Gå til innhold

Blødning i 1. trimester

Anbefalte innlegg

Gjest Bønnefrøet

Hei! Jeg har vært gjennom 2 IVF- forsøk, hvorav det ene endte med SA i uke 4-5. Hadde et fryseforsøk i desember, og fikk satt inn 2 embryo 1. des. Jeg merket fort graviditetssymptomer, også før positiv test; mensmurringer, tretthet/ kvalme, økt utflod og ømme bryst. Jeg testet positivt 14. des. Valgte å få tatt en HCG blodpr. som viste 290. Påfølgende natt hadde jeg en middels stor blødning, og var sikker på at jeg på nytt hadde mistet. Tok ny HCG blodpr. etter to dager, og denne viste utrolig nok HCG på 617. Men lettelsen skulle ikke vare lenge.. To dager etter dette igjen hadde jeg ny blødning, og siden har jeg hatt disse blødningene i gj. snitt 1- 2 ganger i uken. Blødningene varer liksom "der og da", men bruker dagen på å få ut blodrestene. Jeg har brunlig utflod, som gjerne tar seg opp før blødningene, og et par dager etter blødningene har jeg nesten ikke brunlig utflod. Var til UL i uke 6 (6/1) og utrolig nok viste bildene et bankende hjerte. Vi var i sjokk. I følge gynekologen var han overhode ikke bekymret for at dette skulle gå galt, tross i blødninger. Jeg hadde ingen hematom i livmoren, og ved GU ble det påvist lettblødende cervix (hvilket også har blitt påvist ved utredning tidligere). Mitt problem er: jeg er en nervebunt, og nervene kan umulig være bra for fosteret. Alle sier jeg må slappe av, men kombinasjonen mensmurringer og blødninger klarer jeg ikke å bli vant til. Jeg finner lite og ingenting info. om denne tilstanden på nettet eller i annet oppslagsverk. Hadde jeg bare fått en litt bedre forklaring på hva som skjer, så klarer jeg kanskje å slappe litt mer av. Og hvor lenge kan jeg forvente å ha disse blødningene? Jeg fikk som nevnt tidlig ømme bryster, og det brune området rundt brystvorten ble større. Nå er jeg i uke 8 + 1, og merker at jeg ikke lenger har særlig ømme bryster (selv om det fremdeles er synlige forandringer). Kan dette være et dårlig tegn, eller er det normalt at ømheten avtar så tidlig i svangerskapet? Jeg har ellers periodevis en del stikninger i lyskeområdet, særs på hø. side. Er dette normalt? Jeg er svært kvalm og trett, og prøver å tenke at det i det minste er et bra tegn. Håper på snarlig svar. Medisiner/ diagnoser: Progynova 2 mg x 3, Cyglogest 400 mg x 2. Dette skal tas t. o. m. svangerskapsuke 9. Tar ogå høy dose Asacol, grunnet ulcerøs colitt. Har hørt "rykte" om at disse muligens gir lettblødende slimhinner. Jeg har fått påvist PCO.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341183-bl%C3%B8dning-i-1-trimester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at du ikke finner særlig mye informasjon, er nok at det er umulig å si noe særlig fra eller til. For noen er blødninger første tegn på spontanabort, mens andre kan ha kraftige blødninger uten at det går galt. Har du fått konstatert en tilstand som lett gir blødninger, kan jo dette være noe av forklaringen.

Standardsymptomer som kvalme eller ikke, er ikke tegn på noe som helst hva fosteret angår. Du skal ikke bekymre deg om de kommer og går i hytt og vær, det er normalt. Stikninger og mensmurringer er også normalt.

Statistisk sett er det gode sjanser for at det vil gå bra, når man ser hjerteslag tidlig. Men det finnes unntak.

Jeg har hatt tidlige (små)blødninger i to av tre svangerskap. Ett av disse to endte med spontanabort. Det er lite man kan gjøre fra eller til, men det virker som om du får god oppfølging.

Krysser fingrene og ønsker lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Gratulerer med graviditeten, men jeg forstår din bekymring. Det er imidlertid mye som tyder på at dette kommer til å gå bra.

1. Det var normal øking av HCG

2. Fosteret viser hjerteaktivitet, og det betyr at det klarer seg bra på tross av blødningene. Var det blødning som påvirket for eksempel blodforsyning til fosteret, så ville det ikke ha klart seg.

Så til dine spørsmål:

o Hva som er årsak til blødningen er vanskelig å si. Blødning fra livmorhalsen er vanligvis ikke så kraftige. Kan du ha hatt et tvillingesvangerskap hvor den ene er abortert? Det skjer ikke så helt sjelden. Det betyr ikke noe for den som er tilbake.

o Det er umulig å si noe om hor lenge blødningen vil vare.

o Ømhet i brystene avtar etter hvert, så det betyr ikke noe.

o Stikkinger og lettere smerter er ikke uvanlige

o Bekymringer hos mor påvirker heldigvis ikke fosteret. Tenk på alle de barn som fødes under kriger og katastrofer.

Så gled deg over at behandlingen har lyktes. Be om en ultralyd når du er ca 12 uker for å bli beroliget. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...