Gå til innhold

PCO

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei Jeg var til gynekologisk us pga ufrivillig barnløshet hvor legen fant ca 20 cyster på hver eggstokk, hvorav et egg var modent. Eggstokkene var bare moderat forstørret. Jeg er 23 år, slank, har ikke insulin resistens og har ikke øket behåring. Altså har jeg "kun" PCO. Mitt spørsmål er om jeg kan ha fremprovosert denne tilstanden da jeg snuser mye. (en boks om dagen) Jeg målte nemlig fastende blodsukker som var 4. Umiddelbart etter at jeg hadde tatt en snus sank det til 3,5. Jeg tenker da at snus medfører en øket insulinproduksjon. (Nyere forskning gir jo en indikasjon på at snus kan føre til Diabetis2, så at det er en sammenheng med snus og øket insulinproduksjon er jo ikke usansynlig) Og da jeg snuser konstant vil jeg konstant ha øket insulinproduksjon. Hva tror du om denne teorien? Jeg har tatt blodprøber etter eggløsning hvor progesteron var 48 nmol/l, Estradiol: 0,75 nmol/l og LH: 2,1 iu/l. Disse tallene er vel normale? Ingen i min familie har hatt problemer med barnløshet. (Men så er det ingen av dem som snuser eller røyker heller). Jeg får vanligvis svært ømme brystvorter 2 dager etter eggløsning og har forstått det slik at dette skyldes progesteron fra det gule legemet. Samtidig har jeg lest at ømme brystvorter etter eggløsning kan være er tegn på cyster på eggstokken. Denne mådenen har jeg tatt clomifen citrat og de ømme brystvortene uteble. Er dette et godt eller dårlig tegn? Jeg var ikke til UL etter behandling med cc. Jeg håper du kan gi meg et svar på disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341391-pco/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...