leahli Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg er 26 år. Har endel ting å tenke på, og er for tiden veldig mye hjemme. Jeg har ingen jobb, og har to aborter bak meg, som jeg ikke er stolt av.Jeg bruker ritalin og cipralex. cipralexen tar jeg på kvelden, enda mange sier jeg bør ta den om morgenen. Jeg har levd veldig usunnt dette året og gått opp mange kilo. Alltid vært veldig aktiv og godt trent før. Jeg er litt trist iblandt, fordi livet mitt ikke er i nærheten av slik jeg skulle ønske.. Men de siste ukene nå, har jeg vært såå fryktelig trøtt. Jeg tar en ritalin om morgenen, spiser og sovner på sofaen. Og neste måltid sovner jeg igjen, jeg blir så trøtt, at jeg har problemer med å holde meg våken tre timer.Men ikke alle dager er like trøttende. Hva kan dette være? Jeg tror ikke jeg er gravid, men tok en angrepille for en stund siden, fikk veldig blødninger etter den, og det virket som mensen. var det det? jeg har ikke hatt mensen siden. (et par uker) så jeg føler jeg hadde mensen da...har så mye spørsmål, men legen min er vanskelig å spørre. han har så dårlig tid og han lytter dårlig..kan noen svare meg? da ville jeg bli mye mere letta. Jeg sovner flere ganger om dagen på sofaen..orker liksom ikke tvinge meg ut lengre. jeg er ikke ute på noe..flere dager siden jeg så lys ute heh...er jeg deprimert bare enda jeg bruker antideprissiva?gpr det an? eller er jeg bare lei av livet mitt slik d er nå, eller er jeg syk? tenkte på kreft og allting men jeg er da for ung for det. har ellers ingen problemer med noe.. så hvorfor er jeg så trøtt etter hvert måltid med mat? kjempeglad om noen kan forklare meg noe nytt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340903-jeg-er-allt-for-tr%C3%B8tt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg tror nok ikke du er alvorlig syk, men jeg skjønner godt at det er vondt å ha det sånn - særlig vi som er unge... Er jo flere ting man kan bli trøtt av. Jernmangel/B12 mangel, lavt stoffskifte. Man blir fort ganske trøtt når man bare går rundt seg selv hjemme også, i alle fall har jeg det sånn. Man kan bli deprimert selv om man står på antidepressiva. Mener å ha hørt at enkelte blir deprimerte av Ritalin også, men dette er jeg ikke noe ekspert på. Antagelig er ikke Cipralex det riktige medikamentet for deg, eller så har virkningen brent seg ut. Har selv opplevd det med antidepressiva, men det viste seg at jeg er bipolar og derfor har nytte av annen medisinering. Jeg synes du skal bytte fastlege, sånne stresseleger som bare stirrer i pc'n og gir inntrykk av at de vil ha deg unna fordi de har så mange pasienter er ikke noe å satse på når man sliter med mer enn en bihulebetennelse. Du trenger helt klart en lege som tar seg god tid, viser interesse og vilje til å hjelpe deg, være støttende og ryddig med det hn gjør. Om ikke annet ville jeg tatt meg en tur til legen bare for å få tatt et sett med standard blodprøver - utvidet på jern og stoffskifte. Hvis du klarer det, så prøv å få deg litt luft - om du så bare går 100 meter. Det er bedre enn ikke noe Håper du finner hjelp, for det høres vondt ut å ha det sånn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340903-jeg-er-allt-for-tr%C3%B8tt/#findComment-2878615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leahli Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg tror nok ikke du er alvorlig syk, men jeg skjønner godt at det er vondt å ha det sånn - særlig vi som er unge... Er jo flere ting man kan bli trøtt av. Jernmangel/B12 mangel, lavt stoffskifte. Man blir fort ganske trøtt når man bare går rundt seg selv hjemme også, i alle fall har jeg det sånn. Man kan bli deprimert selv om man står på antidepressiva. Mener å ha hørt at enkelte blir deprimerte av Ritalin også, men dette er jeg ikke noe ekspert på. Antagelig er ikke Cipralex det riktige medikamentet for deg, eller så har virkningen brent seg ut. Har