Gjest Lulan Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hei! Jeg er ei jente på 23 år med et hudmysterium ingen hudlege hittil kan hjelpe meg med. Har prøvd to annerkjente hudleger i fylke der jeg bor, men det eneste de gjør er å se på problemet, bla i bøkene sine og si at de ikke kan hjelpe meg! Skal ikke hudlegen prøve å finne ut av problemet? Saken er slik at jeg har mistet farge på store deler at kroppen, har blitt behandlet mot hudsopp da det ligner, men uten resultat, har ingen flassing eller noe eksternt. Det er svak avgrensing fra hudfargen min og den huden som er veldig blek, men det synes. Jeg har beholdt min jevne farge på bena, magen og ryggen! derimot har jeg store lyse flekker på føttene, på magen er fargen min jevn men der hele brystpartiet starter har huden en fregneaktig skille og på resten av brystet er jeg uvanlig blek og den bleke fargen er sprett utover store deler av overarmene mine, som har halvparten min farge (ytterst) og halvparten en blek farge. Nederst på armene og på hender er jeg bare veldig blek.Ikke min hudfarge! Har heller ikke farge på hals og i ansikt! Og om sommeren blir jeg kun solbrent på bryst og ansikt, og armene mine blir bare bittelitt gylne. Men ingen jevn solbrun farge som resten av kroppen min får i sola! Opplever det her svært frustrerende da jeg føler ingen kan hjelpe meg og lurer på hva som har skjedd da jeg opprinnelig hadde en normal hudfarge over hele kroppen en gang! Prøver lykken hos deg doktor! Håper du kan gi meg noen svar! Mvh Lulan 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340800-pigmentforandring-i-huden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hei ! Forstår at du er plaget av at pigmentet forsvinneer på deler av kroppen din. Det høres ut som det er en isolert forstyrrelse i pigmentet som kalles vitiligo. Når det er "sopp" som gir pigmentforstyrrelse, forekommer det først og fremsdt på rygg og bryst/ mage og da blir det skjoldete litt tørre områder. Vitiligo fremkommer ofte i symmetriske mønstre og kan ha skarp avgrensning til uaffiserte området. Vasnlige steder er håndrygger, ankler, lysker og hals/ ansikt. Man kjenner ikke årsaken til vitiligo, men det ser ut til at immunsystemet "angriper" pigmentet slik at det kan forsvinne i større eller mindre områder. Det kan også forekomme andre pigmentforstyrrelser der pigmedntet bare blir delvis borte eller mer skjoldete. For disse tilstandene med en isolert pigmentmangel har påviser vi svært sjelden relatert eller bakenforliggende sykdom. Når det gjelder behandlling er også denne begrensetog dfet er ingen ting som hjelper for alle. Ofte forsøkes lysbehandlin, eller en spesiell form for laser, som kan hjelpe noe , men sjelden med så godt kosmetisk resultat at pasienten blir fornøyd.Når behandlingen stoppes , kommer gjerne de hvite flekkene tilbake. Selvbruningskremer kan benyttes Forskjellige kremer med og uten cortison har vært forsøkt med liten bedring. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340800-pigmentforandring-i-huden/#findComment-2880229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.