Gå til innhold

Ville ikke se barnet

Anbefalte innlegg

Alt:(

Jeg er målløs... ønsker ikke at noen skal ha det slik.

Det er slik det faktisk er her i landet, folk lager barn i vildensky uten å se konsekvenser og følgene det har for barnet. Jeg synes jeg stadig hører om folk som blir gravide på byen evnt. blir gravid etter kort bekjentskap og ingen letter på øyelokket.

Fortsetter under...

• Svar 235
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

53

• Persille1365381127

48

• PieLill

20

• Maximia

15

Som sagt, vi har bare hørt en kortversjon fra en tredjepart, og aner ingenting om hvilket omfang det dreier seg om.

Vi aner ikke om dette kan være bruddstykker fra en fortrolig samtale der han har luftet tankene sine for noen.

Om det er et flåsete utsagn sagt i et fuktig "guttelag" eller om dette er noe han stadig vekk slenger rundt seg til kjente og ukjente.

Det er vesentlige nyanse-forskjeller på dette. Og som kjent kan en fjær fort bli til 5 høns ettersom ting blir sagt videre, eller tatt ut av sammenheng.

Hun skriver at han har et godt forhold til barnet nå. Og dette tolker jeg som at han har akseptert sin ansvar/rolle som far og antagelig heller ikke oppfatter barnet som en "katastrofe"

Forøvrig kan man jo tenke at moren også gjorde et litt uvanlig valg da hun beholdt barnet under slike omstendigheter. (litt avhengig av hennes alder og livssituasjon, selvfølgelig.)

Men å gå inn i en alenemor-tilværelse med en "fremmed" som far til barnet, er vel vanligvis ikke ønskedrømmen for en kvinne heller..

''Forøvrig kan man jo tenke at moren også gjorde et litt uvanlig valg da hun beholdt barnet under slike omstendigheter. (litt avhengig av hennes alder og livssituasjon, selvfølgelig.)''

Rett til abort, må ikke bli en plikt til abort. Kvinnen må ha rett til å bære fram sitt barn, uavhengig av ytre omstendigheter. Jeg skjønner ikke hva som skulle være så uvanlig eller galt med å ønske å bære fram barnet sitt selv om de akutte omstendighetene ikke er så gode.

Ikke alle kvinner ser abort som noen løsning i det hele tatt.

''Men å gå inn i en alenemor-tilværelse med en "fremmed" som far til barnet, er vel vanligvis ikke ønskedrømmen for en kvinne heller..''

Det er vi enige om.

mvh

hidi, the scorpion

Det er slik det faktisk er her i landet, folk lager barn i vildensky uten å se konsekvenser og følgene det har for barnet. Jeg synes jeg stadig hører om folk som blir gravide på byen evnt. blir gravid etter kort bekjentskap og ingen letter på øyelokket.

''Det er slik det faktisk er her i landet, folk lager barn i vildensky uten å se konsekvenser og følgene det har for barnet. Jeg synes jeg stadig hører om folk som blir gravide på byen evnt. blir gravid etter kort bekjentskap og ingen letter på øyelokket.''

Det var da veldig;)

Da har du aldri hørt om de som lengter seg syke etter barn...

Helt enig. Og vi kvinner har fått det privilegiet å bestemme om man vil ha barn eller ikke, da må man også ta konsekvensen av det. At en mann i den situasjonen greier å ha kontakt og følge opp barnet sitt selv om far trenger litt tid til å komme over sjokket er en flott handling som både far og barn tjener på. Det at far er sin på mor har ingenting med forholdet mellom far og barn å gjøre.

Jeg synes du undervurderer barn sterkt når du påstår at de ikke påvirkes av at far er sint på mor!

Det er fryktelig umodent av en far å være sint på mor mange år etter at barnet er født. Barnet er helt uskyldig oppi dette her og hva må ikke barnet føle om det får vite hvorfor pappa er bitter på mamma?

