Gå til innhold

reagerer på sperm -kan jeg bli gravid?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 29 år gammel jente som er i et fast forhold. Vi går med tanker om å få barn, men jeg har en liten bekymring. Jeg får sterke smerter og følelse av at det "brenner" i vagina når kjæresten min får utløsning inni meg. Til nå har vi løst dette ved at han ejakulerer utenfor kroppen min, men nå som vi vil lage barn, har dette blitt et stort problem. Det er så utrolig smertefult at jeg ikke klarer å la ham få utløsning i vagina. Vet du hva denne smerten skyldes? Kan det være et tegn på at kroppen min støter fra seg kjæresten min, dvs at vi to ikke kan få barn (er iv en dårlig match?)? Eller er det en eller annen form for allergisk reaksjon? Jeg har hatt tre lange forhold tidligere, og jeg hadde samme reaksjon på spermet til kjæreste nummer to, men ingen reaksjon på kjæreste nummer en og tre. Jeg ble gravid med kjæreste nummer 3 (men tok abort), så det bør vel bety at jeg ikke er infertil. Takk for svar.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ført hørt det med at kvinne reagerer på sæd, men på vår avdeling har vi ikke kunnet påvise allergi. Det betyr ikke at du avstøter din manns sæd. Hvis du ikke klarer å gjennomføre samleie med sædavgang i skjeden, bør du henvises til et senter for barnløshet hvor man kan foreta inseminasjon direkte i livmorhalsen så sæden ikke kommer i kontakt med skjeden. Da vil man ofte stimulere eggløsningen så man vet presis når man skal foreta inseminasjonen. Eventuelt vil man preparere sæden ved en ’vaskemetode’.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...