Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Interessant. Det her har jeg saksa fra:

http://www.mozon.no/Nyheter/default.asp?UID=1626

"Veien til orgasme

Ikke alle får orgasme like lett, og noen lever et helt liv uten å oppnå en slik seksuell lykke. - Din seksuelle kapasitet er kanskje langt større enn det du har trodd, skriver psykolog Elsa Almås i denne innføringen i orgasmens mysterier.

Av psykolog Elsa Almås

Er fenomenet orgasme oppskrytt, eller er orgasmen det egentlige mål for seksualiteten? Meningene kan være delte, og av flere grunner vil mange kvinner ha et problematisk forhold til fenomenet orgasme. Kvinners vei til orgasme kan være preget av hardt og systematisk arbeid, av frustrasjon, av tilfeldigheter, av ren flaks, eller av lekende utforsking.

Flere erogene soner

Muligheten for å få orgasme finnes hos alle friske barn allerede fra fødselen - og det er observert og beskrevet orgasme hos både gutter og jenter som er under ett år gamle. Barn får ikke bare orgasme ved å stimuleres på kjønnsorganene - hele kroppen er en potensiell erogen sone, og det er for eksempel rapportert at en kan få orgasme ved å bli strøket på innsiden av armen eller på ryggen.

Muligheten for å få orgasme ved stimulering andre steder på kroppen enn kjønnsorganene er også beskrevet av mennesker som har vært utsatt for trafikkulykker, og som har mistet følsomhet og reaksjonsevne i kjønnsorganene. Den seksuelle kapasiteten er fremdeles intakt, og de har derfor kunne lære å oppnå orgasme ved stimulering av andre erogene kroppssoner.

Halvparten av kvinnene får orgasme

Orgasmekapasiteten er svært udemokratisk fordelt, noen har fått orgasme fra de var ganske små, andre strever hele livet med å få den etterlengtede orgasmen. En norsk undersøkelse viser at 56 prosent av alle kvinnene i undersøkelsen fikk orgasme ofte eller alltid.

I denne undersøkelsen er det stor overensstemmelse mellom kvinnenes og mennenes opplevelse av kvinners orgasme: 59 prosent av mennene mente at partneren ofte eller alltid får orgasme. I en svensk undersøkelse opplyste hver femte kvinne (20 prosent) at de hadde problemer med å få orgasme, men knapt halvparten av disse følte at dette var noe problem.

De som spiller orgasme, finnes fremdeles: To prosent av kvinnene (ingen menn) i den norske undersøkelsen opplyste at de ofte eller alltid later som de får orgasme ved samleie. 23 prosent av mennene og 18 prosent av kvinnene opplyste at de ofte eller alltid fikk orgasme sammen med partneren.

Mange tror at alle menn alltid får orgasme. I den norske undersøkelsen viste det seg at det bare var åtte av ti (78 prosent) menn som ofte eller alltid fikk orgasme ved samleie. Hyppigheten av orgasme for både kvinner og menn var størst i aldersgruppen 25-39 år, hvor 76 prosent rapporterte at de nesten alltid fikk orgasme. 12 prosent av kvinnene og 5 prosent av mennene opplyste at de sjelden eller aldri fikk utløsning/orgasme ved samleie.

Fordel og ulempe for gutter

Grunnen til at det synes å være vanskeligere for kvinner enn for menn å få orgasme kan være at det er så mye lettere for guttene å oppdage penis og de muligheter den gir for nytelse, enn det er for jenter å lære å stimulere sine erogene soner til orgasme. Mens guttene har den fordelen at de lett finner frem til onaniens muligheter, er det en ulempe at mange aldri

oppdager at de har andre erogene soner enn penis.

Klitoris

Kvinners orgasme har vært studert og forsket på i årevis, og hele tiden kommer det frem nye oppdagelser, til noens fortvilelse og andres glede. Fortvilet blir den som tror at orgasmen er en funksjon som eksisterer likt hos alle, og den som tror det er noe galt med en om en ikke opplever orgasmen slik en føler at den " burde" være. Det kan imidlertid være en glede dersom en uten å oppleve noe prestasjonspress, kan utforske nye muligheter ved kroppen.

Det er beskrevet en rekke kilder til kvinners orgasme. Klitoris var en favoritt hos feministiske forskere i 70-årene, og Shere Hite, som gjorde en stor undersøkelse blant amerikanske kvinner, fant at mens nesten ni av ti kvinner (88 prosent) rapporterte at de hadde orgasme, var det kun en av tre eller 30 prosent som fikk orgasme ved samleie.