Begge burde hatt vett til å bruke prevensjon for å unngå graviditet. Hvis mor allikevel ble gravid, så er det hennes kropp og hennes valg hva som må skje videre. Man kan rett og slett ikke løse en slik sak på andre måter. Jeg kan ikke en gang forestille meg hvordan det ville vært om menn skulle ha vetorett på om kvinnen skulle beholde barnet eller ikke. Det hadde iallefall vært et overgrep mot kvinnen. Klart det ikke er ideellt for en mann som ikke ønsker et barn å akseptere at kvinnen bærer fram barnet, men man kan rett og slett ikke gjøre dette på andre måter.

Det henger i stor grad sammen med de seksuelle grenser man velger å sette for seg selv. Og for tiden står ikke seksuell moral og grensesetting særlig høyt i kurs.

Mer tilfeldig sex, fører til flere "tilfeldige" svangerskap. Iblant slurves det med prevensjon og iblant funker den ikke.

mvh

Annonse

Kall det hva du vil.

Hun har endret livet hans, og alle hans forutsetninger for å planlegge det videre.

Hun kunne jo valgt å få barnet uten å si noe til ham? Det var hennes valg å få barn med en fremmed mann, det er faktisk begrenset hva hun kan kreve fra ham i ettertid når hun har tatt valget for dem begge, og mot hans vilje.

Man kan ikke tvinge henne til abort mot hennes vilje, men man kan tvinge en mann til å bli far mot hans vilje.

Dette handler verken om kvinnen eller mannen, men om et uskyldig barn.

Jeg synes du undervurderer barn sterkt når du påstår at de ikke påvirkes av at far er sint på mor!

Det er fryktelig umodent av en far å være sint på mor mange år etter at barnet er født. Barnet er helt uskyldig oppi dette her og hva må ikke barnet føle om det får vite hvorfor pappa er bitter på mamma?

Begge burde hatt vett til å bruke prevensjon for å unngå graviditet. Hvis mor allikevel ble gravid, så er det hennes kropp og hennes valg hva som må skje videre. Man kan rett og slett ikke løse en slik sak på andre måter. Jeg kan ikke en gang forestille meg hvordan det ville vært om menn skulle ha vetorett på om kvinnen skulle beholde barnet eller ikke. Det hadde iallefall vært et overgrep mot kvinnen. Klart det ikke er ideellt for en mann som ikke ønsker et barn å akseptere at kvinnen bærer fram barnet, men man kan rett og slett ikke gjøre dette på andre måter.

Glimrende skrevet.

mvh

Sett utenifra, så virker det selvfølgelig reaksjonen veldig umoden av en mann på 30 år.

Man kan jo argumentere med at han burde ha visst at dette kunne skje, og derfor burde tatt sitt ansvar "som en mann"

Men på en annen side, så kan jeg godt forstå hans reaksjon, og at det ikke er så lett å reagere fornuftig og rasjonellt når man havner i en uønsket situasjon.

I dette tilfelle gikk venninnen din tross alt på p-piller. De hadde sex kun en gang(?), og hadde ingen planer / ønsker om et fremtidig forhold sammen.

Sånn sett kan man nok si at han hadde "maks uflaks" i å skulle bli far under disse omstendighetene.

Jeg vil ikke akkurat si at han har vært uansvarlig, for de fleste av oss har vel hatt lignende seksuelle erfaringer, uten at konsekvensene har blitt så store...

Å "plutselig" skulle bli far, snur jo alt på hodet for ham også. Og når han ikke har noe forhold til barnets mor, så virker det nok tilsynelatende mest som en byrde.

Derfor tror jeg det er en ganske instinktiv reaksjon at man prøver å lete etter en vei ut av situasjonen: Altså ønsker abort, eller tar avstand og reagerer med fornektelse og avvisning.

I slike tilfeller kan jeg godt forstå at men føler seg overkjørt og at de har lite de skulle ha sagt.

Kvinnen har jo rett til å ta et valg som i høyeste grad angår også ham, og hans alternativer virker ved første blikk ganske dårlige:

- Stille opp, ihvertfall økonomisk,men helst også praktisk, for et barn han ikke ønsker, eller stemples som en "drittsekk" hvis han ikke gjør det...

