Gå til innhold

å skrive rett - norges vanskeligste ord

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola
Skrevet

Der har det skjedd store endringer de siste tyve årene. Vi var veldig opptatt av at alt skulle være likt. Dagens barn er vant til at alle har ulike behov og aksepterer mye lettere ulikheter uten å stille spørsmål ved det. Det er iallefall min erfaring som lærer i skolen selv. Jeg tror rett og slett ikke dette skaper problemer i dagens skole og det er jo flott :)

Det hadde jo vært det beste :-) Men unger er jo ekstremt opptatt av hva som er rettferidg og ikke.

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

19

• morsan

6

• Lillemus

2

• Mrs. Wallace

2

Skrevet

Forskjellen på skolen før og nå er at før sto rettskrivingen i fokus når elevene begynte å skrive. Man ble rettet på og rettet på. De som kjapt tilegna seg rettskrivingsreglene, fikk tidlig fokus på innholdet i det de skrev og ble gode skrivere. De som virkelig slet med rettskrivingen og fikk masse røde avkrysninger hele tiden, mista lysten på å skrive og innholdet i tekstene ble deretter...

Idag er det skrivegleden som står i fokus og lærere er redde for å rette for mye på elevene.

Etter min mening må lærere se an hver enkelt elev. Elever som er gode skrivere, bør rettes på _hver gang_ de skriver feil. Elever som sliter med motivasjonen og innholdet i tekstene, bør ikke rettes på hver gang de skriver feil. Det er her jeg tror mange av dagens lærere går i fella....

Vet du togli, jeg kunne ikke være mer enig!

Skriveglede er viktig, så absolutt, og man skal ikke ta fra elever den. Samtidig er det så utrolig viktig å kunne uttrykke seg korrekt skriftlig (muntlig også forresten - det henger gjerne litt sammen).

Lurer på om jeg ikke skal prøve å forfølge dette litt...

Gjest Tull og tøys
Skrevet

Grunnen til det er nok at rettskrivning har med intelligens å gjøre. Og de som har ganske lav intelligens tror jeg ikke gidder søke opplysninger om egen helsesituasjon, noe som jo er grunnen til at de fleste blir kjent med DOL.

Rettskriving har ingenting med intelligens å gjøre!!!!!

Skrevet

''Elever som er gode skrivere, bør rettes på _hver gang_ de skriver feil. Elever som sliter med motivasjonen og innholdet i tekstene, bør ikke rettes på hver gang de skriver feil. Det er her jeg tror mange av dagens lærere går i fella....''

Dette kan muligens by på store utfordringer i praksis, siden elevene fort legger merke til hvem som får "skli igjennom" tross massevis av feil, mens andre blir rettet på.

Jeg husker jeg ikke forsto hvorfor en av klassens svakere elever på barneskolen fikk sitte med fasiten i mattetimene, mens vi andre måtte regne på egen hånd. For meg var dette blodig urettferdig på den tida.

Men nettopp dette er jo kluet med tilpasset opplæring, som er nedfelt i loven.

I klassen til vår eldste (5. klasse) er det et barn som sliter i de fleste fag. Barnet blir fritatt for endel oppgaver, og får også tilrettelagt undervisningen. Dette ser naturligvis de andre elvene, men ved å forklare litt om hvorfor ting er forskjellig, så er det ingen som reagerer lenger.

Jeg tror barn bare har godt av å se at vi faktisk ikke er like noen av oss.

Måten ting tilrettelegges på er jo også viktig da, og en utfordring for læreren.

Skrevet

Det hadde jo vært det beste :-) Men unger er jo ekstremt opptatt av hva som er rettferidg og ikke.

Og vi som foreldre (samt lærerene) må gå foran som gode eksempler på at det er helt greit at ikke alt er rettferdig hele tiden :)

Skrevet

Jeg tror ikke det nødvendigvis er en sammenheng mellom rettskrivningsferdigheter og intelligens. Vi som er døve sliter f.eks. som regel med rettskrivingen, nettopp fordi norsk er et språk som i praksis er utilgjengelig for oss. Skjønner at du nå snakker om mennesker med norsk som førstespråk, men det er litt "farlig" i blande intelligens og rettskriving. Da blir f.eks. både norske døve og dyslektikere lett stigmatisert. Jeg har en i familien som verken er dyslektiker eller døv og som ikke har spesielt god rettskriving, men det er absolutt ikke noe feil med hodet hans ;)

''Vi som er døve sliter f.eks. som regel med rettskrivingen, nettopp fordi norsk er et språk som i praksis er utilgjengelig for oss.''

Jeg må tilstå at det har slått meg at du skriver usedvanlig godt norsk, sammenliknet med de andre døve jeg kjenner. Der er det langt flere ordstillingsfeil og stavefeil.

