Gjest bæbu Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hei! Jeg håper du kan hjelpe meg med noen svar, selv om jeg vet at det ikke finnes noen fasit for det jeg skal spørre om. Vi er et par med en sønn på 2 år. Vi er begge 32 år. Jeg har alltid hatt problematiske menstruasjoner og brukte lang tid på å bli gravid. Hadde en missed abortion, før vi spontant ble gravide med vår sønn. Vi har siden i to år prøvd å bli gravide, uten resultat. Ble så operert i høst for endometriose ved Ullevål sykehus. De fant kun litt på bekkenet, og blåfargeprøve viste åpen eggleder på den ene siden, men blokkert eggleder på den andre, til tross for at den så upåfallende ut. Ved første eggløsning etter operasjonen ble jeg gravid, men aborte nok en gang. Jeg har de siste ti årene slitt med mye mellomblødninger. Har ikke brukt prevensjon siste 5 årene og blør tidvis fra eggløsning til ut mensen. Jeg har svært kraftige blødninger. Ofte er verken bind og tampong på en gang nok til å unngå lekkasje. Vi har et aktivt sexliv de dagene jeg ikke blør. Blodprøver viser normale hormonverdier, jeg har relativt regelmessige sykluser og faste eggløsninger som slår ut på test. Min mann har fått sjekket sædkvaliteten og den er fin. Vi er begge ellers normalvektige, spiser sunt, trener og er aktive og i god form på alle måter. Lever kanskje litt stressende, men hvem gjør ikke det? Vi skal nå begynne med ivf-behandling om kun få dager og det er i denne sammenheng at jeg har et par spørsmål til deg. Vi opplever at de er svært forretningsmessige og travle på Ullevål og at vi ikke får skikkelige svar på henvendelsene våre. Det står i papirene fra Ullevål at man ved vanlig ivf har 30 prosent sjanse for graviditet. Men det virker som om dette er et tall som gjelder for alle som prøver ivf, tross at vi har forskjellig alder og bakgrunn. Tror du vi med vår historie kan håpe på litt større sjanser for graviditet enn 30 % da vi fortsatt er relativt unge, er friske og slanke og har klart å bli gravide tre ganger og brakt et fullbårent barn fram? Det andre jeg lurer på er: Når jeg leser meg opp på seriøse nettsteder fra eks. USA om ivf-behandling der, ser jeg at de opererer med suksessprosent på opp til 40-60% sjanse for graviditet. Hvordan kan tallene mellom Norge og USA være så store? Jeg trodde egentlig Norge lå ganske langt framme på dette feltet i verden? Vil vi ha betydelig større sjanser for å bli gravid hvis vi gjør dette i utlandet? Det tredje jeg lurer på er: Hvis vi ikke blir gravide med ivf, har jeg lest forskning som viser til at man kan ha nytte av hormontilskudd (progesteron?) mellom eggløsning og forventet mens, for å hindre blødninger i denne perioden - og at dette kan bidra til vellykket graviditet. Vet du noe om dette? Kan jeg dessuten få medikamenter som kan bidra til at endometriosen tørker inn og ikke utvikler seg videre? Og helt til slutt - jeg har forstått det slik at vi ikke skal ha sex mens jeg nedjusterer eggstokkene med Synarela spray. Men er det også slik at vi ikke kan ha sex gjennom hele prøverrørsperioden? Jeg skal gå på følgende medikamenter: Synarela, Gonal F, Ovitrelle og Crinone Gel. Setter uendelig stor pris på om du kan dele dine tanker med oss på dette området. Det føles veldig overveldende å gå inn i dette med så mange spørsmål. Om andre med erfaring har råd å komme med, blir jeg selvsagt også glad for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/342286-ivf-og-forventede-muligheter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Det ble mange spørsmål. Jeg har ikke stor erfaring innen IVF, men vet mye om endometriose. For å ta det først. Det finnes ikke medikamenter som ’tørker’ endometriosen inn uten også å virke som prevensjon, og det er ingen medikamenter som fremmer fruktbarheten. Etter laparoskopisk behandling øker sjansen for spontan graviditet i et halvt års tid etterpå. Hvis det ikke har kommet graviditet, er prøverør neste steg. Norge ligger helt på topp mht behandlingsresultat og det er ingen grunn til å tro at det skal bli større suksess i utlandet. De tall klinikker opererer med kan være ’pyntet på’, at man ikke tar med de som får avbrutt sin behandling underveis pga manglende respons, det kan være de utelater spesielle aldersgrupper, de med mange mislykte forsøk osv. Hvordan kan du sjekke om det er en ’seriøs’ klinikk i USA? Det er ikke vist at tilskudd av progesteron i en vanlig syklus har noe for seg, men det gis i IVF-syklus. Du får i IVF-behandlingen flere medikamenter: Synarela for å dempe din egen hormonproduksjon så du ikke får eggløsning i utide og man ikke får fanget eggene oppmens de enda er i eggstokken. Gonal F stimulerer eggmodningen så mange egg modnes. Ovitrelle gir den siste modning og ville føre til eggløsning hvis man ikke gikk inn og suget eggene ut. Crinone Gel er progesteron som gis som supplement til kroppens egenproduksjon. Jeg har ikke hørt at det er sexforbud under deler av eller under hele IVF-behandlingen, men jeg skal sjekke det. Det at dere har oppnådd graviditet og er relativt unge er en god bakgrunn for at det skal lykkes. Alle gode ønsker for behandlingen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/342286-ivf-og-forventede-muligheter/#findComment-2896062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg har nå hørt med mine IVF-kolleger her på St Olavs Hospital. De har ingen reservasjoner mot samleie i behandlingsperioden. Det kommer i nærmeste fremtid til å skje en sammenslåing av Rikshospitalet og Ullevål så det blir felles IVF-avdeling. Når det skjer, vet jeg ikke. Uansett, lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/342286-ivf-og-forventede-muligheter/#findComment-2896252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.