Derfor tar det nok litt tid og omstille seg til den nye situasjonen. Og for mange menn skjer dette først når barnet er født, og det går opp for ham at barnet faktisk er en realitet.

Jeg er enig, men det er åtte år siden barnet ble født, så han har jo egentlig hatt et hav av tid til å tenke på ;)

''Forøvrig kan man jo tenke at moren også gjorde et litt uvanlig valg da hun beholdt barnet under slike omstendigheter. (litt avhengig av hennes alder og livssituasjon, selvfølgelig.)''

Rett til abort, må ikke bli en plikt til abort. Kvinnen må ha rett til å bære fram sitt barn, uavhengig av ytre omstendigheter. Jeg skjønner ikke hva som skulle være så uvanlig eller galt med å ønske å bære fram barnet sitt selv om de akutte omstendighetene ikke er så gode.

Ikke alle kvinner ser abort som noen løsning i det hele tatt.

''Men å gå inn i en alenemor-tilværelse med en "fremmed" som far til barnet, er vel vanligvis ikke ønskedrømmen for en kvinne heller..''

Det er vi enige om.

mvh

Jeg har da aldri nevnt ordet "plikt" når det gjelder abort?

Jeg sier bare at hun antagelig gjorde et annet valg enn det flertallet ville ha gjort i samme situasjon.

Men vi vet jo ikke om hun var 25 eller 35 da hun ble gravid, og dette er kanskje også litt avgjørende for hvorfor hun valgte som hun gjorde..

Gjest tenker jeg

Jeg er enig, men det er åtte år siden barnet ble født, så han har jo egentlig hatt et hav av tid til å tenke på ;)

Det har jo vært mye annen "kommunikasjon" med mor i disse åtte årene, på et eller annet vis, og jeg vil tro det er denne som er grobunn til et eventuelt dårlig forhold. Det som opprinnelig var kan kanskje fremstå som problemet for mor eller venninne, men pr. i dag er det ikke usannsynlig at noe annet ligger mer under..

Det har jo vært mye annen "kommunikasjon" med mor i disse åtte årene, på et eller annet vis, og jeg vil tro det er denne som er grobunn til et eventuelt dårlig forhold. Det som opprinnelig var kan kanskje fremstå som problemet for mor eller venninne, men pr. i dag er det ikke usannsynlig at noe annet ligger mer under..

Det er mulig...men jeg håper da virkelig ikke barnet får en slags følelse av at hun var et "uhell" :-(

Annonse

Gjest Siljemoren

Som sagt, vi har bare hørt en kortversjon fra en tredjepart, og aner ingenting om hvilket omfang det dreier seg om.

Vi aner ikke om dette kan være bruddstykker fra en fortrolig samtale der han har luftet tankene sine for noen.

Om det er et flåsete utsagn sagt i et fuktig "guttelag" eller om dette er noe han stadig vekk slenger rundt seg til kjente og ukjente.

Det er vesentlige nyanse-forskjeller på dette. Og som kjent kan en fjær fort bli til 5 høns ettersom ting blir sagt videre, eller tatt ut av sammenheng.

Hun skriver at han har et godt forhold til barnet nå. Og dette tolker jeg som at han har akseptert sin ansvar/rolle som far og antagelig heller ikke oppfatter barnet som en "katastrofe"

Forøvrig kan man jo tenke at moren også gjorde et litt uvanlig valg da hun beholdt barnet under slike omstendigheter. (litt avhengig av hennes alder og livssituasjon, selvfølgelig.)

Men å gå inn i en alenemor-tilværelse med en "fremmed" som far til barnet, er vel vanligvis ikke ønskedrømmen for en kvinne heller..

Han har sagt til ganske mange personer at hun har ødelagt livet hans fordi han har aldri bedt om dette selv, hun er derfor en drittkjerring osv.

Det som er rystende oppi alt er at han har seg med nye damer hele tiden, og er fremdeles uforsiktig med prevensjon. Og det skulle en jo ikke trodd siden han har fått livet ødelagt pga hans uforsiktighet for åtte år siden.