Så hvordan har det seg at du mestrer dette helt upåklagelig, togli? :)

Skrevet

Ja, hjemme i forhold til søskenene, men ikke i forhold til medelevene ;) Det er iallefall det jeg har erfart og også ser mht til mine egne tre barn. Dagens lærere gir også mange individuelle lekseplaner. Jeg er iallefall vant til at i en klasse med f.eks. 20 elever, så gies det f.eks. 7-8 individuelle planer. Dette vet resten av klassen, men ingen stiller spm ved det - det er bare sånn det er ;)

Skrevet

Vet du togli, jeg kunne ikke være mer enig!

Skriveglede er viktig, så absolutt, og man skal ikke ta fra elever den. Samtidig er det så utrolig viktig å kunne uttrykke seg korrekt skriftlig (muntlig også forresten - det henger gjerne litt sammen).

Lurer på om jeg ikke skal prøve å forfølge dette litt...

Jeg har forfulgt det litt og kommer til å fortsette med det om det blr nødvendig ;-)

Skrevet

Jeg ferdes regelmessig på to fora. Jeg tenker ofte på hvorfor dolerne er så mye bedre i norsk rettskriving enn brukerne av det andre forum.

Enkelt: her er samholdet godt, og vi lærer av hverandre?

Skrevet

''Vi som er døve sliter f.eks. som regel med rettskrivingen, nettopp fordi norsk er et språk som i praksis er utilgjengelig for oss.''

Jeg må tilstå at det har slått meg at du skriver usedvanlig godt norsk, sammenliknet med de andre døve jeg kjenner. Der er det langt flere ordstillingsfeil og stavefeil.

Så hvordan har det seg at du mestrer dette helt upåklagelig, togli? :)

Takk :)

Jeg har så og si normalt talespråk (sliter bare med litt "avslepne" -s-lyder ;-)), så sånn sett har jeg hjelp av dette når jeg skriver norsk. Jeg leste usedvanlig mye fra jeg starta å lese som femåring og det var bl.a. lesningen som var min inngangsport til norsk - i tillegg til at moren min gjorde en uutrettelig innsats for å trene meg i hvert eneste norske ord. Heldigvis var jeg lærevillig - sikkert både fordi jeg var ganske rolig anlagt og ikke minst fordi min mor var en utmerket "pedagog" ;-)

Til sist hjalp det helt sikkert veldig godt at jeg har et svært godt "språkøre" og sikkert hadde vært ganske musikalsk om jeg hadde hørt normalt.

Mange døve som vokste opp som meg slet med de nærmest uoppnåelige kravene og fikk store problemer som en konsekvens av dette :-(

Jeg vil altså ikke uforbeholdent anbefale et så voldsomt fokus på norskinnlæring for døve barn. Barn er barn og det viktigste er at de lærer minst et språk flytende, så tegnspråk bør absolutt være et must! Dette språket lærer døve på naturlig vis sammen med andre døve og tegnspråk vil igjen være inngangsporten til norsk (god begrepsforståelse i tegnspråk gir knagger å henge norsken på :-)).

Svært mange av mine døve venner som har dårlig talespråk er også svært gode i skriftlig norsk. Jeg merker meg at døve i min aldersgruppe nok er de som sliter aller mest med norsken og det henger sannsynligvis sammen med at de kanskje ikke hadde et eneste godt språk før de nådde skolealder. Mor/far slet med knotete tegnnorsk og i barnehagen brukte man antagelig tegn til tale, en språkvariant som krever oppfattelse av tonefall for å få fullgod forståelse. Dagens døve unge har vokst opp med foreldre som tidlig fikk tilbud om tegnspråkundervisning og det var mye fokus på viktigheten av tegnspråk. Barna har blitt språksterke og det viser seg ved skriftlige produksjoner og kognitiv utvikling.

Idag har vi CI ("høreimplantat")-problematikken og vi er tilbake til -70-tallet igjen :-( Mange foreldre velger bort tegnspråk til sine nå tunghørte (fra medio til sterkt tunghørte) barn som uten CI hadde vært helt døve. Barna vil muligens utvikle et så og si normalt talespråk, men de vil miste mye annet på veien (sosiale ferdigheter tapes fordi man ikke oppfatter alt som skjer rundt en i sosiale sammenhenger osv). Fordelen med CI er at det letter utviklingen av skriftspråket fordi talespråket som regel blir ganske bra. Ulempen er at barnet gjerne ikke får kontakt med andre i tilsvarende situasjon før de blir såpass gamle at de rundt barnet skjønner at barnet trenger noe "mer" for å sosialiseres godt nok. Da er det ofte litt sent.. Jeg har sett nok av slike barn som sliter med så dårlig selvtillit at de ikke engang greier å kommunisere med likesinnede :-(

Jeg vil ikke svartmale situasjonen og sier ikke at det vil bli slik for alle, men jeg tror man om tyve år vil se seg tilbake og si "ups, we did it again" ;-) I Sverige har de skjønt det... Der krever til og med tunghørte barns foreldre at barna skal ha samme rettigheter til tegnspråk som døve barn ;)

