Gå til innhold

Frafall fra videregående og ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes diskusjonen i utgangspunktet er interessant, så det blir litt dumt å ødelegge den med å trekke inn personlige ting om trådstarter....

Det er godt mulig. Men jeg synes det er noe med tonen til trådstarter, og holdningene hun formidler i forhold til andre som kanskje sliter. Jeg opplever dette som nedlatende. Derfor.

• Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

31

• frosken

20

• Dorthe

8

• mariaflyfly

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd
Skrevet

Men nå snakker jeg selvsagt om de som blir uføretrygdet kun av den grunn at de er døve og sliter på arbeidsmarkedet.

Da har de mest sannsynlig annen problematikk i tillegg som ikke du eller jeg kan vite noe om, og heller ikke har rett til å vite noe om.

Tilsynelatende kan det virke som om de er uføre utelukkende på grunn av døvhet, men vi vet jo ikke om det kun er derfor...

Gjest solfryd
Skrevet

Jeg har nok dokumentert min sykdom på alle mulige måter, så det er ikke det jeg mener - da har du tolket feil. Men jeg snakker med andre mennesker også...

Ja, da har vi begge måttet dokumentere i "hue og ræva", od mener jeg vår uføretrygd er berettiget... :-)

Skrevet

Det er godt mulig. Men jeg synes det er noe med tonen til trådstarter, og holdningene hun formidler i forhold til andre som kanskje sliter. Jeg opplever dette som nedlatende. Derfor.

Ok, jeg skjønner...

Men jeg innrømmer at jeg tenkte litt av det samme som bookworm her... Hvorfor er det unnasluntrerne fra videregående som blir uføretrygda? Det er jo lett å tro at dette kan ha noe med latskap å gjøre, men jeg tenker at det like gjerne kan være naturlige årsaker som kan ligge til grunn..

Skrevet

Ja, da har vi begge måttet dokumentere i "hue og ræva", od mener jeg vår uføretrygd er berettiget... :-)

Har aldri sagt at verken din eller min (eller 90%) av alle andres uføretrygder ikke er berettiget), men jeg snakker om en gruppe som bevisst utnytter velferdsstaten Norge. At denne skal tilskrives holdninger jeg ikke har overfor faktisk (p)syke mennesker, føler jeg som temmelig urettferdig skal jeg være helt ærlig (nå tenker jeg ikke på dine svar til meg, men tråden generelt).

Jeg legger mesteparten av skylden på det arbeids- og teoriorienterte samfunnet vårt, hvor man i dag trenger fagbrev for å få en vaskejobb - og jeg stiller spørsmålstegn ved om dette er riktig utvikling.

Men akkurat dét er det tydeligvis ingen som gidder å lese at jeg skriver noe om, neida - enten er jeg lat og det er derfor jeg får trygd eller så ser jeg ned på psyke mennesker og ikke evner å se at andre kan slite...

Skrevet

Ok, jeg skjønner...

Men jeg innrømmer at jeg tenkte litt av det samme som bookworm her... Hvorfor er det unnasluntrerne fra videregående som blir uføretrygda? Det er jo lett å tro at dette kan ha noe med latskap å gjøre, men jeg tenker at det like gjerne kan være naturlige årsaker som kan ligge til grunn..

Poenget mitt hele veien har vært at jeg selvfølgelig vet at mange av disse faktisk har sykdommer eller andre grunner til at de ikke klarer å henge med i dagens teoretiske skole, og jeg har ingen problemer med å godta at disse mottar uføretrygd - men jeg er helt overbevist om at det er en del av drop-out'erne som er, som du sier, unnasluntrere.

Skrevet

''Du som er uføretrygdet selv, bør ikke kaste med sten, når du selv bor i glasshus.''

Kanskje har jeg mer rett til å uttale meg om dette enn mange andre som kaster seg inn i debatten om dagen?

Du kan kalle det generalisering, men jeg snakker ikke om ALLE. Jeg er fullstendig klar over at en del av disse som dropper ut gjør dette pga diverse "diagnoser" som gjør at de ikke klarer å henge med i skolehverdagen, men det er ingen som klarer å innbille meg at dette gjelder alle.

Jeg tror en som uttalte seg i går hadde mye rett; det er nå generasjonen av unge som har vokst opp etter krigen, som er vant til å få alt opp i hendene og som ikke har trengt å slite for å overleve som nå er voksne og skal ut i arbeidslivet - og de takler ikke presset fordi de ikke er vant til det.

Jeg er nok til dels enig med deg i dette.

Skrevet

Da har de mest sannsynlig annen problematikk i tillegg som ikke du eller jeg kan vite noe om, og heller ikke har rett til å vite noe om.

Tilsynelatende kan det virke som om de er uføre utelukkende på grunn av døvhet, men vi vet jo ikke om det kun er derfor...

Klart jeg kjenner mine beste venner så godt at jeg vet hva som er grunnen til uføretrygden :)

Dette diskuteres hyppig i døvemiljøet og jeg kjenner flere døve som strever hardt for å slippe unna uføretrygd, men som tilslutt må gi etter fordi de rett og slett ikke får jobb og etterhvert nektes både arbeidsledighetstrygd eller attføring. Jeg har faktisk selv blitt oppfordret til å redusere stillingen min fra 80-70 % slik at jeg kan få 30 % uføretrygd (jeg makter ikke full stilling, men 80 % passer meg perfekt).

Hvis målet er å begrense uføretrygden, så bør man også endre på regelen som sier at man kan jobbe maks 70 % for å kunne motta delvis uføretrygd. Målet må være at de som har krav på uføretrygd kan jobbe mest mulig. For min del ville det vært perfekt om jeg fikk 20 % uføretrygd, men det går altså ikke....

