Gå til innhold

Tips på spennende norske krimbøker?

Anbefalte innlegg

Jeg har i voksen alder oppdaget at bøker er tingen, og for meg så fungerer krim spesielt godt. Jeg har forkjærlighet for bøker som foregår på norsk jord, altså der man kjenner seg igjen geografisk m.m. Nå trenger jeg tips på "norske" bøker jeg bør lese(ikke nødvendigvis krim). Alle forslag tas imot med stor takk :)

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• candyqueen_83

5

• Katt-ja

3

• Mary Poppins

3

Mest aktive i denne tråden

Midtvinterblod av Mons Kallentoft

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3123082

Akkurat nå leser jeg Nattmannen av Jørn Lier Horst.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4077951

Er den første boka bra?

Jeg har den boka og også bok nummer to liggende(husker ikke hva den heter akkurat nå), og lurer på om de er gode?

candyqueen_83

Annonse

Er den første boka bra?

Jeg har den boka og også bok nummer to liggende(husker ikke hva den heter akkurat nå), og lurer på om de er gode?

Ja jeg synes den første er veldig bra.

Den andre er jeg ikke ferdig med enda (er halveis), men foreløpig er den veldig spennende :-)

Den andre er jeg ikke ferdig med enda (er halveis), men foreløpig er den veldig spennende :-)

Takk. Jeg har lest Sharon Bolton sine bøker fra Shetland i det siste. De var også bra synes jeg. Litt lange, men det gjorde ikke så mye.

Takk. Jeg har lest Sharon Bolton sine bøker fra Shetland i det siste. De var også bra synes jeg. Litt lange, men det gjorde ikke så mye.

Annonse

Jeg liker også krim. Ser at ingen har nevnt Jo Nesbø sine bøker, de er blant mine favoritter (mange om Harry Hole og en frittstående krim i tillegg)! Anne Holt, Unni Lindell, Karin Fossum og Gunnar Staalesen er også gode norske krimforfattere. Mange av bøkene har samme hovedperson og kan med fordel leses i rekkefølge.

Blant de svenske er det Henning Mankells bøker om politimannen Kurt Wallander og Liza Marklunds bøker om journalisten Annika Bengtsson som er mine favoritter.

Helena Zweigbergk (svensk) har en trilogi som er kjempegod synes jeg.

Arnaldur Indridason (islandsk, husk å se på A! islendinger er alfabetisert på fornavn!) har vel nå 6 bøker og kommer med den 7. nå - knakende god!

Arne Dahl (svensk) skal være god, jeg har ikke lest ham selv, har en serie på 5-6 bøker.

Anders Roslund (svensk) - knallbra! Serie på 4 bøker så langt.

Åsa Larsson (svensk) - serie på 4 (?) så langt, veldig bra hun også synes jeg.

Helene Tunstrøm (nok en svenske) - de fleste er gode, men den første, Den knuste Tang-hesten, var kjedelig etter min mening.

Ble ikke noen norske her, men de andre har nevnt mange norske ser jeg. :o)

Persille1365381127

Jo Nesbø er øverst på listen!! Utvilsomt.

Ellers synes jeg Lisa Marklund har mye bra, men hun er jo svensk. Jeg er ikke så fan av Unni Lindell og Karin Fossum, men jeg registrerer at mange andre liker dem. Jeg synes de er litt kjedelig sammenlignet med Jo Nesbø og Lisa Marklund.

Jeg synes Harlan Coban har en bra serie også, men han er jo ikke norsk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...