Gå til innhold

Fjerne mange føflekker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en kvinne i 30-årene med mange føflekker, minst 100, i ulike størrelser. Siden jeg har veldig lys hud (rødt hår) synes jeg dette er både stygt og skummelt. Hittil har jeg bare fjernet et par av de mest irriterende/tvilsomme føflekkene, men jeg er ikke fornøyd med arrene. De er liksom "glidelåsformet" med en lang strek i midten og 2-3 små tverrstreker etter stingene. Jeg har veldig lyst til å bli kvitt flere føflekker, både av kosmetiske og helsemessige hensyn. Bedre å ha hvit hud med hvite arr enn hvit hud med brunsvarte flekker. Men jeg vil definitivt ikke ha 100 slike "glidelåser" over hele kroppen! Jeg lurer på om det er mulig å fjerne føflekker kirurgisk, men likevel oppnå pene arr? De kan godt være runde eller avlange, men uten de stygge tverrstrekene. Jeg lurer også på hvor mange det er forsvarlig/mulig å fjerne på èn gang, og om jeg bør gå til hudlege eller plastikkirurg for å få penest arr?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341199-fjerne-mange-f%C3%B8flekker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føflekk-klinikk i Oslo:

http://www.foflekken.no/behandling.html

Jeg har kikket litt på siden deres tidligere, men jeg har intrykket av at å fjerne føflekker med laser eller fryseteknikk ikke er like "trygt", fordi man ikke da kan sende dem til et laboratorium for sjekk.

Gjest Niccola

Jeg har kikket litt på siden deres tidligere, men jeg har intrykket av at å fjerne føflekker med laser eller fryseteknikk ikke er like "trygt", fordi man ikke da kan sende dem til et laboratorium for sjekk.

Skal man sjekke en føflekk må den fjernes med skalpell ja, for ikke å ødelegge kantene. Skal du sjekke alle 100..?

Annonse

Gjest female 28

Jeg har fjernet flere føflekker, både kirurgisk og med laser. Kan virkelig anbefale laser! Der hvor jeg har fjernet føflekker kirurgisk, har jeg de samme stygge arrene som du beskriver.

Fordelen med laser er at man ikke behøver å sy etterpå, og dermed unngår man slike stygge arr. Jeg har imidlertid små hvite flekker noen steder hvor jeg hadde føflekker, men dette er knapt synlig. Legen som brukte laser sa også at hun sendte alle føflekker til kontroll.

Håper dette var til hjelp, det beste er nok å bestille en time til konsultasjon.

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Dine bekymringer og ønsker er ikke så uvanlige blant dem som har mange føflekker. Det er som regel en blanding av medisinsk og kosmetisk motivasjon for å få vekk mange. Som leger må vi prioritere og gjøre avveininger. I dette tilfellet blir det først å undersøke flekkene og finne dem som er farlige eller potensielt farlige og fjerne disse kirurgisk eller følge dem nøye Vi kan på den annen side også finne dem som ufarlige men godt synlige og som evt kan fjernes m et godt kosmetisk resultat. Fordi vi gjerne ønsker å få gjort vevsundersøkelse av flekkene, sendes de til patologen for findiagnostikk. Det er svært sjelden at det gjøres funn av farlige flekker hos patologen når det ikke har vært mistenkt av legen, men det forekommer og er en viktig grunn til at man foretar slike undersøkelser rutinemessig når føflekker fjernes. Dersom man brenner vekk flekkene med laser, er slik undersøkelse ikke mulig og flekken vil heller ikke være fullstendig fjernet. Derfor anbefaler ikke hudlegene at laser benyttes til fjernelse av føflekker. Dessverre vil det som regel være kirurgi som er metoden og det vil alltid bli synlige arr, gjerne mer på kroppen enn i ansiktet. Endel hudleger som arbeider mye med fjernelse av føflekker kan benytte litt forskjellig utstyr for å oppnå så små og nøyaktige utskjæringer som mulig , f eks hudstanser, da kan man f arr som ikke er noe særlig lengre enn flekkene som tas bort . Det er mulig å ta en god del om gangen , begrensningen er tid og kostnader . Og å fjerne mange godartete føflekker dekkes strengt tatt ikke av trygden. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...