Gå til innhold

Irritable lunger

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg er ei dame på 33 år som har hatt problemer med lungene mine de siste mnd. De kjennes rett og slett veldig irritert ut og tåler svært lite. Først i høst fikk jeg store problemer med pust, smerter ved innpust, feber og svært slapp. Jeg ble grundig utredet og det var ingeting å finne hverken på hjertet, lunger, blodprøver eller indre organ. Det ble tatt EKG, Angiografi (grunnet små forandringer på ekg,), Ul av hjertet og indre orgener, rtg thorax mm, ingen fant ut noe som helst. Nå i ettertid her jeg blitt stort sett frisk, og slo meg til ro med at de ikke fant noe alvorlig iallefall. Det som plager meg nå er at jeg ikke tåler å anstrenge meg ute i kald luft. Etter en gåtur i kald luft i høst ble jeg plaget med at det er vondt ved hvert eneste innpust i 3-4 dager etterpå. Så ble det mildere og jeg var i fin form, jogget og alt. Men nå når det ble kaldt igjen, var jeg ute og tok en litt hard skitur i -10 grader. Det var ondt å puste og jeg har smerter ved innpust hele tiden etter dette, blir hverken bedre eller værre. Dette har nå vart i en uke. Jeg har ikke feber, ingen hoste og ellers er jeg i fin form. Hva kan dette skyldes? Er det normalt at lungene blir så lett irritert? Kan det være en bettennelse uten feber og hoste? Kan det være noe alvorlig? De så ingenting på rtg thorax for 3 mnd siden.... Dette plager meg veldig og jeg synes det er slitsomt. Ellers er jeg sunn, frisk, røyker ikke, er over gjennomsnittet sprek og ikke overvektig. Har aldri hatt problem med luftveiene før. Jeg kan nevne at jeg har vært utsatt for mye stress over en periode på 3 år nå. Håper på svar..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341359-irritable-lunger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er ikke helt sjelden at folk utvikler kulderelaterte pusteproblemer. Det forekommer ikke minst blant aktive idrettsfolk, og er et betydelig problem for enkelte skiløpere. Ofte finner man ingen forhistorie, det kommer enten helt uten luftveisinfeksjoner, slik som du hadde, eller til og med uten slike symptomer. Etter det jeg vet, og jeg har forsøkte å finne ut ganske lenge, så vet man ikke hva er det som utløser disse symptomene. Det er relativt viktig å utelukke at det er noen organisk sykdom som ligger under, en sykdom som eventuelt lar seg behandle. Etter hva jeg forstår er du blitt undersøkt ganske grundig. Det er en ting jeg savner i de undersøkelser som du har fått utført, det er en pusteprøve, spirometri, eventuelt kombinert med kulde. Det finnes medikamenter som kan motvirke slike symptomer. F. eks. Ventolin, et par drag før skituren kan hjelpe. Noen er nødt å bruke en slags maske eller filter som filtrerer den kalde luften og varmer opp. Du har sikker sett skiløpere som går med en slik greie i luften. Jeg tror det er litt ubehagelig og ville helst slippe. I alle fall bør du konferere med en lungelege som ka gi deg råd. Jeg kan bare gi deg en slags generell oversikt,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341359-irritable-lunger/#findComment-2883157
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...