Gå til innhold

tolkning antistoffer

Anbefalte innlegg

Gjest antistoffer

Min sønn fikk påvist svineinfluensa midt i november. Han var bare syk et par dager. Min datter fikk forkjølelsessymptomer et par dager ut i hans sykdomsforløp. Hun hadde ingen feber, men hostet litt, hadde litt vondt i hodet og halsen, vondt i magen, følte seg litt syk. I klassene til barna var fraværet rekorthøyt, mye feber og influensasymptomer. Uken etter at min sønn ble syk, ble jeg sengeliggende i to uker med influensasymptomer men ingen feber. Fire uker etter min datter var helt frisk igjen, og tre uker etter at jeg var frisk, fikk vi tatt blodprøver for å sjekke oss mot antistoffer for svineinfluensa. Da vi fikk svarene, så viser det seg at testene kun viser antistoffer mot influensa A. Mitt resultat var på 20, min datter 40. Konklusjonen som fulgte svarene var at jeg mest sannsynlig ikke har hatt svineinfluensa, mens min datter kan ha hatt det. Jeg fikk kommentar om at min datters antistoffer kunne skyldes tidligere gjennomgtt influensa for lang tid tilbake. Jeg synes svarene var overraskende, og motsatte av hva jeg ventet meg. Det jeg lurer på, er hvorvidt min test rett og slett kan være feil? Når det gjelder min datter, så har hun ikke hatt feber på tre år. Den siste gangen hun hadde feber, mistenkte jeg streptokokker til tross for negativ test (broren påvist streptokokker dagene før, jeg fikk påvist streptokokker dagen etter min datter ble feberfri). Jeg kan egentlig ikke huske at hun har hatt influensalignende symptomer på 7 år. Er det da mulig å anslå noen sannsynlighet for at hun har hatt svineinfluensa basert på dette prøvesvaret? Hun haddet jo et høyere antistoffnivå enn meg, og jeg hadde influensa for bare to år siden (uten at hun ble smittet). Jeg vet jo med sikkerhet at hun ikke har hatt influensa på minst tre år, og kanskje enda lenger tid tilbake. Hun er en sunn og sterk jente, og jeg vil helst ikke sette en influensavaksine dersom det er mest sannsynlig at hun allerede har hatt det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340345-tolkning-antistoffer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sånnerdet

Jeg hadde latt være vaksinere henne. De vet uansett svært lite om hvilken beskyttelse denne vaksinen gir. Den beste måten å opparbeide seg noen grad av immunitet er gjennom å få influensaen. Og er man sunn og frisk i utgangspunktet, så tåler hun en runde influensa.

Her er siste nytt på fronten:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=597202

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340345-tolkning-antistoffer/#findComment-2871826
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er vanskelig å gi noe absolutt svar, basert på de antistoffnivåene du nevner. Begge verdiene, både 20 og 40 er egentlig ganske lave verdier og sier ikke så meget utover å antyde at dere begge to har en eller annen gang vært i kontakt med influensa A. Ingenting om tidspunktet. Hadde dere vært gjennom en infeksjon nå nylig ville det gitt mye høyere verdier. Tallene 20 og 40 betyr at antistoffet kunne påvises i blod (rettere sagt serum) i fortynning 1/20 og 1/40, dvs. det er bare et fortynningstrinn forskjell mellom de to. Du sier at du er ganske sikker på at datteren din ikke har hatt influensa i de siste 3 årene. Du skal være klar over at det hender at en infeksjon forløper uten markerte symptomer, og at hun kan ha hatt en infeksjon uten de karakteristiske symptomene. Antistoff mot influensa A differensierer ikke mellom svineinfluensa og andre stammer av influensa A. Ut fra de opplysninger du gir vil jeg nesten ikke tro at noen av dere har hatt svineinfluensa. Helsemyndigheter anbefaler nå vaksinering, og det gjør ingenting om noen av dere har eventuelt hatt svineinfluensa. Riktig nok er det svært lite influensa som sirkulerer i befolkningen nå, men vi vet ikke hvorvidt vi får en ny bølge i løpet av vinteren (personlig tror jeg ikke det, men helsemyndigheter regner med muligheten)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340345-tolkning-antistoffer/#findComment-2871848
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...