Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 72 år. For 2 1/2 år siden fikk jeg en akutt og sterk smerte i venstre skulderledd på forsiden. Dette førte til diagnosen ustabil angina,og deretter ble det satt inn 2 stenter i hjertet. I tiden etterpå ble jeg undersøkt flere ganger pga smerter i brystet og skulderen og venstre arm. Konklusjonen var uspesifiserte brystsmerter. Jeg har gått til manuell terapi for disse og synes vel at det har hjulpet en del.

Det siste året har det oppstått en meget plagsom følelse av akutt trøtthet/gjesping og problemer med å trekke pusten helt inn. Dette skjer uavhengig om jeg er i ro eller bevegelse,og det er ikke viljestyrt. Derfor har jeg i det siste året blitt henvist til AEKG i april,ECCHO i juli og lungeundersøkelser/spirometri i november. I tillegg har fastlegen tatt div. blodprøver. Ingenting av dette har vist at det er noe galt så langt.

I tillegg må vel også nevnes t jeg i flere år har hostet opp slim omtrent daglig,at jeg har fått operert bort halve skjoldbrusk-kjertelen for 3 år siden og at jeg har cyster i levra.

Jeg har brukt AlbylE 75 mg x 1 i mange år og etter stentinga også medisiner som nå er byttet ut med Losartan Teva 50 mg x 1 og Lipitor 40 mg x1.

Seint på høsten merket jeg en økning og forandring i disse plagene. Jeg hostet mer,ble stadig oftere og sterkere trøtt,og behovet etter å få nok luft ble stadig mer plagsomt. I tillegg har jeg nå ofte kalde hender og føtter. Det oppstår kraftige kuldegysninger oppover hele ryggen og videre i ansiktet. Iblant føles kinnene veldig varme,og det er stadig trekninger i hodebunnen. Jeg kan kjenne at pulsen banker i hodet. Lette svimmelanfall og synsforstyrrelser oppstår også av og til. Smertene som jeg nevnte innledningsvis,dukker nå opp igjen (men ikke så sterke),og ofte dovner den vanstre armen litt bort samtidig som den venstre handa er kaldere enn den høyre. Hjertet "hopper" litt iblant,og det står et slags press oppover mot halsen. Endelig føler jeg en slags kraftløshet i armene.

Jeg har vært en ivrig fotgjenger i flere år,men denne vinteren har jeg ikke kommet meg ut. Grunnen er vel mest det sterke og plagsomme ubehaget som jeg nå føler hver dag. jeg kan også våkne flere ganger om nettene.

Siden ingen hittil har kunnet forklare den akutte smerten i skulderleddet (som startet det hele?) og heller ikke trøttheten og åndenøden,tenker jeg stadig på om det kan ha skjedd forandringer i stentene,om det er bivirkninger/feildosering av medisinene eller om det er helt andre forhold som spiller inn. Alderen skal vel heller ikke ses helt bort fra. Derfor skriver jeg dette i håp om å komme videre mot en bedre forståelse og dermed kanskje forbedring av tilstanden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341368-tung-pust/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...