asp1365380514 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hei! Jeg er 25 år, dame. Det jeg lurer på er blødninger. I de siste to årene har jeg slitt med mellomblødninger og/eller langvarig menstruasjon. Jeg begynte på p-pille Trionetta da jeg var 16 år. Gikk på dette merket til jeg var ca 23 år, da begynte jeg å få mellomblødninger og spottinger. (Før det ingen problemer). Jeg gikk til fastlegen min den gang og han mente det var hormonelt og siden p-pillemerket likevel skulle gå ut av produksjon, så fikk jeg merket Cerazette. Dette fungerte ikke på meg i det hele tatt da jeg kunne ha blødninger i to uker av gangen. Jeg ble sendt til gynekolog, som konstaterte ingen unormale funn. Han ba meg bytte p-pillemerke igjen og jeg fikk microgynon. Dette fungerte i to mnd, så begynte blødningene igjen. Siden da har jeg gått på det ene p-pillemerket etter det andre, men jeg blør like mye. Jeg mener jeg har prøvd alle merkene som er der ute i samråd med lege og gynekolog. I fjor ble jeg sendt på ny til gynekolog da blødningene ikke stopper opp. Da kunne jeg ofte blø/blodig utflod i 2-3 uker, for å ha opphold i en uke for så å begynne påan igjen. Hun konstaterte at ingenting var i veien med eggstokker, livmor eller livmorhalsen og hun landet også på dette med hormonell ubalanse. Hun tok noen blodprøver (vet ikke hvilke, dessverre), men hun sa at de også var normale. Etter mye testing av ulike p-piller med ulike hormonstyrke og sammensetninger så bestemte jeg meg for å kutte ut p-pille eller noen som helst hormonell prev. Dette var i aug/sept 09. Men blødningene gir seg ikke. Blødningene mine er slik: ca 8-10 dager før jeg skal ha den månedelige så begynner jeg med blodig utflod. Utfloden kan av og til være rosa andre ganger helt mørkebrun/sjokoladebrun. Utfloden er slik at det holder med et lite truseinnlegg. Så kommer den månedlige og den er, etter min mening, helt normal. Blør mye de to-tre første dagene for så å trappe ned. Siste mensdag er blødningen gjerne brunaktig i fargen igjen. Så går det ca to uker med blødningsstopp, for så å få utflod igjen. Noen dager kan menstruasjonen vare i alt fra 4-9 dager hos meg. Slik har blødningene forløpt seg de siste to årene. Svaret jeg til nå har fått er: hormonell ubalanse. Men burde ikke denne ubalansen være stabilisert seg nå? Kjenner jeg er litt lei av å konstant måtte bruke truseinnlegg. Dette kverker også sexlivet mellom meg og min samboer da ingen av oss blir særlig lystne når jeg har slik utflod. I følge min fastlege så er dette bare noe jeg må leve med. jeg har i perioder fått tabl. av ham som skal stoppe blødningene (cyklop...et eller annet). Dette fungerte sånn halvveis. Dette er blodkoagulerende medisiner og noe som jeg er svært skeptisk til å ta. Vi har mye hjerte -og karsykdommer i familien. Fastlegen sier det ikke er farlig, men jeg ønsker ikke å ta slike tabl. likevel. Dette ble et langt innlegg, men har du noen forslag til hva dette kan være og evt. hva som kan gjøres? Er mektig lei av å blø 50-60% av en måned... Relevante sykdommer/Medisiner: Ingen. Har brokk i magesekken og sliter med reflux, ingenting annet utenom dette. Hilsen Elisabeth 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341017-langvarige-bl%C3%B8dninger-reaksjon-p%C3%A5-langvarig-p-pillebruk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg forstår at du er lei dette problemet etter å ha forsøkt så mye forskjellig og ha fått flere forklaringer. Det med hormonell ubalanse kan du se bort fra i og med at du har hatt blødningen under de mange ulike hormonelle forhold som inntrer med de ulike prevensjonsmetoder. Cyklokapron stopper ikke blødninger, reduserer bare. Cerazette regulerer ikke blødninger, tvert om øker det risiko for uregelmessige blødninger. Jeg tror forklaringen må være å finne ved livmoren. Har man utelukket polypp i livmoren? Det påvises ved ultralyd. Årsaken kan også være blødning fra livmorhalsen. Noen ganger ser man at livmorhalsen er lett blødende, eller man kan fremkalle en blødning ved å ’pirke’ litt med en vattpinne. I slike tilfeller kan man laserbehandle livmorhalsen, det er uansett et forsøk verdt. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341017-langvarige-bl%C3%B8dninger-reaksjon-p%C3%A5-langvarig-p-pillebruk/#findComment-2879888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg og Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 jøss, flere som har det som meg.. Jeg blør også 50-60% av tiden. Opphold på ned i så lite som 8 dager, og blødning i 10 dager før ordentlig mens. Ingenting galt er funnet. Håper du får svar...!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341017-langvarige-bl%C3%B8dninger-reaksjon-p%C3%A5-langvarig-p-pillebruk/#findComment-2879922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
asp1365380514 Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg forstår at du er lei dette problemet etter å ha forsøkt så mye forskjellig og ha fått flere forklaringer. Det med hormonell ubalanse kan du se bort fra i og med at du har hatt blødningen under de mange ulike hormonelle forhold som inntrer med de ulike prevensjonsmetoder. Cyklokapron stopper ikke blødninger, reduserer bare. Cerazette regulerer ikke blødninger, tvert om øker det risiko for uregelmessige blødninger. Jeg tror forklaringen må være å finne ved livmoren. Har man utelukket polypp i livmoren? Det påvises ved ultralyd. Årsaken kan også være blødning fra livmorhalsen. Noen ganger ser man at livmorhalsen er lett blødende, eller man kan fremkalle en blødning ved å ’pirke’ litt med en vattpinne. I slike tilfeller kan man laserbehandle livmorhalsen, det er uansett et forsøk verdt. Vennlig hilsen Mette H Moen Tusen takk for svar. Gynekologen utelukket cyster og muskelknuter om hun har sett etter polypper vet jeg ikke, men hun sa livmoren min var helt normal. Hun undersøkte livmor med ultralyd. Hun utelukket også endometriose. I følge henne er det ingenting uvanlig med min livmor eller eggstokker, noe som igjen gjorde at hun falt på konklusjonen: hormonell ubalanse. Lett blødende livmor: Denne betegnelsen har jeg hørt før. Når jeg har hatt GU hos fastlege så har jeg av og til fått blødning der og da når han har tatt ulike prøver, spesielt celleprøver. Men jeg får jo ikke blødninger etter sex igjen og samboern min er stor så han treffer jo helt i bånn, om du skjønner. Men noen ganger kan jeg begynne å blø etter en kraftig orgasme. Jeg får ta meg en ny tur til gynekologen for å høre med henne ang polypper. Tusen takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341017-langvarige-bl%C3%B8dninger-reaksjon-p%C3%A5-langvarig-p-pillebruk/#findComment-2880049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.