeg tror nok at Tove med å er mest brukt. Jeg vet også om noen med den andre varianten. :)

Skrevet

'' Kjenner en som vil hete Christiin, uttalt som "Ballett" ''

_Den_ ville jeg også hatt problemer med! :P

Skrevet

'' Kjenner en som vil hete Christiin, uttalt som "Ballett" ''

_Den_ ville jeg også hatt problemer med! :P

LOL det ble litt feil. Jeg kaller henne ikke Ballett, men navnet blir uttalt i samme tonelag som det.

Skrevet

Tåve er vanlig uttale etter min mening, har aldri hørt noen uttale det med o.

Men noen sier jo Morten med o også.

Skrevet

Så har du Helen med trykket på siste stavelse og Helen som i kroppsdelen. :o)

Skrevet

Tåve er vanlig uttale etter min mening, har aldri hørt noen uttale det med o.

Men noen sier jo Morten med o også.

''Men noen sier jo Morten med o også.''

det høres jo helt rart ut. Det går det jo nesten ikke ann å si, artikulatorisk blir det vanskelig for meg. Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Gjest hos meg men
Skrevet

Har kun gjennom 40 år hørt navnet Tove uttales med "å", Tåve.

Gjest nissekjerringa
Skrevet

Tove med Å er vel mest vanlig, men jeg kjenner ei som sier Tove med O.

Skrevet

LOL det ble litt feil. Jeg kaller henne ikke Ballett, men navnet blir uttalt i samme tonelag som det.

Skjønte det, var bare litt vrang ;)

Skrevet

Jeg har aldri hørt noen bli kalt Tove med -o-. Er absolutt mest vanlig med -å-uttale, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...