marmi07 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Fant nettopp ut at jeg er gravid etter 1 års prøving Tok en tesst for 2 dager siden, det stod at jeg var 5+ uker på vei. men, tenker jo masse på HVIS jeg skulle misstet det Hvor stor sjangs er det for det, og er det noe man kan gjøre for å ``unngå`` det? Bare jeg nyser så er jeg jo livredd for at det skal forsvinne =/ og er det slik at det føles ut som menser kommer hele tiden? slik har jeg det så er livredd for at det plutselig kommer blod 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341294-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-endelig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Det er normalt at man har "mensen"smerter i begynnelsen (og noen ganger sporadisk gjennom hele svangerskapet). Sjansene dine for å miste er følgende: 5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra 9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra* 13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra 17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra 21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra 25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra *dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre. Bortsett fra å holde deg unna medisiner (i så stor grad som forsvarlig), alkohol og sigaretter, så er det ingenting du kan gjøre for å unnga en spontanabort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341294-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-endelig/#findComment-2882480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Gratulerer! Det er helt normalt å ha mensmurringer i begynnelsen av en graviditet, så det skal du ikke bekymre deg over. Spontanabort er ikke uvanlig, men det er ingenting du kan gjøre for å unngå det. Nys med god samvittighet De første åtte ukene har høyest risiko, deretter synker risikoen gradvis til et lavt nivå i uke 12. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341294-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-endelig/#findComment-2882481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Gratulerer! Det er vanlig at det kjenner ut som om mensen kommer hvert øyeblikk, i starten. Det er også normalt at evt. graviditetssymptomer (bli nå ikke hysterisk hvis du ikke har noen, det er tidlig ennå) kommer og går. Det er ikke så mye du kan gjøre for fosteret fra eller til. Spis folat og lev så normalt du orker, bortsett fra å avstå fra røyk, alkohol og påkjenninger du føler at du ikke orker. Skulle du være så uheldig å abortere, var det antakelig ikke liv laga uansett. Et befruktet egg som utvikler seg slik det skal, er den største snylteren som tenkes kan. I gamle dager forsøkte mange å bli kvitt uønskede fostre på de mest fantasifulle måter - de løftet tungt, oppsøkte "rystelser" (f.eks. motorsykkelkjøring på humpete skogsveier) og spiste medisiner. Likevel var dette "mislykket" i stor grad. Så det skal mer til enn et lite feiltrinn for at det går galt. Så lenge du ikke får blødninger (og selv da kan det gå helt fint), har du lov til å anta at alt er bra. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341294-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-endelig/#findComment-2882484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Gratulerer så mye! ) Skjønner godt du er bekymret, det var jeg og.. Tennkte hele tiden på at det kunne gå galt, men det gjorde det heldigvis ikke. Bare lev som normalt, spis sunt, ikke røyk eller drikk, lytt til kroppen din og hvil når du er trøtt eller sliten. Unngå medisiner hvis det ikke er noe du må ta. Ikke spis kjøtt eller fisk som ikke er gjennomstekt. Ikke alle oster kan du spise heller.. Finnes en liste med matvarer du bør holde deg unnå. Ta folat. Du får kjøpt en pakke med sammensatte vitaminer og mineraler for gravide. ) Mensmurringer er helt normalt, du kan også få stikkinger i lysken - også normalt. Livmorsbåndene som strekker seg. Ømme pupper fikk jeg plutselig, men så ble det borte.. Kvalm var jeg ikke, ble litt kvalm lenger ut i svangerksapet hvis jeg ble sulten. Drikk mye vann, tren moderat - ikke for hardt. Kan legge til at jeg begynte å blp i uke 8, friskt blod når jeg gikk på do. Ble livredd og trodde at nå var det over. Tok ul og fikk se hjerteslag. Viste seg at jeg hadde tynne slimhinner som første til at jeg blødde, blødde også neseblod noen ganger. Dette ga seg etter uke 12. Prøv å ikke stresse i forhold til sjansen for sa - for du får ikke gjort noe fra eller til, men det går som regel bra. Jg fikk i tillegg beskjed av legen at jeg hadde større sjanse for sa, for liten vekt på foster, svangerskapsforgiftning, dødfødsel - men jeg klarte å slappe av fordet (etterhvert). jeg slapp unna med "bare" svangerskapsforgiftning i uke 38 og ble satt i gang. I dag er "fosteret" 4,5 år og maser høl i huet på meg. Masse lykke til! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/341294-gravid-for-f%C3%B8rste-gang-endelig/#findComment-2882489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.