Gjest Dyrekjær Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hei! Jeg har nylig begynt på veterinærstudiet. Den siste tiden har jeg opplevd å være mer sensitiv for luftforurensing og dårlig inneluft, hvorpå jeg reagerer med kraftig nysing. Av allergier har jeg pollenallergi som har forverret seg de siste årene, samt allergi mot soppsporer (innendørs). Nylig testet jeg meg for allergier mot de vanligste husdyrene, og slo ut så vidt på hund. Da jeg er vokst opp med hund i hjemmet uten å ha reagert tidligere, lurer jeg på om jeg nå muligens står i fare for å utvikle allergi mot hund. I såfall vil mitt yrkesvalg og min kjære hobby stå i fare. Kan man utvikle allergi mot enkelte typer eller individer av hunder? Og vil dette forverres i en hverdag som Veterinær? Eller kan det undertrykkes, ved at man omgår allergenet til daglig, slik som det ser ut til å være tilfellet med mitt hundehold. Bør jeg i verste fall revurdere mitt yrkesvalg for å skåne helsa? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340829-husdyrallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei Det at du har vokst opp med hund uten å få allergiplager tyder på at det er lite sannsynlig at du vil få problemer nå med å ha hund selv eller jobbe med dyr. En allergitest med et lite utslag på hund betyr ikke nødvendigvis at du er i ferd med å utvikle allergi mot hund - det betyr at du er sensibilisert, noe som er nokså naturlig siden du har omgåttes hund i oppveksten og er pollenallergiker. Det er mulig å være allergisk mot enkelte hunderaser og ikke mot andre, men de fleste hundeallergikere reagerer mot alle typer hunder, men kanskje ikke like sterkt. Det er riktig at en ikke veldig alvorlig hundeallergi kan holdes i sjakk eller undertrykkes ved å omgås allergenet daglig. Det at pollenallergien din har forverret seg kan ha mange årsaker og kan også ha sammenheng med været i pollensesongen, hvor du oppholder deg og helsetilstanden generelt. Det behøver ikke bety at du utvikler andre allergier. Jeg synes generelt at så lenge en person ikke har alvorlige plager ved kontakt med dyr det ikke er noen grunn til å revurdere veterinærstudiet. Men alle som starter en karriere med nærkontakt med pelsdyr, det gjelder laboratoriepersonell med forsøksdyr og veterinærer har en ikke veldig stor, men en viss risiko for å utvikle dyreallergi. Hvis derimot alle pollenallergikere skulle unngå kontakt med dyr ville det bety at opp imot 40% av den norske befolkning måtte unngå dyr og slik er det heldigvis ikke. Lykke til videre med studiet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340829-husdyrallergi/#findComment-2877575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.