Gå til innhold

Er det han eller er det meg?

Anbefalte innlegg

maggie sunday

Samboeren min er en mann som er meget glad i å ha det ryddig. Han snakker om rydding og vasking sikkert 5-10 ganger hver eneste dag og jeg får dårlig skussmål når det er et tema. Han er rett og slett helt oppgitt over hvor elendig jeg er på hushold og forteller meg det hele tiden.

Det er forsovidt greit. Jeg også ser at han har en annen standard enn meg selv når det kommer til dette - men jeg er jaggu ikke helt bak mål heller. Jeg rydder inn og ut av oppvaskmaskinen hver dag, vasker benker og kjeler - også rydder jeg stua og rer opp sengen. Også setter jeg på klesvask kanskje 3 ganger i uka og bretter og henger opp.

...Også gjør jeg stort sett alt av må-ting med datteren vår; Morgenstell, påkledning, levering i barnehagen og henting igjen. Avkledning og kveldstell, samt legging. Alikevel synes han at jeg er en komplett idiot og "melder meg ut". Han synes jeg bare driter i alt av felles oppgaver og blir fryktelig skuffa, som han sier.

Jeg mener naturlgvis at han har et noget skrudd bilde av hva som er vanlig standard for et småbarnshjem med to stk. fulltidsarbeidene voksne. Og begynner å bli ganske matt av å få så mye kjeft og å holde ut med en så sur fyr. Legger til at mamman hans er interiørkonsulent og alltid har hatt et fantastisk vakkert hjem (der han er oppvokst).

Jeg har tillagt meg en ny taktikk - ettersom jeg ikke kommer noen vei ved å krangle - jeg mister fullstendig argumentasjonen og føler bare at han overkjører meg. Så de siste ukene har jeg bare oversett han - hver gang han begynner å hyle - så bare ser jeg på han også snur jeg meg og går.

Vi pleide å ha lange rødvinskvelder og snakke om drømmer og hverandre. Hadde venner over hele tiden og var lekne og morsomme. Nå opplever jeg at han ikke finner dette i seg selv bortsett fra når vi har barnevakt og eller huset er strøkent. Det er liksom hovedprioritet uansett!

Jeg forsøker å si at oppvasken ikke går noe sted, men det gjør tiden vår. Men det tror jeg han bare synes er vås - selvom solen skinner og snøen glitrer og han har to glade jenter som vil ut på ski...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341246-er-det-han-eller-er-det-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er han. Uten tvil.

Hvis han vil ha det så strøkent, kan han vel trå til selv, mens du tar deg av datteren deres?

Han har ingen rett til å pålegge deg både alt som har med henne å gjøre, og en overdreven mengde husarbeid. Hvis dere jobber like mye, er disse fellesoppgavene begges ansvar. Forsøk å bli enige om hva som MÅ gjøres i løpet av uka, og fordel det, slik at du slipper det evige gnålet. Velg først ut fra hva hver av dere liker best, og trekk lodd eller noe sånt om det som begge helst vil slippe. Ta med trivialiteter som klesvask og sengetøyskift også på lista.

Den som vil bo i en interiørkatalog, har størst sjanse til å lykkes så lenge h*n er alene (i hvert fall uten småbarn). Fortsetter han sånn, er det vel store sjanser for at han blir nettopp det.

Hehe, dette høres ikke bra ut, han er nok en freak av en annen verden når det gjelder renhold. Så du har og vil få litt å stri med fremover. Dette må du enten lære deg å leve med eller så får du finne på noe annet.

Han minner meg om en som leide en av mine leiligheter en gang. Han var en veldig ok gutt, men du verden for en freak på renhold og holde orden. Det var helt hinsides. Men han hang seg opp i det meste da, til og med at det knirket i gulvet i et hjørne på soverommet, hvor han aldri sto, du måtte nærmest klemme deg inntil hjørne og sette hæla i gulvet for å få frem en knirk. Han holdt på å daua av dette og mente at dette måtte jeg fikse. Huset var helt nytt den gangen og jeg er glad for det, for jeg lurer på hva han kunne ha klaget på hvis det ikke var slik.

Men det endte likevel med at jeg så krystallklart hva jeg mente med det han hang seg opp i og etter det sa han ikke stort.

