Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 49 år, 180 cm/92 kg. Har en stressende og utrygg jobb. Familiebakgrunn: mye hjerteproblemer på ei side (en av foreldrene døde vel 60 år gml). Var derfor på sykkeltest i fjor (OK) og sjekker kolestrol av og til (OK). Mosjon: er ikke av de flinkeste, men rører meg litt.

Jeg har i det siste året slitt med nattesøvnen i perioder, og fikk noen få netter med perioder som var veldig slitsomme der jeg følte pulsen sprang løpsk og med storm i(nni) ”brystkasta”. Det roa seg ned senere og jeg gjorde ikke noe med det. Jeg har senere – og da i lengre perioder – kjent et dumpt, varmt trykk i brystkassa eller på visse punkt her og der på brystkassa. Ubehagelig, men ikke stikkende smerter.

I de siste månedene har jeg vært plaget av søvnproblemer, der jeg enten føler jeg får problemer med å puste – eller, som hver natt i det siste, jeg bråvåkner i det jeg sovner. Det fortoner seg slik: jeg legger meg, puster tungt (som jeg alltid har gjort), på tur inn i søvnen våkner jeg igjen av noen (trolig) høye snorkeaktige lyder og så kjenner jeg det koker i brystet (det samme som når man blir utsatt for fare/nesten-ulykker). Så tar det ei rimelig god stund før hjerte/puls/bryst roer seg ned og jeg prøver å sovne på nytt. Dette har skjedd hver kveld de siste par ukene og er noe slitsomme opplevelser.

Et par løse tråder til: jeg sover på et ”kott”, og det har vel ikke alltid vært så mye oksygen tilgjengelig der. Jeg leste nylig at dette ikke var så sunt: kan det ha hatt noe å si for at man får dårligere pust med alderen? Jeg ”sliter” også med at ett eller annet hovner opp i høyresiden i halsen og opp i munnhulen/tunga i perioder, spesielt på vinterstid – og når jeg står opp om morgenen, har jeg ofte litt smerter rett ved/over høyre hoftekam. Men ellers har jeg det bra…

Kjenner forresten ikke til ”galopperende” hjerte eller lignende når jeg en sjelden gang trimmer, men er da så utslitt at jeg knapt kjenner ingen…

Ut fra min presentasjon over, er det vel lett jeg havner i ”angst-kategorien”, men har alltid lurt på om jeg også sliter med søvnapne eller lignende. Skal visstnok snorke ”bra” i perioder, og føler meg ikke alltid like uthvilt etter å ha sovet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342374-br%C3%A5v%C3%A5kner-f%C3%B8r-jeg-sovner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...