Gå til innhold

Hormoner og depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest er så lei av dette...

Jeg har alltid hatt sterke og langvarige blødninger og er nå under utredning hos gynekolog. Jeg har fått Provera og skal bruke dem 10 dager per mnd for å få orden på blødningene. Men jeg blir så deprimert når jeg tar Provera og dette har blitt sterkere for hver gang. Nå sist gang greide jeg ingenting, bare gråt og kom meg ikke på jobb. Jeg har naturlig nok skjønt at jeg ikke bør bruke dette mer. Saken er den at gynekologen mener at jeg skal prøve hormonspiral. Etter hva jeg skjønner inneholder den samme hormon som provera, men i mindre mengder. Stemmer dette? Og vil du anbefale hormonspiral? Jeg har i utgangspunktet lett for å få depresjon og har i perioder brukt medisin mot dette. Jeg er skeptisk mot å bruke noe som kan forverre dette, naturlig nok. P-piller er prøvd og heller ikke disse tålte jeg. Depresjonene kom som "kastet" på meg av provera, og jeg er redd det samme vil skje med hormonspiral. Jeg har også mistet all seksuell lyst. Jeg er 37 år og har fått de barna jeg vil ha. I utgangspunktet ønsker jeg å fjerne livmoren etter mange år med langvarige blødninger, men først skal "alt" være prøvd. Nå gjenstår bare hormonspiral. Har det noe for seg å prøve den tror du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341577-hormoner-og-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Hvis du vil unngå å prøve ut hormonspiral, kan du be om å få brent av livmorslimhinnen, det skal være effektivt, men er en lite kjent metode her i Norge. Det er et alternativ til å få fjernet livmoren i så ung alder.

Jeg har to søstre som begge har prøvd denne metoden, og de er meget fornøyde. Jeg har fått tilbud om å få utført dette inngrepet her i Norge, etter at jeg selv brakte det på bane. Fastlegen min kjente ikke til metoden, men gynekologen var villig til å utføre inngrepet, hvis hormonspiralen ikke ville avhjelpe mitt problem.

Lykke til!

Gjest er så lei av dette...

Hvis du vil unngå å prøve ut hormonspiral, kan du be om å få brent av livmorslimhinnen, det skal være effektivt, men er en lite kjent metode her i Norge. Det er et alternativ til å få fjernet livmoren i så ung alder.

Jeg har to søstre som begge har prøvd denne metoden, og de er meget fornøyde. Jeg har fått tilbud om å få utført dette inngrepet her i Norge, etter at jeg selv brakte det på bane. Fastlegen min kjente ikke til metoden, men gynekologen var villig til å utføre inngrepet, hvis hormonspiralen ikke ville avhjelpe mitt problem.

Lykke til!

Gynekologen nevnte forsåvidt dette inngrepet, men jeg synes jeg fikk lite lite informasjon til å ta stilling til om dette var noe for meg. Hvordan foregår det? Og hvordan blir det med menstruasjonen etterpå? Takknemlig for svar :-)

Gjest høstløv

Gynekologen nevnte forsåvidt dette inngrepet, men jeg synes jeg fikk lite lite informasjon til å ta stilling til om dette var noe for meg. Hvordan foregår det? Og hvordan blir det med menstruasjonen etterpå? Takknemlig for svar :-)

Iflg. mine søstre så går legene inn gjennom skjeden og svir av livmorslimhinnen, søstrene mine var litt småsyke i et par dager og sykemeldte i en uke, og så var de helt friske igjen.

Og det stoppet menstruasjonen, nesten helt, den ene søster sa at hun kunne få mens på størrelse med en femkrone, ellers ingenting.

Mette Moen, Gynekolog

Det har liten hensikt å forsøke Provera for å redusere blødningsmengden. Hormonspiral er en mulighet, men hvis du er veldig følsom for gestagen-hormon som er i den, bør du kanskje unngå den. Hvis du ikke har barneønske, vil jeg anbefale ’ablasjon’ av endometriet, dvs fjerning av slimhinnen i livmoren, for eksempel med elektrokoagulasjon. Da vik de fleste få mindre blødning og hos noen vil blødningen soppe helt opp. Inngrepet kan gjøres i lokalbedøvelse uten videre sykmelding. Det vil være verdt å forsøke da det har lite bivirkning. Be din fastlege om å henvise deg til gynekologisk poliklinikk på sykehuset.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

Det har liten hensikt å forsøke Provera for å redusere blødningsmengden. Hormonspiral er en mulighet, men hvis du er veldig følsom for gestagen-hormon som er i den, bør du kanskje unngå den. Hvis du ikke har barneønske, vil jeg anbefale ’ablasjon’ av endometriet, dvs fjerning av slimhinnen i livmoren, for eksempel med elektrokoagulasjon. Da vik de fleste få mindre blødning og hos noen vil blødningen soppe helt opp. Inngrepet kan gjøres i lokalbedøvelse uten videre sykmelding. Det vil være verdt å forsøke da det har lite bivirkning. Be din fastlege om å henvise deg til gynekologisk poliklinikk på sykehuset.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Ved 'ablasjon' fjerner man slimhinnen ved ulike metoder. Noen bruker elektrokoagulasjon, noen varmeballong. Slimhinnen sir blødning vokser ikke ut igjen på samme måte som den gjør etter menstruasjon. Det gjøres i lokalbedøvelse (av mormunnen)gjennom skjeden og tar bare noen minutter. Det kommer noen dager med utflod. Du trenger ikke sykmelding. Ca 50% mister menstruasjonen, resten får mindre blødning. Hormonene blir ikke påvirket. Man kan ikke regne med å bli gravid, men det er ikke 100% sikker prevensjon. Noen få kan få smerter i livmoren etterpå. Vennlig hilsen Mette H Moen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...