Gå til innhold

PCO

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei Jeg var til gynekologisk us pga ufrivillig barnløshet hvor legen fant ca 20 cyster på hver eggstokk, hvorav et egg var modent. Eggstokkene var bare moderat forstørret. Jeg er 23 år, slank, har ikke insulin resistens og har ikke øket behåring. Altså har jeg "kun" PCO. Mitt spørsmål er om jeg kan ha fremprovosert denne tilstanden da jeg snuser mye. (en boks om dagen) Jeg målte nemlig fastende blodsukker som var 4. Umiddelbart etter at jeg hadde tatt en snus sank det til 3,5. Jeg tenker da at snus medfører en øket insulinproduksjon. (Nyere forskning gir jo en indikasjon på at snus kan føre til Diabetis2, så at det er en sammenheng med snus og øket insulinproduksjon er jo ikke usansynlig) Og da jeg snuser konstant vil jeg konstant ha øket insulinproduksjon. Hva tror du om denne teorien? Jeg har tatt blodprøber etter eggløsning hvor progesteron var 48 nmol/l, Estradiol: 0,75 nmol/l og LH: 2,1 iu/l. Disse tallene er vel normale? Ingen i min familie har hatt problemer med barnløshet. (Men så er det ingen av dem som snuser eller røyker heller). Jeg får vanligvis svært ømme brystvorter 2 dager etter eggløsning og har forstått det slik at dette skyldes progesteron fra det gule legemet. Samtidig har jeg lest at ømme brystvorter etter eggløsning kan være er tegn på cyster på eggstokken. Denne mådenen har jeg tatt clomifen citrat og de ømme brystvortene uteble. Er dette et godt eller dårlig tegn? Jeg var ikke til UL etter behandling med cc. Kan cystene forsvinne hvis jeg slutter å snuse? Eller kreves laparoskopi? Vil cystene kunne forsvinne etter 2-3 måneders p-pille bruk? Jeg vil så inderlig at antall cyster skal gå ned eller forsvinne da disse cystene produserer mannelige kjønshormoner som ødelegger syklusen min. (Jeg har forresten normal, regelmessig syklus) Et siste spørsmål: Jeg var jo ikke til UL da jeg gikk på clomifen. Men frykter at cc kan ha hatt en negativ påvirkning av endometriet. Kan jeg selv finne ut av det når jeg får menstruasjon? Jeg tenker at dersom clomifen har hatt en negativ effekt, så vil jeg få en mindre menstruasjon enn det jeg vanligvis har. Kan dette stemme? Håper at du kan gi meg utfyllende svar! Jeg håper du kan gi meg et svar på disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341392-pco/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

PCO på eggstokkene er et normalt fenomen som ses hos ca 20% av alle kvinner uten at de har andre tegn på PCOS som er den unormale tilstand. Blodprøvene er fine og tyder på normal eggløsning. I noen tilfeller av uforklarlig barnløshet forsøker man et par ganger med clomifen. Hvis man måler temperatur i forb. med clomifen, kan man forvente menstruasjon 14 dager etter temp.stigning. Det er -det jeg kjenner til -ikke forskning på snus og barnløshet da det er et rent skandinavisk fenomen med snusing. Jeg tror ikke at cystene går bort om du slutter å snuse. Ømme bryster er et veldig usikkert tegn man ikke kan legge noen vekt på. Jeg kjenner ikke til at snus skal gi insulinresistens og det er ikke påvist hos deg heller. Hvis du har normal eggløsning som du tydeligvis har, skal du ikke bekymre deg for de mange cyster på eggstokkene. Man er mest bekymret for om clomifen gir mindre sekret i livmorhalsen. Hvis du ikke har oppnådd graviditet med clomifen og din manns sæd er normal, vil det sikkert være aktuelt med laparoskopi.

Jeg vet ikke om du fikk svar på alle spørsmålene, men du kan gjerne kommentere mine svar på nytt utenom betalingsforum, men det tar litt lenger tid før jeg svarer.

