Gå til innhold

Hundeallergi

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hund og kjæresten min har hundeallergi. Blodprøvesvaret fra furst viser 2.4. Slik jeg har forstått det er det på en skala fra 0,(noe) til 100. Hva betyr hans resultat da? Litt-Middels eller Mye allergisk? Han klødde litt i begynnelsen men det har blitt bedre. Han reagerer ikke på hundehår som jeg drar med meg inn i leiligheten (jeg bor der og har hunden hos søsteren min). Av og til klør det i øynene, mulig at han har fått noe inn i det. Det er litt trist å måtte kvitte seg med en to år gammel hund uten å ha prøvd hvertfall. Han vil og prøve men han må vite en del ting først. Han sier så lenge han slipper å klø seg ihjel så kan han leve med å ta en tbl om dagen. -Finnes det tabletter mot hundeallergi som fås på resept? Han har forsøkt Zyrtec uten at han merker noe forskjell. -Dersom vi tar hunden inn i hans leilighet og han plutselig reagerer kraftig, hvor lang tid tar det fra vi får hunden ut av huset til det han reagerer på er borte? Og kan han evt bo der mens dette pågår? Og er det sannsynlig at han kommer til å reagere skikkelig? -Er det evt noen dyktige allergileger han kan gå til her i Oslo? -Kan man leve med hund og hundeallergi? Krysser fingrene for oppmuntrende svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342696-hundeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

candyqueen_83

Det finnes jo forskjellige homeopatmedisiner for allergi. Sikkert flere forskjellige vanlige tabletter også.

Han vasker seg ofte hvis han tar på hunden? Er jo ofte derfor man klør i øynene.

Jeg hadde hvertfall ikke omplassert hunden om jeg hadde møtt en mann med allergi.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342696-hundeallergi/#findComment-2899707
Del på andre sider

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Hei

For det første - blodprøvesvaret sier ingenting annet enn at han har en allergi overfor hund - hvor alvorlig allergien er og hvordan den vil utvikle seg sier det ingenting om.

Det finnes ingen spesielle hundeallergitabletter, men det går an å prøve en annen allergitablett enn Zyrtec. Det finnes mange forskjellige allergitabletter og det er veldig individuelt hva som virker best. Spør på apoteket - det går an å kjøpe en minstepakning uten resept og prøve.

Allergener fra flasset til hunden fjernes relativt lett ved vanlig vask og støvsuging. Ettersom kjæresten din ikke reagerer så kraftig på det du har i klærne og i håret når du kommer i leiligheten vil det nok ikke være noe problem å få fjernet restene av hår og flass etter at hunden er borte. Hvor sannsynlig det er at han vil reagere veldig kraftig på å få hunden inn i huset er det umulig å si. En mulighet er at han vil venne seg til hunden og ikke reagere, en annen er at reaksjonene vil bli kraftigere og kraftigere. Det er bare en måte å finne ut av dette på og det er å prøve med hunden i leiligheten. Så lenge det dreier seg om en voksen uten astma synes ikke jeg det er risikabelt å prøve. Det går an å leve sammen med en hund med en hundeallergi som ikke gir alvorlige plager.

Det finnes flese barneleger som spesialiserer seg på allergi i Osloområdet. Likeledes er det en rekke øre-nese-halsleger som arbeider spesielt med allergi. Du kan kontakte legeforeningen for navn på leger som har allergi som spesialområde.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/342696-hundeallergi/#findComment-2901840
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...