Gå til innhold

"Melancholi" - diagnose?

Anbefalte innlegg

Under utredning
Skrevet

Min oldefar levde siste del av sitt liv på psykehus. Han hadde diagnosen ”melancholi”, som han fikk i 50-års alderen.

Hva betyr dette, i dagens diagnose-system?

Kan det relateres til bipolar lidelse?

I så fall, med hensyn til arvbarhet: Vil en diagnose så langt tilbake i familierekka tillegges betydning om jeg skal utredes for bipolar lidelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok det rett og slett heter dyp depresjon i våre dager. Melankoli-begrepet blir så vidt jeg har forstått det brukt når man er så langt nede at man ligger der og har gitt helt opp. Ordets oprinnelse er gresk "melas" for "svart galle." I antikken trodde man at denne lidelsen var en følge av for mye svart galle i kroppen (noe som moderne medisin for lengst har bevist at ikke stemmer i det hele tatt).

Depresjonene ved bipolare lidelser er helt jævlige (unnskyld uttrykket, men jeg har vært der). Imidlertid betyr ikke det at de unipolare depresjonene er mindre eller mer jævlige.

Når man tenker arv, så er jo oldefar tre generasjoner da... Uansett om man har arvet det eller er uheldig å være "førstemann", så er jo det overordnede å få utredet om det er en bipolar lidlese man har. Dersom det finnes i nær familie vil det selvsagt gjøre en diagnose mer sannsynlig, men det går an å være "første mann ut." For min del var farfar bipolar. Ingene av foreldrene mine har det, men jeg har det likevel.

Det overordnede må være å se an dine plager og symptomer uansett familie ellers. Tross alt er det din behandling det er snakk om.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Melankoli (svart galle) ble brukt om de alvorligste depresjoner. Det kan ha vært en bipolar depresjon. Ja, det tillegges noe vekt at en oldefar har hatt sykdommen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...