Han har flere brutte forhold bak seg fordi ingen klarer å leve sammen med han. Forøvrig flyttet han tilbake til ei han har et barn med, så han sa opp hos meg og flyttet. Første natta ble han kastet ut og lå og sov i bilen til dagen etter og ringte meg for å komme inn igjen, men da hadde jeg jo allerede skaffet nye leieboere.

Hehe, dette høres ikke bra ut, han er nok en freak av en annen verden når det gjelder renhold. Så du har og vil få litt å stri med fremover. Dette må du enten lære deg å leve med eller så får du finne på noe annet.

Han minner meg om en som leide en av mine leiligheter en gang. Han var en veldig ok gutt, men du verden for en freak på renhold og holde orden. Det var helt hinsides. Men han hang seg opp i det meste da, til og med at det knirket i gulvet i et hjørne på soverommet, hvor han aldri sto, du måtte nærmest klemme deg inntil hjørne og sette hæla i gulvet for å få frem en knirk. Han holdt på å daua av dette og mente at dette måtte jeg fikse. Huset var helt nytt den gangen og jeg er glad for det, for jeg lurer på hva han kunne ha klaget på hvis det ikke var slik.

Men det endte likevel med at jeg så krystallklart hva jeg mente med det han hang seg opp i og etter det sa han ikke stort.

Han har flere brutte forhold bak seg fordi ingen klarer å leve sammen med han. Forøvrig flyttet han tilbake til ei han har et barn med, så han sa opp hos meg og flyttet. Første natta ble han kastet ut og lå og sov i bilen til dagen etter og ringte meg for å komme inn igjen, men da hadde jeg jo allerede skaffet nye leieboere.

Hahaha :D

Minner meg om en jeg datet (i en kort uke) som syntes det var utrolig ekkelt at jeg ikke vasket hendene -tre- ganger, i stedet for en, når jeg hadde skiftet bleie på guttungen.

Jeg er ganske så "ryddete" av meg selv, så jeg kjenner nok igjen følelsen mannen din sitter med ;) Jeg kan allikevel ikke forvente at mannen min skal gjøre alt så "perfekt" som jeg vil ha det, så hos oss har vi våre faste oppgaver hjemme.

Vår arbeidsfordeling:

Vi vasker huset torsdag ettermiddag/kveld, evt fredag etter jobb. Han har ansvar for å vaske kjøkkenet og badet nede, samt handling av mat til helga og oppfølging av ungene mht lekser og legging dersom dette skjer midt i husvasken. Ellers i uka er det som regel han som tar ansvaret for oppvaskmaskinen.

Jeg har ansvar for å vaske resten av huset, samt ordne klesvask osv. Det er også jeg som stort sett har oversikten over hva som skjer i løpet av uka mht skole/barnehage/fritidsaktiviteter osv.

Rydding og evt vasking ut over dette er det stort sett jeg som står for da det er jeg som har "problemer" med å sette meg ned før det er ryddig rundt meg ;-)

Ungene har selvsagt ansvar for å ta sitt rot selv.

Jeg tror dere må sette dere ned og lage en ansvarsliste og bestemme hvem som skal gjøre hva og hvor terskelen skal ligge for hva som er akseptabelt av rot osv. Han legger selvsagt denne lista mye lavere enn deg, men så får også han ta seg av den biten. Det er bare rett og rimelig synes jeg. Når rydding og husvask tar en stor del av tiden man kan bruke til kvalitetstid med ungene, så blir det helt feil.

Annonse

Hahaha :D

Minner meg om en jeg datet (i en kort uke) som syntes det var utrolig ekkelt at jeg ikke vasket hendene -tre- ganger, i stedet for en, når jeg hadde skiftet bleie på guttungen.

Hehe, noen er helt på tuppa. Det er bra man kalrer å luke dem ut tidlig. Alt med måte er det noe som heter.

Gjest Linn forsvinn

Kom til å tenke på disse funkis leilighetene som er så "inn" for tiden. De med svære vinduer i stedet for vegger. De fungerer jo som rene "butikkvinduer" for folk utpå gata og jeg ser for meg at eierene av disse må være litt mer opptatt av rydding og renhold/interiør enn folk flest.

Dere bor ikke tilfeldigvis i en sånn leilighet dere? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...