Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om alkohol kan påvirke egget før eggløsning og befruktning? Jeg tok siste p-pille 26/1 og fikk da mensen 29/1. Før jeg begynte på p-pillene har jeg tidligere hatt 42 dagers syklus og nå rett før jeg startet på pillene hadde jeg 31 dagers syklus. Dermed så tenkte jeg at det var trygt å drikke alkohol siden det var ca.1-2 uker til jeg forventet eggløsning. Dessverre så ble det altfor mye alkohol på meg (ca. 1 flaske rødvin) 11 dager etter p-pilleslutt (6/2). 7/2 tok jeg en eggløsningstest som var negativ og enda en i dag (9/2) som var negativ. Er derfor nesten helt sikker på at jeg ikke kan ha hatt eggløsning rundt tidspunktet for alkoholinntaket. Pleier i tillegg å kjenne det når jeg har EL. Derfor så lurer jeg på - kan et slikt stort alkoholinntak skade egget? Kromosomfeil eller andre skader, eller vil det da resultere i spontanabort? Trenger jeg å bekymre meg for noen skade, og vil da kroppen i det tilfelle ordne opp i form av en spontanabort? Håper du kan svare meg på dette!

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Du har lite å bekymre deg om.

Det er særlig under fosterutviklingen at alkohol er skadelig. Etter eggløsningen er egget først ubefruktet, så kanksje befruktes det. Men så må det vandre-før det til slutt ender forhåpentligivs på i livmora. Tror det er større fare fra og med da egget har festet seg, og at fosterutviklingen er kommet over stadie hvor det bare er celledeling.

Mette Moen, Gynekolog

Alkohol er ugunstig for fosteret, ikke for egget. Da skulle kvinner jo ikke kunne drikke alkohol i det hele tatt! Alkohol gir ikke kromosomfeil, men kan hemme spesielt hjernens utvikling på fosteret. Den mengde alkohol du har drukket er ute av kroppen på mindre enn et døgn, og det ser jo ikke ut til at du er gravid i det hele tatt. Men prøver man å bli gravid, bør man tenke på det med alkohol og dessuten huske å spise folat 400 mikrogram. Lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...