Lykke til med forsøket å bli gravid. Husk at den fruktbare periode er 6 dager som avsluttes eggløsningsdagen som igen er 14 dager før neste menstruasjon. Husk å spise folat 400 mikrogram per dag. Selv om vi ikke vet om det har betydning, vil jeg likevel anbefale deg å redusere mengden av snus. Det er ikke bra med så stor snusmengde i en evt. graviditet, i all fall teoretisk. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341392-pco/#findComment-2883569
Del på andre sider

PCO på eggstokkene er et normalt fenomen som ses hos ca 20% av alle kvinner uten at de har andre tegn på PCOS som er den unormale tilstand. Blodprøvene er fine og tyder på normal eggløsning. I noen tilfeller av uforklarlig barnløshet forsøker man et par ganger med clomifen. Hvis man måler temperatur i forb. med clomifen, kan man forvente menstruasjon 14 dager etter temp.stigning. Det er -det jeg kjenner til -ikke forskning på snus og barnløshet da det er et rent skandinavisk fenomen med snusing. Jeg tror ikke at cystene går bort om du slutter å snuse. Ømme bryster er et veldig usikkert tegn man ikke kan legge noen vekt på. Jeg kjenner ikke til at snus skal gi insulinresistens og det er ikke påvist hos deg heller. Hvis du har normal eggløsning som du tydeligvis har, skal du ikke bekymre deg for de mange cyster på eggstokkene. Man er mest bekymret for om clomifen gir mindre sekret i livmorhalsen. Hvis du ikke har oppnådd graviditet med clomifen og din manns sæd er normal, vil det sikkert være aktuelt med laparoskopi.

Jeg vet ikke om du fikk svar på alle spørsmålene, men du kan gjerne kommentere mine svar på nytt utenom betalingsforum, men det tar litt lenger tid før jeg svarer.

Lykke til med forsøket å bli gravid. Husk at den fruktbare periode er 6 dager som avsluttes eggløsningsdagen som igen er 14 dager før neste menstruasjon. Husk å spise folat 400 mikrogram per dag. Selv om vi ikke vet om det har betydning, vil jeg likevel anbefale deg å redusere mengden av snus. Det er ikke bra med så stor snusmengde i en evt. graviditet, i all fall teoretisk. Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar. Jeg vet at mange kvinner har PCO og lever i beste velgående med spontane graviditeter. Men, vi har prøvd i over et år nå uten hell. Så det er jo tydelig at noe er galt. (tatt min alder på 23 år i betraktning og min kjærestes sædprøve).

Når det gjelder snus har jeg funnet ut at blodsukkeret synker. (min kjæreste og jeg målte fastende blodsukker og dermed blodsukkeret etter en snus og hos begge sank det betraktelig) Og dette må skyldes en øket insulinproduksjon etter mitt skjønn. Og dermed vil man ha forhøyede insulinnivåer. Og ved insulinresistens produseres vel større mengder insulin.. man må jo på et eller annet vis få sukkeret inn i cellene. Så til syvende og sist vil både snus og insulinresistens føre til en øket konsentrasjon av insulin som igjen kan være en risikofaktor for utvikling av PCO. Er du enig i dette resonnementet? Jeg vet godt at nikotin er skadelig for fosteret og slutter å snuse etter eksamen.

Men uavhengig av hvordan eller hvorfor jeg har fått PCO så skal det behandles. Vet du om cystene vil gå tilbake etter en periode med p-piller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341392-pco/#findComment-2883718
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for svar. Jeg vet at mange kvinner har PCO og lever i beste velgående med spontane graviditeter. Men, vi har prøvd i over et år nå uten hell. Så det er jo tydelig at noe er galt. (tatt min alder på 23 år i betraktning og min kjærestes sædprøve).

Når det gjelder snus har jeg funnet ut at blodsukkeret synker. (min kjæreste og jeg målte fastende blodsukker og dermed blodsukkeret etter en snus og hos begge sank det betraktelig) Og dette må skyldes en øket insulinproduksjon etter mitt skjønn. Og dermed vil man ha forhøyede insulinnivåer. Og ved insulinresistens produseres vel større mengder insulin.. man må jo på et eller annet vis få sukkeret inn i cellene. Så til syvende og sist vil både snus og insulinresistens føre til en øket konsentrasjon av insulin som igjen kan være en risikofaktor for utvikling av PCO. Er du enig i dette resonnementet? Jeg vet godt at nikotin er skadelig for fosteret og slutter å snuse etter eksamen.

Men uavhengig av hvordan eller hvorfor jeg har fått PCO så skal det behandles. Vet du om cystene vil gå tilbake etter en periode med p-piller?

Jeg kan ikke helt følge ditt resonnement. Jeg har ikke hørt at snus kan gi PCO. PCO er ikke unormal tilstand og med regelmessige menstruasjoner og fine hormonprøver er det ikke der feilen ligger. Så det med laparpskopi er vel neste skritt. Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341392-pco/#findComment-2885752
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ved insulinresistens får man ikke lavere blodsukker, men må bruke mer insulin for å holde blodsukkeret normalt. Ved å måle C-peptid (en blodprøve) kan man få et inntrykk av hvor mye insulin som produseres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341392-pco/#findComment-2886729
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...