Han har et godt forhold til barnet, er en god far, men han har fortalt barnet at det ikke var planlagt. Han sier samtidig at barnet betyr veldig mye for han, men allikevel..

Ja, og i løpet av denne tiden har han akseptert barnet, antagelig blitt glad i det, og de har nå god kontakt.

Allikevel betyr ikke dette at han plutselig skal begynne å like den kvinnen som han aldri har kjent eller vært glad i, og som, i hans oppfatning, dengang "overkjørte" ham ved å ta et valg som var sterkt imot hans ønske.

Dette handler ikke om fornufts-aspektet ved ansvar / ikke ansvar.

Men om fortvilelsen og hjelpeløsheten han antagelig følte ovenfor henne i en lang periode.

Antagelig har det vært konflikter dem imellom både da det skjedde, og kanskje i årene etter. Og han bebreider nok henne for at han har måttet gjennomgå svært mange vanskelige følelser som han ellers ville vært spart for.

Kanskje det er dette han mener med at hun har "ødelagt" livet hans?

Er enig i at det virker umodent å snakke om dette etter så lang tid. Men som jeg skriver i et annet innlegg her, så aner vi jo ikke i hvilken grad han uttrykker seg om dette.

Ja, og i løpet av denne tiden har han akseptert barnet, antagelig blitt glad i det, og de har nå god kontakt.

Allikevel betyr ikke dette at han plutselig skal begynne å like den kvinnen som han aldri har kjent eller vært glad i, og som, i hans oppfatning, dengang "overkjørte" ham ved å ta et valg som var sterkt imot hans ønske.

Dette handler ikke om fornufts-aspektet ved ansvar / ikke ansvar.

Men om fortvilelsen og hjelpeløsheten han antagelig følte ovenfor henne i en lang periode.

Antagelig har det vært konflikter dem imellom både da det skjedde, og kanskje i årene etter. Og han bebreider nok henne for at han har måttet gjennomgå svært mange vanskelige følelser som han ellers ville vært spart for.

Kanskje det er dette han mener med at hun har "ødelagt" livet hans?

Er enig i at det virker umodent å snakke om dette etter så lang tid. Men som jeg skriver i et annet innlegg her, så aner vi jo ikke i hvilken grad han uttrykker seg om dette.

Helt greit at han er bitter på henne/misliker henne, men han bør være så voksen at han holder det for seg selv slik at barnet ikke får nyss om det....

Gjest Niccola

Innlegget mitt forgreiner seg fra hovedinnlegget om det er umodent, slemt, håpløst av en mann å ikke ville stille opp for barnet sitt etter å ha gjort en kvinne gravid på one night stand. I et slikt tilfelle har ingen av partene påvirkning på hverandre hun bestemmer om hun vil bære frem barnet og han bestemmer om han vil være til stede eller ikke. Siden ingen av de har noen mulighet til å påvirke hverandres valg, er det ikke noe å bruke energi på enn å innse realiteten. Du får barn med en fremmed kanskje stiller han opp, kanskje ikke og slik er det når man lager barn med fremmede folk.

Jeg synes du spekulerer altfor langt utover hva denne tråden gir av informasjon.

Gjest Niccola

Fullstendig enig.

Jeg synes du spekulerer altfor langt utover hva denne tråden gir av informasjon.

Overhode ikke mer enn andre. Jeg må få lov å svare om hvorfor jeg ikke synes at en mann nødvendigvis er umoden og selvopptatt når han plutselig er blitt ufrivillig far. Det er flere her som ikke nødvendigvis svarer direkte på trådstarter sitt innlegg.

Gjest Niccola

Overhode ikke mer enn andre. Jeg må få lov å svare om hvorfor jeg ikke synes at en mann nødvendigvis er umoden og selvopptatt når han plutselig er blitt ufrivillig far. Det er flere her som ikke nødvendigvis svarer direkte på trådstarter sitt innlegg.

Enig i at tråder godt kan utvikle seg til generell debatt, men synes du uttaler deg veldig spekulativt om mor, som når du sier at hun ikke har rett til å bli sint og sur over hans reaksjon. For vi vet ingenting om mor til barnet her.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...