Det er ingen tvil om at mange kvinner lærer å få orgasme ved selv å stimulere klitoris, og foretrekker at partneren (eller de selv) stimulerer klitoris også mens penis er inne i skjeden.

G-punktet og andre følsomme soner

I 1982 presenterte de tre amerikanske forskerne Alice Ladas, Beverly Whipple og John D. Perry teorien om G-punktet, som kilde til vaginale orgasmer. Josephine Lowndes Sevely presenterte i 1987 en ny teori om kvinners seksualitet i boken " Eve´s Secret" . Hun påpeker her for eksempel at det glatte området ved inngangen til skjeden tilsvarer glans på penis, og er et område svært mottakelig for seksuell stimulering. Hun hevdet også at andre følsomme soner som kan stimuleres til orgasme, er det kjøttfulle området mellom skjeden/penis og endetarmen, og området rundt endetarmsåpningen hos både menn og kvinner. Det er allment kjent blant homoseksuelle menn at prostatamassasje via anus er en sikker kilde til orgasme.

En fransk orgasmeforsker har påvist at livmorhalsen (innerst i skjeden) og et område langs skjedeveggen som ligger ovenfor G-punktet, men foran livmorhalsen, også er følsomme områder som kan stimuleres til orgasme.

Ulike typer orgasme

Det som også kan være interessant å vite, er at det ikke bare er mange forskjellige områder der du kan stimuleres til orgasme, men det er også ulike muskelgrupper som aktiveres ved ulike typer stimulering, dette gjør at det faktisk eksisterer ulike typer orgasme.

Som om dette ikke var nok, er det også store psykologiske forskjeller på hvordan orgasmene oppleves, og hvor store deler av kroppen som involveres i orgasmen. Noen orgasmer kjennes fra hårrøttene til tærne, andre orgasmer oppleves som ganske begrensete, for eksempel til området rundt klitoris.

Kan ha utløsning uten orgasme

Man skiller mellom orgasme og ejakulasjon (utløsning). Mange menn opplever ikke orgasme, bare utløsning. Forskjellen ligger i intensiteten og omfanget av opplevelsen. En ren utløsning oppleves som en nærmest likegyldig spruting av sæd. Det er mulig for menn å oppleve orgasme uten utløsning. Østlige sexprofeter anbefaler menn å spare på sæden sin, og lære hvordan de skal kunne få orgasme etter orgasme (slik kvinner kan få), uten utløsning. Teknikker for å lære dette er beskrevet i boken "The Multiorgasmic Man" som fås kjøpt gjennom Cupido postordre.

Mens menn oppfordres til å lære å få orgasme uten utløsning, oppfordres kvinner til å lære å ejakulere, og du kan kjøpe instruksjonsbøker og instruksjonsvideoer for å lære teknikker for å oppnå dette.

Kvinnelig utløsning

Ejakulasjon hos kvinner oppleves som en kraftig orgasme med utløsning i form av ganske rikelig med væske, som kommer ut fra urinrøret, men som ikke er urin. På engelsk kalles dette female ejaculation, på norsk har det blitt hetende kvinnelig utløsning, mens svenskene har vært litt mer fantasifulle, og kalt det fontänorgasm.

Det fysiologiske grunnlaget for kvinnelig utløsning er noen kjertler som ligger langs urinrøret, og som man mener har samme utviklingsmessige opprinnelse som mannens prostata. Prostata har som kjent blant annet den funksjon (sammen med sædblærene) å produsere væske for sædcellene. Den væsken som kommer ut ved en kvinnelig utløsning, ligner derfor på sædvæske, men er uten sædceller. De kjertlene som produserer denne væsken finnes i ulik grad hos kvinner. Hos noen er de vel utviklet, hos andre kvinner finnes de omtrent ikke. En del feminister har betraktet kvinnelig ejakulasjon som en mer "avansert" form for orgasme, og har utviklet kursprogrammer for å lære kvinner å ejakulere. De mener at dette er en form for orgasme som kan læres gjennom seksuell bevisstgjøring. Hos de kvinnene som har tilstrekkelig store eller mange kjertler, kan dette være riktig, men selv i dag er det et fåtall kvinner som opplever denne formen for orgasme, og sannsynligvis er det mange kvinner som aldri vil kunne oppleve den, fordi det fysiologiske grunnlag ikke er til stede.