Jeg kjenner forøvrig også til rullestolbrukere som ikke ønsker annet enn å jobbe, men som tvinges inn i uføretrygd :-(

Skrevet

Poenget mitt hele veien har vært at jeg selvfølgelig vet at mange av disse faktisk har sykdommer eller andre grunner til at de ikke klarer å henge med i dagens teoretiske skole, og jeg har ingen problemer med å godta at disse mottar uføretrygd - men jeg er helt overbevist om at det er en del av drop-out'erne som er, som du sier, unnasluntrere.

Jeg tror nok dessverre du kan ha rett i det, ja :-(

Skrevet

Jeg er nok til dels enig med deg i dette.

Jøss, er det virkelig noen som er enig med meg? Det var nesten litt godt nå:-)))

Skrevet

Ok, jeg skjønner...

Uførhet handler stort sett alltid om mer enn sykdom. Det vet jo nettopp mange av de døve noe om. Tilpasningen til arbeidslivet fungerer ikke alltid - noe skyldes individet og noe skyldes arbeidsmarkedet.

Skrevet

Jøss, er det virkelig noen som er enig med meg? Det var nesten litt godt nå:-)))

:)

Skrevet

''ved å ljuge på seg en sykdom?''

Det går ikke an å ljuge på seg en sykdom. All påstått sykdom må nøye dokumenteres, til og med fra spesialister.

Det går an å juge på seg sykdom. Og det går an å overdrive beskrivelsen av sine symptomer og plager. Noen lurer andre, mens de fleste av disse lurer kanskje mest seg selv gjennom å tro at det beste vil være å slippe arbeidslivets krav og i stedet bli uføretrygdet.

Hvem som ender som arbeidsuføre har med mye mer enn sykdom å gjøre. Det er derfor frafall allerede i videregående er så alvorlig. De som ikke får etablert seg stabilt i arbeidslivet som unge voksne, vil være mer utsatt for å ende opp som uføre dersom de får ulike former for sykdommer og plager.

Skrevet

INGEN får uføretrygd på de premisser du lister opp her, Bookworm.

Uføretrygd er for de som er for syke til å få seg utdannelse og jobb.

"INGEN får uføretrygd på de premisser du lister opp her, Bookworm.

Uføretrygd er for de som er for syke til å få seg utdannelse og jobb."

Guriland, så naiv går det virkerlig ikke ann å være. Jeg VET om tilfeller der folk utnytter systemet, er uføretrygdet men jobber svart, og ler av hvor "dumt" systemet er.

Gjest VGS er ikke for alle
Skrevet

Joda, jeg ser den. Poenget var å få fram at det ikke kun er sykdom som kan føre til at man får uføretrygd ;)

Jeg jobber 80 % og hadde uten problemer fått uføretrygd for 30 % dersom jeg var villig til å gå ned til 70% stilling (noe jeg ikke ønsker). Grunnen til at jeg kan få uføretrygd er at jeg blir mye mer sliten enn normalt pga alle lyder (kunstig hørsel) og pga at jeg må konsentrere meg mer enn normalt for å kommunisere på norsk.

Akkurat når det gjelder _handicap_ tror jeg situasjonen er litt annerledes, for selv om arbeidsevnen ikke nødvendig er redusert sånn akkurat i forhold til å utføre et arbeide, så er det mange andre omstendigheter som er "ødeleggende". Som du sier - mer sliten, rett og slett fordi man har et handicap.

Også tror jeg det er veldig avgjørende hvor man bor, hvilke mennesker man kommer borti (av arbeidsgivertypen, altså) og hva man har fått med seg av holdninger til livet hjemmefra.

Og som for alle andre, så skal man ikke se bort fra at det er noen som rett og slett ikke vil jobbe av de døve også. :-/

Skrevet

Jeg skjønner hva du vil frem til, og synes det er i underkant naivt og tro at ALLE som er uføretrygd i Norge, virkerlig trenger det.

Skrevet

Jeg skjønner hva du vil frem til, og synes det er i underkant naivt og tro at ALLE som er uføretrygd i Norge, virkerlig trenger det.

Nettopp...

Skrevet

kanskje en god del av de som dropper ut fra skolen gjør det pga psykiske problemer? Det er da ikke rart å tenke seg at veien til kvalifisert arbeid blir for lang for enkelte, når de ikke en gang har artium? Det er ikke så mange (interessante) arbeidsoppgaver du kan få når du ikke har videregående. Selvtillitten blir ikke akkurat så mye større,og etter diverse tiltak så havner personen på uføretrygd?

Bare et forsøk på en forklaring. Om det blir for enkelt å få ufør pga det, er et annet spørsmål

Skrevet

Akkurat når det gjelder _handicap_ tror jeg situasjonen er litt annerledes, for selv om arbeidsevnen ikke nødvendig er redusert sånn akkurat i forhold til å utføre et arbeide, så er det mange andre omstendigheter som er "ødeleggende". Som du sier - mer sliten, rett og slett fordi man har et handicap.

Også tror jeg det er veldig avgjørende hvor man bor, hvilke mennesker man kommer borti (av arbeidsgivertypen, altså) og hva man har fått med seg av holdninger til livet hjemmefra.

Og som for alle andre, så skal man ikke se bort fra at det er noen som rett og slett ikke vil jobbe av de døve også. :-/

''_handicap_ ''

Voldsomt til understreking av det, da. Det er da mange som ikke nødvendigvis ser på det å være f eks døv som et handicap i tilværelsen.

Catt Zahl Pedersen sa at han kan snu pølser på grillen uten å bruke pølseklype - det at du ikke kan det samme, betyr det at DU er handicappet? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...