Gå til innhold

Hvorfor får bakern så luftige brød?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi bakerens brød inneholder mye rart av kjemikalier og sånt som du aldri får tak i til å putte i ditt brød + en helt annen type ovn. I USA pumpes brødene i tillegg fulle av luft.

Finner du brød det ikke er mye rart i smaker de mye bedre og er mer kompakte.

Kanskje du baker dem litt grovere?

Mine blir ganske luftige, de. Men ikke helt som de baker-bakte, da.

En annen årsak er kanskje at bakeren er baker :-)

Og - som de andre sier her, så har de nok noen ekstra-ingredienser også...

Annonse

Gjest Brøddama

De bruker ikke vanlig gjær, men en annen type som hever mye bedre. Jeg vet ikke hvorfor vi ikke får tak i slik i butikken.

Hadde du brukt så mye hvitt hevetemel som dem hadde du fått dem til å heve like bra med vanlig gjør også!

ringerikskringla

De bruker ikke vanlig gjær, men en annen type som hever mye bedre. Jeg vet ikke hvorfor vi ikke får tak i slik i butikken.

jeg jobber i bakeri og jobbet med det i 25 år...vi har aldri brukt annet en helt vanlig gjær som du får kjøp i butikken. er kn større pakninger...det er viktig og elte deigen godt og deigen må ikke være for hard. heller løs en fast

jeg jobber i bakeri og jobbet med det i 25 år...vi har aldri brukt annet en helt vanlig gjær som du får kjøp i butikken. er kn større pakninger...det er viktig og elte deigen godt og deigen må ikke være for hard. heller løs en fast

Men dere har vel oppi litt forskjellig som vi andre ikke har? :o)

Håper dere har en fin jul! *Klem*

ringerikskringla

Hadde du brukt så mye hvitt hevetemel som dem hadde du fått dem til å heve like bra med vanlig gjør også!

nå tror jeg du skriver om ting som ikke er sant.... vi har ikke i fargemiddel,vi bruker kun vanlig gjær og ikke bare hvetemel.Er det ett 100 prosent rugbrød ja så er det bare rugmel. Nå skal alle brødposer være merket slik att kunden kan se hvor grovt brødet er,Der jeg jobber er vi nøye på att dette stemmer. Men vi sørger for att deigen eltes lenge lenge.Gjerne 10 -15 min og att deigen er litt løs.

Gjest Brøddama

nå tror jeg du skriver om ting som ikke er sant.... vi har ikke i fargemiddel,vi bruker kun vanlig gjær og ikke bare hvetemel.Er det ett 100 prosent rugbrød ja så er det bare rugmel. Nå skal alle brødposer være merket slik att kunden kan se hvor grovt brødet er,Der jeg jobber er vi nøye på att dette stemmer. Men vi sørger for att deigen eltes lenge lenge.Gjerne 10 -15 min og att deigen er litt løs.

Å jasså? http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article855465.ece

Og så? Der står det at "noen bakere er så lure at de tilsetter farge for at brødet skal se grovere ut enn det det i virkeligheten er" og _noen_ har aldri vært det samme som _alle_.

Annonse

ringerikskringla

Der jeg jobber forekommer ikke dette... Det er garantert. Nå jobber jeg i ett bakeri i en større matvarebutikk og dette vil aldri skje der. Om folk er i tvil så sjekk att brødposene har de merkene på eller spør. Dette skal butikken vite.Vi har i tillegg en bok ute i butikken med opplysninger om hva som finnes i alle brød.Der kan kunden selv se.

Gjest triksing og miksing

Løs deig, fint mel og langvarig elting er tre viktige ting for å få mest mulig effekt av gluten. Men ofte tilsettes ingredienser som har ekstra gluten for å øke effekten. Tror johannsesbrødkjernemel er et slikt produkt. Dette skjer nok mest i de store, industrielle bakeriene. For dessverre er det vel slik at mesteparten av brødet vi spiser i Norge i dag importeres fra storprodusenter bla i Sverige og Tyskland.

Men bruker dere våtgjær eller tørrgjær? Deigen må jo enten være så fast at man får bakt den ut, eller så våt at man bare kan helle den i formen tenker jeg.

Kan man heve lenger enn det som står oppgitt på brødblandingene eller oppskrifter?

Løs deig, fint mel og langvarig elting er tre viktige ting for å få mest mulig effekt av gluten. Men ofte tilsettes ingredienser som har ekstra gluten for å øke effekten. Tror johannsesbrødkjernemel er et slikt produkt. Dette skjer nok mest i de store, industrielle bakeriene. For dessverre er det vel slik at mesteparten av brødet vi spiser i Norge i dag importeres fra storprodusenter bla i Sverige og Tyskland.

Ja, stemmer det! Husker det var på fbi eller noe, Wenche Frølich snakket om at grunnen til at mange blir intolerante er at det tilsettes ekstra gluten i brødet for godt bakeresultat.

ringerikskringla

Der jeg jobber bruker vi kun fersk gjær bruker ikke ekstra gluten.Men i de store bakeriene brker de mye flytende gjær og dette skal være like bra bare enklere for de bakeri som lager flere tsen brød pr dag. det eneste som blir importert til Norge av brød er det som er fra Pågen. Bakers og coop bakeri lager alt i Norge.Det er jo de to største på ferdig bakt brød. French bakery og United bakery som er størst på halvstekt lager også i Norge.. Rart att enkelte tror så mye rart om det norske bakverk..

Der jeg jobber bruker vi kun fersk gjær bruker ikke ekstra gluten.Men i de store bakeriene brker de mye flytende gjær og dette skal være like bra bare enklere for de bakeri som lager flere tsen brød pr dag. det eneste som blir importert til Norge av brød er det som er fra Pågen. Bakers og coop bakeri lager alt i Norge.Det er jo de to største på ferdig bakt brød. French bakery og United bakery som er størst på halvstekt lager også i Norge.. Rart att enkelte tror så mye rart om det norske bakverk..

''Rart att enkelte tror så mye rart om det norske bakverk..''

Det er muligens fordi de så gjerne vil tro at det brødet de baker selv er så myyye sunnere og bedre, og dermed verdt jobben de legger ned i det:-)

Johannsesbrødkjernemel (puh) inneholder ikke gluten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...