Gå til innhold

Hvordan takler barnas skole når ting tas opp?

Gjest forelder til 2

Anbefalte innlegg

Gjest forelder til 2

Hvordan takler skolen til barna deres, når det skjer uenigheter og konflikter, og foreldrene (eller barna) tar opp dette med lærerne eller ledelsen?

Er nysgjerrig å høre om foreldre flest opplever å bli hørt, om dere opplever skolens ledelse som god i samarbeid, om dere opplever at det nytter å si fra om ting, osv. Og om noen måter å nå fram på virker bedre enn andre osv.

Det er ikke nødvendig å gi detaljer om konfliktene, men si gjerne hva slags skole det gjelder (barneskole, ungdoms, vid.g, privatskole vs offentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eldste barns lærer (5.klasse) er veldig lydhør, men tar ikke noe til seg. Jeg liker ham ikke!!!

Mellomste barns lærer (3. klasse) er veldig lydhør, og tar ting til seg og gjør noe med det. Er det noe hun ikke er enig i, så begrunner hun hvorfor og er villig til kompromis. Liker henne veldig godt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest ikke så bra

Jeg har dårlig erfaring med å si i fra. En skal ha god selvtillit for å tåle kritikk. De som ikke tåler kritikk har dårlig selvtilit. Det kreves ikke mange poeng for å komme inn på lærerskolen derfor er det ofte skolesvake elever som søker dit. Skolesvakhet tidligere kan for mange gi dårlig selvtillit, særlig de som har jobber hardt uten å oppnå særlig.

En lærer som ikke tåler kritikk kan fort på en indirekte måte "ta igjen" der det desverre lett gå utover eleven, f.eks at de får mindre hjelp, blir kjeftet mere på osv. Så mitt råd er å være ytters forsiktig med kritikk. Det er veldig synd at det skal være slik. Jeg synes det burde vært mye høyere poengsum for å komme inn på lærerstudiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest togli

Jeg har dårlig erfaring med å si i fra. En skal ha god selvtillit for å tåle kritikk. De som ikke tåler kritikk har dårlig selvtilit. Det kreves ikke mange poeng for å komme inn på lærerskolen derfor er det ofte skolesvake elever som søker dit. Skolesvakhet tidligere kan for mange gi dårlig selvtillit, særlig de som har jobber hardt uten å oppnå særlig.

En lærer som ikke tåler kritikk kan fort på en indirekte måte "ta igjen" der det desverre lett gå utover eleven, f.eks at de får mindre hjelp, blir kjeftet mere på osv. Så mitt råd er å være ytters forsiktig med kritikk. Det er veldig synd at det skal være slik. Jeg synes det burde vært mye høyere poengsum for å komme inn på lærerstudiet.

Jeg har jobbet på flere skoler og har også egne barn i skolen, men har aldri opplevd det på denne måten. Opplever at lærere generelt har et høyt kunnskapsnivå og at de prøver så godt de kan å formidle kunnskaper til elevene. Jeg opplever også at foreldrene blir hørt og at man legger til rette for så godt samarbeid med hjemmet som mulig.

Ellers er jeg enig i at det ikke bør være for lett å komme inn på lærerskolen. Problemet er at lærerlønna er for lav til at de aller flinkeste velger læreryrket. Jeg vil tro lærerstudenter jevnt over er rimelig skoleflinke? I motsatt fall tenker jeg at de muligens har et dårlig forhold til skolen og dermed heller ikke ønsker å jobbe som lærere?

Å være en god lærer handler ikke først og fremst om å være superintelligent, men om å se elevenes behov. Selv gikk jeg på lærerskolen med et par studenter jeg vil betegne som meget intelligente. Problemet var at de manglet sosiale antenner så til de grader. Jeg husker jeg tenkte at jeg ikke hadde orka en av de to som lærer for mine egne barn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg aldri opplevd vår skole. Hverken barne/ungdomsskole eller videregående. Ja, det har vært et par lærere som har vært lite lydhøre, men jevnt over har de vært veldig bra, både lærere og skolen generelt, og kommet med gode løsninger.

Det kommer kanskje litt an på hvordan man legger frem problemet også? Hvis man i utgangspunktet ser på lærere som skolesvake med lav selvtillit, har man kanskje ikke det beste utgangspunkt for å få et godt samarbeid?

Kritikk kan jo også være så mangt og legges frem på så mange måter. Det går an å legge frem en sak uten at det blir oppfattet som et angrep på lærere eller skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...