Sett deg på huk

Dersom du vil forsøke å få tak i mekanismene bak kvinnelig ejakulasjon, kan du sette deg på huk, slik at skjedeveggen faller mot urinrøret. Dersom du vil at partneren din skal stimulere deg, er det best at han kommer inn i deg bakfra, slik at hans penis stimulerer fremre skjedevegg. Dette er det samme området som har blitt omtalt som G-punktet. Ved stimulering svulmer kjertlene langs urinrøret opp, og du vil da kunne kjenne dem med fingrene.

Ved videre stimulering, vil du kunne oppnå såkalt G-punktorgasme, og noen kvinner vil også kunne oppleve at de får ejakulasjon av en væske som støtes ut gjennom urinrøret.

Må slippe kontrollen

For de fleste kvinner kommer orgasmen av seg selv, etter hvert som de blir tryggere og mer erfarne seksuelt, men det er riktig, som det har vært hevdet, at en kan lære å få orgasme ved å utvikle følsomheten og sensitiviteten ved seksuell stimulering.

Orgasme er uttrykk for å slippe kontroll, omtrent som når en lærer å svømme. En må tørre å slippe seg for å kjenne at en flyter. Når du utvikler orgasme ved nye former for stimulering, vil din bevissthet være innstilt på de mer velkjente formene for orgasme, og dette vil kunne stenge for nye opplevelser. Det blir derfor viktig å være seksuelt åpen dersom en vil at nye ting skal skje. Dette krever både trygghet og fleksibilitet i forhold til deg selv og din seksualpartner.

Litteratur

I de fleste bøker om seksualitet står det ikke stort mer om kvinnelig ejakulasjon enn det som er beskrevet her, men i boken om G-punktet, som kom ut på engelsk i 1982, og på dansk i 1983, er det et morsomt og informativt kapittel om kvinnelig ejakulasjon. Ved søk på en bibliotekdatabase, kommer det frem at boken er tapt fra det bibliotek i Norge som var oppført å ha boken. (Levér tilbake bøker du låner!) Boken må derfor lånes inn fra Sverige

eller Danmark. Boken heter " G-punktet - og andre nyere oppdagelser vedrørende seksualitet" ,

og er skrevet av Alice Kahn Ladas, Beverly Whipple og John D. Berry. Boken er utgitt i København i 1983 av forlaget Lindhard og Ringhof."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34098-orgasme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Nå er du blitt ekspert. Kan vi nå komme til deg med våre problemer og spørsmål ang. sex?

Hehe, det er nettopp det jeg ikke er. Saksa står det. Ser du? SAKSA. Jeg har saksa artikkelen fra den linken som står der, IKKE skrivi den sjøl;-)

Jeg bare undrer meg på åssen det kan gå an å få orgasme bare ved å bli stryki på utvalgte områder av kroppen. Faktisk er jeg meget interessert i det der!;-) Jeg har hørt om menn som har kommi bare dama tok på kølla dems... Men å komme ved å bli stimulert helt andre steder enn på lillemannen? Det må da forutsette en vanvittig kåthet/tenning? Eller kan det rett og slett trenes opp? Jeg vil vetta åssen for faen!;-) Jeg vil jeg og... ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34098-orgasme/#findComment-131940
Del på andre sider

Hehe, det er nettopp det jeg ikke er. Saksa står det. Ser du? SAKSA. Jeg har saksa artikkelen fra den linken som står der, IKKE skrivi den sjøl;-)

Jeg bare undrer meg på åssen det kan gå an å få orgasme bare ved å bli stryki på utvalgte områder av kroppen. Faktisk er jeg meget interessert i det der!;-) Jeg har hørt om menn som har kommi bare dama tok på kølla dems... Men å komme ved å bli stimulert helt andre steder enn på lillemannen? Det må da forutsette en vanvittig kåthet/tenning? Eller kan det rett og slett trenes opp? Jeg vil vetta åssen for faen!;-) Jeg vil jeg og... ;-)

Jeg skjønte jo at du hadde sakset.... Jeg er da ikke naiv!

Har du ikke en testperson i stuen - deg selv?

Sett i gang, du får prøve alle mulighetene :-)

Savner du dette å få orgasme kun ved å stryke litt her og der?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34098-orgasme/#findComment-131942
Del på andre sider

Jeg skjønte jo at du hadde sakset.... Jeg er da ikke naiv!