Den siste forskningen som ble lagt fram mht CI og ting rundt dette, viste helt tydelig at de tospråklige CI-barna klarte seg aller best i skolen. De burde ha tolk i undervisningen slik at de selv kunne switche mellom å bruke tolk og høre på læreren - og disse barna ble også sterkest sosialt og faglig! Amen ;)

Og nå gikk jeg lagt utpå viddene igjen..men sånn er det når temaet engasjerer meg ;-P

Skrevet

Ja, hjemme i forhold til søskenene, men ikke i forhold til medelevene ;) Det er iallefall det jeg har erfart og også ser mht til mine egne tre barn. Dagens lærere gir også mange individuelle lekseplaner. Jeg er iallefall vant til at i en klasse med f.eks. 20 elever, så gies det f.eks. 7-8 individuelle planer. Dette vet resten av klassen, men ingen stiller spm ved det - det er bare sånn det er ;)

Er det tilfelle - at det i en klasse kan gis 7-8 ulike lekseplaner? Dette var jeg ikke klar over.

Du skriver at ting må være likt i søskenflokken, men her blir jo forkjellene veldig tydelige. Vi har en som stort sett klarer leksene uten hjelp og uten oppfølging (litt oppfølging har vi jo, for å følge med, men ikke for å hjelpe), mens den andre trenger veldig mye oppfølging. Hun som er 8,5 klarte ikke å regne ut 60-8 i dag, og da ble jeg ganske sjokkert.... Hun prøvde mane ganger på mange ulike måter, men klarte ikke å finn svaret.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

''Er det noen som har en god link til en lettfattelig ordbok på nett neste gang jeg er usikker på et ord?''

Jeg har enkelte ord jeg aldri klarer å være trygg på skrivemåten til, dessverre er et av dem. Når jeg er i tvil skriver jeg ordet i et word-dokument og tar stavekontroll.

''Når jeg er i tvil skriver jeg ordet i et word-dokument og tar stavekontroll.''

Deler ikke stavekontrollen enkelte ord som ikke skal deles også? Er det ikke derfor det er så utbredt med orddeling av ord som ikke skal deles?

Skrevet

Jeg synes det rareste er at folk søker opp om "være" skal skrives med e eller æ.

Skrevet

God artikkel :)

Jeg forundres også over hvor dårlig det står til med rettskrivingen hos det norske folket. Samtidig er det kanskje ikke så rart, når man ser hvor liten vekt det blir tillagt i skolen...

Jeg synes bokmålsordboka er god å bruke på nettet om jeg lurer på hvordan et ord skrives.

Denn bruker jeg også :-)

Skrevet

God artikkel :)

Jeg forundres også over hvor dårlig det står til med rettskrivingen hos det norske folket. Samtidig er det kanskje ikke så rart, når man ser hvor liten vekt det blir tillagt i skolen...

Jeg synes bokmålsordboka er god å bruke på nettet om jeg lurer på hvordan et ord skrives.

Djiizzz... typisk at dobbeltbokstavtendensen på denne møkkamaskina slår ut i en rettskrivingstråd....;-)

Gjest Niccola
Skrevet

''Når jeg er i tvil skriver jeg ordet i et word-dokument og tar stavekontroll.''

Deler ikke stavekontrollen enkelte ord som ikke skal deles også? Er det ikke derfor det er så utbredt med orddeling av ord som ikke skal deles?

Det gjør visst det ja. Jeg har ikke "orddelingssyken", og har heller ikke testet det, men flere her sier det samme.

I tillegg tror jeg bruk av sms har mye av skylden. De fleste vet sikkert dette - men når man bruker stavekontroll får man sjelden opp hele, sammensatte ord. 'Snøskuffe' må skrives i to ord, deretter må man gå tilbake og fjerne mellomrommet. Det siste tror jeg mange ikke gidder.

Trist, bruk av sammensatte ord er en enorm språklig fordel som norsk har....

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Grunnen til det er nok at rettskrivning har med intelligens å gjøre. Og de som har ganske lav intelligens tror jeg ikke gidder søke opplysninger om egen helsesituasjon, noe som jo er grunnen til at de fleste blir kjent med DOL.

Jeg tror det har med gjennomsnittsalderen her inne å gjøre. :-)

Skrevet

Jeg har forfulgt det litt og kommer til å fortsette med det om det blr nødvendig ;-)

Godt!!!

Jeg er veldig fornøyd med at skolen vår har diktat i norsk og gloseprøver i engelsk.

Skrevet

Djiizzz... typisk at dobbeltbokstavtendensen på denne møkkamaskina slår ut i en rettskrivingstråd....;-)

Hi, hi :)

Skrevet

Hi, hi :)

Forøvrig glemte jeg å korrigere den åpenbare skrivefeilen i overskriften! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...