Gå til innhold

Hva feiler meg egentlig?

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung kvinne på 33 år som nå i lang tid har slitt med helsa. Som lærer har jeg nå i snart 7 år arbeidet svært hardt, og jeg har aldri tatt hensyn til arbeidsmengde og kroppens signaler. Jeg lurer på om det nå er kroppen som sier fra at den har fått nok. Det er en uvant situasjon å ha kommet i, og jeg er både skremt, usikker og utslitt av dette.

Noen av symptomene jeg har: Total utslitthet. Søvnmønsteret varierer. I ukedagene når jeg skal være på jobb, sover jeg dårlig. Er stresset og greier ikke å slappe av. I helgene og i ferier kan jeg sove " hele tiden", dvs. gjennomsnittlig 12 timer i døgnet. Når jeg våkner, føler jeg meg like utslitt og trøtt som før jeg sovnet. Videre greier jeg ikke å konsentrere meg og fokusere, utholdenheten er svært lav. Jeg orker lite, og jeg har de siste månedene fått en intens hodepine som gjør at jeg blir helt utslått. Andre symptomer som har kommet og gått i måneder, for ikke å si år, er muskel- og leddsmerter, svettetokter selv uten anstrengelse, svimmelhet, ømfiendtlighet for lys og høy lyd.

I jobben min som lærer har disse symptomene nå gjort at min arbeidsevne er svært svekket. Det er et ork å skulle gå på jobb. Støynivået er høyt, det samme er stressnivået. Arbeidsoppgavene er intense, mange og krevende. I november måtte jeg gå til min fastlege. Jeg ble sykmeldt i 2 uker, men etter dette syntes legen at jeg måtte komme meg tilbake i jobb. Det ble til at jeg forsøkte å jobbe 50%. Det gikk dårlig. Jeg måtte være en del borte, selv utover sykmeldingen. Legen mente at jeg måtte finne meg en annen jobb, og at dette var årsaken til min helsetilstand. Det ble tatt massevis av blodprøver. De var i følge legen fine, men B12-nivået var litt lavt. Dog ikke lavt nok til at noen behandling var nødvendig.

Her står jeg i dag. I morgen er det ny arbeidsuke etter 2 uker med juleferie. Jeg kjenner at kroppen ikke tåler belastningen det er å skulle gå i full jobb. Aner ikke hva jeg skal gjøre, og hvordan jeg skal få legen til å skjønne at dette er ikke noe jeg bare tuller med. Jeg har alltid arbeidet hardt, vært et "ja"-menneske, og det siste jeg vil er å være syk. Nå føler jeg meg virkelig i en håpløs situasjon. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340688-hva-feiler-meg-egentlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du er en smule utbrent ut i fra det du skriver. Søvnmangel i arbeidsuka og "kolaps" i helga er jo ganske klar tale. Du blir søvnløs når du stresser, og tar det igjen når du hviler. Samtidig får du ikke hvilt ut, og det er ikke rart. Jeg har en lærer i nær familie og har sett hvor sliten hn blir til tider. Jeg vet selv hvordan det er å være en (p)syk skoleelev. Temmelig utfordrende.

Du har jo mange forskjellige symptomer, men alle er vanlige når man har kjørt seg ut. Tenkt på om hodepinen kan være migrene? I så fall er den dundrende, sitter gjerne på en side (imidlertid har noen migrenepasienter smerter i hele hodet også). Man blir uvel, en god del kaster opp under anfallene. Og dessuten blir man veldig ømfintlig for lyd og lys. Har migrene selv, så jeg vet hva jeg snakker om der... Migrene kan igjen komme av plager i nakken. Både stramme muskler og låsninger i ryggsøylen. Ellers kan det også begynne som vanlig spenningshodepine (kjennes som et bånd som strammer rundt hele hodet), og så utvikle seg til et migreneanfall. Det skjer med meg om jeg ikke får tatt smertestillende mot spenningshodepinen først. Mot migrene er kiropraktorbehandling kjempeeffektivt som forebyggende. Ellers er det gode medisiner mot anfallene nå. Men migrene eller hva det enn er så vil man jo ikke ha hodepine! Lyd/lysømfindtlig kan man jo og bli når man rett og slett er fordømt sliten. Når det gjelder B12... Kanskje du ikke trenger sprøyter, men du taper ikke på å bruke et bra kosttilskudd som inneholder b12. SolaRay sine kosttilskudd er svært gode, men koster litt.

Ellers synes jeg du skal vurdere å bytte fastlege om du føler du kommer til kort hos den du har i dag. Uansett er det en god ide å lage en oversikt over det du plages med, og deretter en konkret plan for å utrede det.

Du fortjener ikke å gå rundt slik, det er ikke akseptabelt at en ung person som deg må hangle rundt slik!

Ønsker deg lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...