Gjest Jørgen1975 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei Kjæresten min jobber som operasjonssykepleier. To dager før hun fant ut at hun var gravid (ca uke 4 i svangerskapet) deltok hun i en operasjon der det ble benyttet gass i stede for Propofol. Tuben til oprasjonspasienten var ikke tett dvs. at det har sevet gass ut i rommet store deler av operasjonen. I tillegg ble det sølt gass på gulvet som ble liggende og ikke tørket opp da anestesisykepleieren måtte fylle mer gass på anestesiapparatet. Gassen som har svevet rundt i rommet har hun blitt disponert for i over 4 timer. Hun oppholdt seg et stykke unda tuben og området på gulvet det ble sølt på. Det ble ikke benyttet lystgass, men en annen type gass. Kan fosteret ha tatt skade av dette? Eventuelt hvordan kan vi finne ut om dette har påvirket fosteret? Hvor farlig er det egentlig i å bli eksponert for anestesigass når man er tidlig i graviditeten? På forhånd takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341154-anestesigass-og-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg forstår at dere kan være bekymret for alt som muligens kan skade fosteret, men jeg tror at dere kan ta det helt med ro. Det du beskriver skjer sannsynligvis meget ofte på en operasjonsstue hvor det jobber personell som hovedsakelig består av kvinner i fruktbar alder som blir gravide fra tid til annen. Hvis det hadde vært farlig med slike lekkasjer, ville det sannsynligvis ha vært frarådet kvinner med mulighet for graviditet å arbeide i et slikt miljø. For mange, mange år siden ble det (etter det jeg husker) påvist at kvinnelig anestesipersonale hadde større risiko for å abortere, men det kan også ha årsak i andre forhold. I dag er det mye bedre utsugningsmetoder for gasser som skulle lekke ut. Det skjer ikke sjelden at man må operere på gravide og de får tilført ulike narkosegasser. Hvis dere er veldig engstelig kan dere be om en tidlig ultralyd omkring uke 12 for å se at fosteret har utviklet seg normalt. Som sagt, synes jeg ikke det er grunn til bekymring. Gled dere over graviditeten. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341154-anestesigass-og-gravid/#findComment-2881445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.