Har du ikke en testperson i stuen - deg selv?

Sett i gang, du får prøve alle mulighetene :-)

Savner du dette å få orgasme kun ved å stryke litt her og der?

Jeg er en nysgjerrig og søkende sjel, naiv;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34098-orgasme/#findComment-131943
Del på andre sider

Annonse

Må inrømme at jeg aldri har fått orgasme på andre måter enn å stimulere lillegutt... Åssen er det, noen som har fått orgasme ved å bli stryki på innsida av armen eller på ryggen?:-)

det må være slitsomt igrunnen, tenk om det går for deg fordi noen tilfeldigvis kommer borti armen din på bussen da??! det der åpner for mange interessante muligheter...:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34098-orgasme/#findComment-131957
Del på andre sider

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

En liten rettelse

Boken om G-punkt er også kommet ut på norsk på Aventura forlag med forord av Berthold Grünfeld (hans som svarte på DOL tidligere). Boken har fått navnet "G-sonen og andre nye oppdagelser om menneskets seksualitet" og ble utgitt på norsk i 1983.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34098-orgasme/#findComment-132056
Del på andre sider

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Boken om G-punkt er også kommet ut på norsk på Aventura forlag med forord av Berthold Grünfeld (hans som svarte på DOL tidligere). Boken har fått navnet "G-sonen og andre nye oppdagelser om menneskets seksualitet" og ble utgitt på norsk i 1983.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34098-orgasme/#findComment-132057
Del på andre sider

Ørkenvandreren

Nei, for helsike, det er ikke no' å trene opp.

Selv har jeg nå, etter mange års trening, et sansenivå på huden av de sjeldne.

En frisk bris utenførs som stryker meg i nakken, medfører tvert høy kølle.

Når kassadama på Rimi legger vekslepengene i hånden min, synker jeg sammen over rullebåndet med et stønn.

Og tenk deg et realt håndtrykk fra 5-6 mennesker i.f.m et møte på jobb, kanskje kombinert med en vennskapelig klem i ny og ne'... Jeg er jo faen ikke menneske igjen før dagen etter etter. Jeg blir helt på felgen etter slike multiorgasmer. Og tenk på alt sølet, Tena er fast påkledning de dager jeg ikke kan sitte alene på kontoret.

Nei, hold deg på nivået hvor noen saftige napp i kølla er det som må til.

Utslitt hilsen fra....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34098-orgasme/#findComment-132060
Del på andre sider

Nei, for helsike, det er ikke no' å trene opp.

Selv har jeg nå, etter mange års trening, et sansenivå på huden av de sjeldne.

En frisk bris utenførs som stryker meg i nakken, medfører tvert høy kølle.

Når kassadama på Rimi legger vekslepengene i hånden min, synker jeg sammen over rullebåndet med et stønn.

Og tenk deg et realt håndtrykk fra 5-6 mennesker i.f.m et møte på jobb, kanskje kombinert med en vennskapelig klem i ny og ne'... Jeg er jo faen ikke menneske igjen før dagen etter etter. Jeg blir helt på felgen etter slike multiorgasmer. Og tenk på alt sølet, Tena er fast påkledning de dager jeg ikke kan sitte alene på kontoret.

Nei, hold deg på nivået hvor noen saftige napp i kølla er det som må til.

Utslitt hilsen fra....

*LOL*!!!!

Stakkars deg, nå kan du angre dine sensitivitets-øvelser ja...

Glad jeg er ei hardbarka viking-jente!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34098-orgasme/#findComment-132065
Del på andre sider

Annonse

Må inrømme at jeg aldri har fått orgasme på andre måter enn å stimulere lillegutt... Åssen er det, noen som har fått orgasme ved å bli stryki på innsida av armen eller på ryggen?:-)

Leste om en dame som kurset kvinner. Hun påsto at hun kunne få orgasme kun ved å konsentrere seg.

Har prøvd flere ganger selv. Ligger på rygg mens armer og hender ligger rolig langs siden. Hver gang er det nesten, nesten... Tro det eller ei.

Dessverre saboterer jeg prosjektet idet tanker a la 'åh, nå kommer jeg' dukker opp og forstyrrer.

At noen kan få orgasme ved berøring andre steder enn kjønnsorganer ser jeg derfor på som fullt mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34098-orgasme/#findComment-132643
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...