Gå til innhold

Dårlig råd?

Anbefalte innlegg

Gjest Penger nok?
Skrevet

Har du dårlig råd, og gir uttrykk for dette når venner ber deg med på noe som koster penger?

Hvis ja, betyr det at det er tomt for penger hos deg, på alle kontoer, eller betyr det egentlig at du prioriterer noe annet (ikke nødvendighetsartikler, altså, som mat og tak over hode)?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er begrenset hvor mye penger jeg er villig til å bruke på restaurantbesøk, reiser og fornøyelser. Det er derfor snakk om prioritet i mitt tilfelle. Noen mnd er det snakk om å ha nok penger igjen til utgifter. Fornøyelser er dyrt.

Jeg kjøper meg heller nye klær, eller noe annet jeg ønsker meg istedet for å bruke 1500 - 2000 kr på ei helg med restaurantbesøk og barbesøk/vindrikking.

Gjest Ikke Nick No..lte
Skrevet

Har ikke råd = vil prioritere annerledes og bruke pengene på lønnskontoen på noe annet.

Blakk = brukskontoen er tom

Har mao alltid en relativt stor buffer som jeg ikke rører i det daglige.

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, jeg har ikke dårlig råd, men har hatt det i perioder tidligere.

Har ikke hatt problemer med å fortelle venner at jeg evt. ikke har råd til å være med på ting.

Skrevet

Jeg har vært der. Da hadde jeg problemer med å få pengene til å strekke til normal mat og transport til/fra jobb/kurs.

Det var ikke snakk om noen prioritering.

Gjest høstløv
Skrevet

Kanskje det betyr at akkurat den aktiviteten, vil jeg ikke bruke penger på, fordi jeg heller vil gjøre noe annet som koster penger, og at jeg ikke har penger til begge deler.

Annonse

Skrevet

Har ikke noe problem med å si til venner at jeg har dårlig råd.

Dersom jeg svarer nei, kan det hende det er fordi jeg ikke har råd, eller fordi jeg heller vil bruke pengene på noe annet.

Skrevet

Det kommer litt an på. Om det er 3 dager før lønning og jeg vet jeg har ungene i disse dagene og må ha til fersk-mat og sånt så kan jeg godt si jeg ikke har råd nå.

Helt blakk er jeg sjeldent, klarer stort sett å disponere så ingen av kontoene er helt skrapa ved neste lønning / barnetrygd.

Har stort sett alltid en liten sum i bakhånd, men den er ikke ment til å brukes til kino og restaurantbesøk akkurat.

Skrevet

''Har du dårlig råd, og gir uttrykk for dette når venner ber deg med på noe som koster penger?''

Jeg forteller aldri noen at jeg er blakk (bortsett fra kanskje foreldrene mine) - da finner jeg heller på andre unnskyldninger for at jeg ikke kan være med på ting som koster penger.

Skrevet

Svarer aldri at jeg har dårlig råd eller ikke råd hvis det er noe jeg ikke skal være med på (eller velger å ikke bli med på). Årsaken til det er at jeg aldri er blakk ;)

Skrevet

har aldri dette problemet, for jeg er aldri blakk :) deilig...

Skrevet

Når jeg sier at jeg er blakk, er jeg blakk. Vi er to personer om min inntekt som allerede lå langt under gjennomsnittet før jeg ble rammet av nedskjæringer nå nettopp. Dårlig råd betyr at vi må kutte ned på maten, hoppe over middag på hverdager osv. Fritidsaktiviteter har vært ikke-eksisterende i et par år allerede. ;p

Jeg blir litt provosert av folk som sier de har dårlig råd når de har hus, bil, tv, vaskemaskin, går på kino, spiser ute, kjøper seg klær osv...

Skrevet

Jeg pleier ikke si at jeg ikke har penger/er blakk når jeg takker nei til ting. Det kan hende jeg sier noe sånn som at jeg har brukt mye penger i det siste el.

Jeg er så heldig at jeg har litt penger på en sparekonto til uforutsette utgifter, så det er mange år siden jeg har vært helt blakk. At brukskontoen er ganske tom opplever jeg rimelig ofte.

Annonse

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har ikke darlig rad, men tar meg ikke alltid rad til hva som helst. Kan egentlig ikke huske slik situasjon og foeler at den hoerer mer ungdommen til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...