Gå til innhold

hormonspiral/p-piller, vektøkning og blødninger

Anbefalte innlegg

Gjest heidipeidifreidi

Jeg strever med valg av prevensjon, og vil gjerne ha noen råd videre. Litt bakgrunn: Jeg er 38 år og har PCO. Jeg har tre barn, siste født i 2007. Jeg er 174 cm, og veier i dag 84 kg (men før innsetting av hormonspiral aldri over 75). Etter siste fødsel har jeg forsøkt litt forskjellig innen prevensjon, men hatt problemer med det meste: Rett etter fødsel satte jeg inn kobberspiral. Denne fungerte bra inntil jeg fikk mensen, da fikk jeg helt enorme blødninger. 1 1/2 år etter fødselen byttet jeg derfor til hormonspiral, som jeg hadde inne i 9 mnd. I løpet av denne perioden la jeg på meg 9 kg (i begynnelsen 1 kg i uken!), og hadde langvarige, men sparsomme blødninger. Pga vektøkningen tok jeg ut spiralen, og jeg hadde tenkt til å forsøke meg uten hormon-prevensjon en stund. Gynekologen min overtalte meg likevel til å begynne på microgynon p-piller. Disse har jeg nå brukt i 22 dager. Etter et par dager kom en kjempeblødning, som jeg regner med skyldes uttak av spiralen. Deretter hadde jeg blødningsfritt opphold i litt over en uke, før jeg begynte å blø igjen, og blødde i flere dager. Så, samme dag som siste pille på brettet, begynte jeg å blø kraftig igjen. Det er mange store, slimete blodklumper også i blodet. Jeg har også hatt enorme humørsvingninger og endel vann i kroppen, typiske PMS-symptomer? Mine spørsmål er: 1) Hva gjør jeg videre? Bør jeg forsøke microgynon noen mnd til? Kan et annet p-pille-merke være bedre? 2) Kan disse blødningene være farlige, eller er det normalt å blø slik ved uttak av spiral/nytt p-pillemerke? 3) Har du noen råd å komme med ifbm vektøkning og prevensjon?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke bestandig så lett det med prevensjon.

1. Hvis du har mye vann i kroppen med Microgynon, kan det være en ide å bytte til Yasmin som er lett vanndrivende. Evt til den litt svakere Yasminelle.

2. Hvis blødningene fortsetter uavhengig av prevensjon, bør du få en sjekk. Det kan gjøres hos gynekolog med ultralyd og evt. prøve fra livmorslimhinnen.

3. Det med Yasmin.

Hvis intet fører frem, er sterlisering en mulighet!

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...