Gjest Akershus-beboer Skrevet 22. januar 2010 Skrevet 22. januar 2010 En venn og jeg diskuterer og er uenige: Han mener at kommunen, i alle fall deler av den, har et felles journalsystem. Slik at feks Barnevernet kan se hva Tiltakskontoret har av tiltak på noen, og omvendt. Og også andre deler av helsesektoren. Jeg mener at det ikke finns noe slikt felles dataregister i kommunen, og at dette må være dekket av taushetsplikten. Hvem av oss har rett? 0 Siter
Gjest Akershus-beboer Skrevet 22. januar 2010 Skrevet 22. januar 2010 Jeg skrev feil, det skulle stå Tildelingskontoret, ikke Tiltakskontoret. Dette var bare et eksempel da. 0 Siter
Gjest tidliger sosialkontoransatt Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Det er en stund siden jeg jobbet på sosialkontor, men tror det er likt enda. Barnevernet har et eget datasystem som resten av kommunen ikke har tilgang til. Barnevernet er strengt taushetselagt, så resten av de ansatte i kommunen skal ikke ha tilgang til opplysninger om barn og voksne som er i kontakt med barnevernet. Heldigvis. Ansatte på sosialkontoret (nå en del av NAV) har ikke mulighet til å gå inn på barnevernets datasystem. Det bør jo være samarbeid mellom de to etatene, men det er noe annet enn å ha tilgang til alle opplysningene til hverandre. I små kommuner kan kontakten mellom de to etatene være tettere, og at det dermed er lettere tilgang til opplysninger om hverandres brukere. Etter NAV-reformen, skal jo sosialkontoret være samlokalisert med tidligere trygdekontor og arbeidskontor. Barnevernet er ikke en del av NAV. Dersom man er ansatt i NAV, skal et annet NAV-kontor behandle f.eks, sykepenger, arbeidsavklaringspenger osv. Det betyr dersom man bor i den kommunen man jobber i, skal ikke de ansatte i samme kommunen behandle en ansatts sak. 0 Siter
Skyer Skrevet 23. januar 2010 Skrevet 23. januar 2010 Det er en stund siden jeg jobbet på sosialkontor, men tror det er likt enda. Barnevernet har et eget datasystem som resten av kommunen ikke har tilgang til. Barnevernet er strengt taushetselagt, så resten av de ansatte i kommunen skal ikke ha tilgang til opplysninger om barn og voksne som er i kontakt med barnevernet. Heldigvis. Ansatte på sosialkontoret (nå en del av NAV) har ikke mulighet til å gå inn på barnevernets datasystem. Det bør jo være samarbeid mellom de to etatene, men det er noe annet enn å ha tilgang til alle opplysningene til hverandre. I små kommuner kan kontakten mellom de to etatene være tettere, og at det dermed er lettere tilgang til opplysninger om hverandres brukere. Etter NAV-reformen, skal jo sosialkontoret være samlokalisert med tidligere trygdekontor og arbeidskontor. Barnevernet er ikke en del av NAV. Dersom man er ansatt i NAV, skal et annet NAV-kontor behandle f.eks, sykepenger, arbeidsavklaringspenger osv. Det betyr dersom man bor i den kommunen man jobber i, skal ikke de ansatte i samme kommunen behandle en ansatts sak. Det er sånn ennå. BV har spesielt strenge taushetsregler. Barnevernet kan innhente opplysninger f.eks i fht helse, men informasjonen er ikke toveis, dvs at selv om man jobber med samme sak så vil ikke BV gi opplysninger dersom de ikke har samtykke fra familen det gjelder. 0 Siter
Gjest Akershus-bboer Skrevet 24. januar 2010 Skrevet 24. januar 2010 Det er en stund siden jeg jobbet på sosialkontor, men tror det er likt enda. Barnevernet har et eget datasystem som resten av kommunen ikke har tilgang til. Barnevernet er strengt taushetselagt, så resten av de ansatte i kommunen skal ikke ha tilgang til opplysninger om barn og voksne som er i kontakt med barnevernet. Heldigvis. Ansatte på sosialkontoret (nå en del av NAV) har ikke mulighet til å gå inn på barnevernets datasystem. Det bør jo være samarbeid mellom de to etatene, men det er noe annet enn å ha tilgang til alle opplysningene til hverandre. I små kommuner kan kontakten mellom de to etatene være tettere, og at det dermed er lettere tilgang til opplysninger om hverandres brukere. Etter NAV-reformen, skal jo sosialkontoret være samlokalisert med tidligere trygdekontor og arbeidskontor. Barnevernet er ikke en del av NAV. Dersom man er ansatt i NAV, skal et annet NAV-kontor behandle f.eks, sykepenger, arbeidsavklaringspenger osv. Det betyr dersom man bor i den kommunen man jobber i, skal ikke de ansatte i samme kommunen behandle en ansatts sak. Du sier at hvis en er ansatt i kommunen, så skal ikke ens egen sak behandles av en annen som er ansatt i kommunen. Vet du om dette også gjelder hvis man er ansatt i et helseforetak (i fylket) som jobber tett sammen med et kommunalt kontor? Kan da ansatte på det kontoret (feks sosialkontor, barnevern osv) vurdere en sak som angår en person som ofte samarbeider med dem, eller har man da krav på å få benytte en annen kommune? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.