selv opplevd det med antidepressiva, men det viste seg at jeg er bipolar og derfor har nytte av annen medisinering. Jeg synes du skal bytte fastlege, sånne stresseleger som bare stirrer i pc'n og gir inntrykk av at de vil ha deg unna fordi de har så mange pasienter er ikke noe å satse på når man sliter med mer enn en bihulebetennelse. Du trenger helt klart en lege som tar seg god tid, viser interesse og vilje til å hjelpe deg, være støttende og ryddig med det hn gjør. Om ikke annet ville jeg tatt meg en tur til legen bare for å få tatt et sett med standard blodprøver - utvidet på jern og stoffskifte. Hvis du klarer det, så prøv å få deg litt luft - om du så bare går 100 meter. Det er bedre enn ikke noe Håper du finner hjelp, for det høres vondt ut å ha det sånn! Tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340903-jeg-er-allt-for-tr%C3%B8tt/#findComment-2878671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Det er normalt å være trøtt når man er deprimert. I tillegg er tretthet en vanlig bivirkning av Ritalin. Jeg synes du skal skrive ned symptomene du har, og gi dem til legen din. Du kan godt forklare at du synes det er vanskelig å huske alt når du er på time, og at det er derfor du har skrevet det ned. *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340903-jeg-er-allt-for-tr%C3%B8tt/#findComment-2880260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siljem91 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Det er ganske normalt på denne tiden av året. Noe som kan hjelpe er å få mer overskudd. Trening er en kjempe fin måte for å få det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340903-jeg-er-allt-for-tr%C3%B8tt/#findComment-2880970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest UPF58 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Tusen takk! Prøv å ta den medisinen du blir trøtt av om kvelden.Jeg bruker cipramil 20 mg og må sove 30-60 min hver gang jeg tar den.Det kan også være at kroppen din i en periode trenger mye hvile.Jeg sover 8-10 timer i døgnet,men tror det er mest medisiner og ikke min "psykdom"Det blir feil å tro at unge mennesker ikke trenger å hvile.Jeg er 51 og jeg merker at jeg trenger mindre hvile om sommeren og når det er lyst og mye sol.All den snøen hos meg fyller huset med mye lys,og jeg får mer overskudd.Vær så snill å ikke stress,kjære deg,men la kroppen bestemme ditt tempo,og ta helst medisiner som gjør deg trøtt på kvelden.La oss si i 22-23 tiden kl 23-00 vil du bli trøtt og må legge deg.Ikke bli bekymret om du våkner kl 7-8 og er like trøtt,ta deg en kopp kaffe,te,cola,og spis frokost.3 måltider på faste tider er også viktig.Er du fremdeles trøtt,sett mobilen på 1 time og sov.Gjør dette så ofte du har behov for det! Det er ikke farlig å sove for mye så lenge vi snakker 8-12 timer i døgnet! Får du blødninger eller vondt i magen,ta kontakt med lege/legevakt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340903-jeg-er-allt-for-tr%C3%B8tt/#findComment-2915064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ja, det høres ut som du er deprimert. Dessuten sies det at "søvn avler søvn" så jo mindre aktiv du er og jo mere du sover, jo mere trøtt og sliten blir du.. Høres ut som du har kommet inn i en ond sirkel som det krever litt viljestyrke å bryte. Du har vel heller ikke hatt årstiden med deg de siste månedene, siden vi har hatt en usedvanlig kald og tung vinter dette året. Derfor tror jeg ikke du er alene om å føle deg sliten etter en såpass lang periode med kulde og mørke. Trøsten er at det nå går mot varmere og lysere tider. Så dette kan være et godt tidspunkt å "ta seg selv litt i nakken", og prøve å bryte den onde sirkelen av passivitet som du tydeligvis befeinner deg i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340903-jeg-er-allt-for-tr%C3%B8tt/#findComment-2915080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.