Gjest Betaglukanika Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hei! Vet ikke om du er riktig person å spørre inne her, men forsøker.. Jeg har i hele mitt 28 år lange liv hatt lett for å bli forkjølet. For et års tid siden begynte jeg på betaglukaner av merke NBG24/7. Jeg har stort sett tatt anbefalt minstedose på 1 kapsel daglig og har mot normalt bare hatt en ordentlig forkjølelse ila det siste året. Føler med andre ord at dette hjelper, i motsetning til solhatt og ekstremdoser med c-vitamin som jeg har forsøkt før... For to dager siden fant jeg imidlertid ut at jeg er gravid, etter tre måneders prøving, jippi! Og nå er jeg usikker på om jeg skal fortsette på betaglukanene? (Har ikke tatt de siden jeg fant ut at jeg er gravid) Sendte tidligere en mail til produsent angående om det var trygt for gravide å ta stoffet og fikk svaret jeg hadde regnet med, nemlig at de ikke kunne anbefale det, men at det heller ikke var noe som tilsa at det kunne ha noen skade. Ettersom betaglukaner er et vannløselig fiber som naturlig finnes i fullkorn tenker jeg at det burde være trygt, men samtidig vil jeg jo gjøre minst mulig som mulig kan skade fosteret, og er generelt skeptisk til naturmiddel som tilsynedlatende er ufarlige, man har jo hørt skrekkhistorier før. Dessuten er tilskudd av betaglukaner lite forsket på så vidt jeg forstår? Jeg har ellers astma og allergi og vil trolig komme til å måtte bruke Seretide inhalator (kortison) hele graviditeten. Jo mindre forkjølelser og influensaer jeg pådrar meg jo mindre astmamedisin vil jeg kunne klare meg med gjennom graviditeten. Vil du anbefale meg å fortsette på betaglukanen elle slutte på de? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340475-graviditet-og-betaglukaner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Gratulerer med graviditeten. Jeg forstår at du er engstelig for å bruke et middel som det er usikkerhet om. Det er neppe noen som kan gi svar. Da du har brukt det for å beskytte mot en ’uskyldig sykdom’ som forkjølelse er det vel best å avstå totalt. Mitt råd er derfor at du ikke bruker det. Hvorfor ikke spise fullkornbrød i stedet? Kortison har vært mye brukt i graviditet, så det skal du ikke være spesielt bekymret for. Lykke til med svangerskap og fødsel. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340475-graviditet-og-betaglukaner/#findComment-2873497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.