Gå til innhold

Forstoppelse

Anbefalte innlegg

Gjest kadutru

Jeg leser at forstoppelse bl.a kan være ett tegn på kreft i tykktarmen.

Men når skal man begynne å bekymre seg? Alle har jo forstoppelse fra tid til annen.

Nå har ikke jeg vært på do siden onsdag.Det hender at jeg er løs i magen, det hender at jeg er "normal" i magen og det hender at jeg har forstoppelse.

Burde jeg da være redd for kreft i tykktarmen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341062-forstoppelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kreft er vel ikke den hyppigste årsaken til forstoppelse, men det kan være en av dem. Da er det som regel en svulst som har vokst så stor at den hemmer passasjen i tarmen.

De hyppigste årsakene til forstoppelse er feil ernæring, for lite væske og for lite bevegelse.

Det du kan gjøre for å glede tarmen din er:

Spis rikelig med fiber (skikkelig grove kornprodukter, rotgrønnsaker, kiwi, appelsin, aprikoser osv.)

Drikk rikelig med vann.

Beveg deg minst 30 minutter om dagen.

I tillegg er det viktig med gode toalettrutiner.

Tarmen vil gjerne tømmes på morgenen, etter frokost. Prøv å ta deg tid til å sitte i ro og fred på toalettet en 10-15 minutter etter frokost. Slapp godt av.

Det er også viktig å lytte til tarmen. Kjenner du avføringstrang, så ikke undertrykk den. Gå på do så raskt du har mulighet, og slapp av.

Har det stoppet seg helt kan du prøve å legge en spiseskje linfrø i vann over natten. Neste morgen drikker du vannet og bruker linfrøene i en frokostblanding eller smoothie.

I tilllegg drikker du et par glass vann.

Kiwi hjelper til å løse opp i tarmene, mens banan virker stoppende.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341062-forstoppelse/#findComment-2880257
Del på andre sider

Kreft er vel ikke den hyppigste årsaken til forstoppelse, men det kan være en av dem. Da er det som regel en svulst som har vokst så stor at den hemmer passasjen i tarmen.

De hyppigste årsakene til forstoppelse er feil ernæring, for lite væske og for lite bevegelse.

Det du kan gjøre for å glede tarmen din er:

Spis rikelig med fiber (skikkelig grove kornprodukter, rotgrønnsaker, kiwi, appelsin, aprikoser osv.)

Drikk rikelig med vann.

Beveg deg minst 30 minutter om dagen.

I tillegg er det viktig med gode toalettrutiner.

Tarmen vil gjerne tømmes på morgenen, etter frokost. Prøv å ta deg tid til å sitte i ro og fred på toalettet en 10-15 minutter etter frokost. Slapp godt av.

Det er også viktig å lytte til tarmen. Kjenner du avføringstrang, så ikke undertrykk den. Gå på do så raskt du har mulighet, og slapp av.

Har det stoppet seg helt kan du prøve å legge en spiseskje linfrø i vann over natten. Neste morgen drikker du vannet og bruker linfrøene i en frokostblanding eller smoothie.

I tilllegg drikker du et par glass vann.

Kiwi hjelper til å løse opp i tarmene, mens banan virker stoppende.

Lykke til :)

Mange gode tips jubalong, jeg har mange av de samme problemer som trådstarter. Men jeg skal helst ikke spise frukt og kornprodukter ( lavkarbo diett). Linfrø er greit men er det andre gode tips til hva jeg bør spise?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341062-forstoppelse/#findComment-2880269
Del på andre sider

Mange gode tips jubalong, jeg har mange av de samme problemer som trådstarter. Men jeg skal helst ikke spise frukt og kornprodukter ( lavkarbo diett). Linfrø er greit men er det andre gode tips til hva jeg bør spise?

Hva med rotfrukter, bønner og linser da? Kan du ete det? Plenty med fiber i det. Personlig ville jeg synes livet var jævlig uten frukt, men det er kun jeg da...

Til hovedinnlegger - jeg tror det der er helt normalt. Er slik selv, men jeg har heldigvis ikke forstoppelse så ofte. Man kan få det lettere om man går på enkelte typer medisn. Jærntilskudd f.ek.s

Å ha en tube Klyx eller noe i den retningen til nødsfeller er ikke dumt - men dette er ikke noe man må bruike for ofte. Vann kan være nyttig nok om man har mulig het til å spyle oppi dær... Jeg fikk sprøyta vann i baken en gang jeg var på sykehus og fikk follstendig forstoppelse. Kjempeeffektivt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341062-forstoppelse/#findComment-2880445
Del på andre sider

Hva med rotfrukter, bønner og linser da? Kan du ete det? Plenty med fiber i det. Personlig ville jeg synes livet var jævlig uten frukt, men det er kun jeg da...

Til hovedinnlegger - jeg tror det der er helt normalt. Er slik selv, men jeg har heldigvis ikke forstoppelse så ofte. Man kan få det lettere om man går på enkelte typer medisn. Jærntilskudd f.ek.s

Å ha en tube Klyx eller noe i den retningen til nødsfeller er ikke dumt - men dette er ikke noe man må bruike for ofte. Vann kan være nyttig nok om man har mulig het til å spyle oppi dær... Jeg fikk sprøyta vann i baken en gang jeg var på sykehus og fikk follstendig forstoppelse. Kjempeeffektivt...

Ja rotfrukter er ok, bønner og linser også, viste ikke at det hadde god effeft på magen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341062-forstoppelse/#findComment-2880466
Del på andre sider

Kan du spise rotfrukter? De inneholder jo noe karbohydrater, men mindre enn frukt. Og de inneholder myyyye fiber.

Salat gjør også det.

Spiser du noe kornprodukter i det hele tatt -som grovt knekkebrød el.l (Ryvita osv.). Det er jo supert for magen - masse fiber.

Men det er viktig å huske på at fiber trenger væske for å kunne gjøre magen mer regelmessig. Om man pøser på med fiber, men ikke drikker nok væske til, så kan man gjøre vondt verre.

Hva om du starter dagen med et romtemperert, stort glass vann. Da baner du på en måte vei for maten som kommer etterpå :)

Fyll opp glasset kvelden før, og la det stå fremme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341062-forstoppelse/#findComment-2881383
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...