Gå til innhold

trenger råd om barnebidrag ved eldre barn

Anbefalte innlegg

ringerikskringla
Skrevet

min mann har ei datter på 20 år som vi har betalt en god sum til hver måned.Nå har vi kommet i den situasjonen hvor vi må på gjeldsordning og inntil det er i orden sliter vi med att pengene skal holde.Men datteren skjønner ikke dette helt. hun går på en privat skole i en større by.hun er ferdig med vidregående.Hun påstår hun har ringt nav og fått vite att vi er pliktig til og betale henne ut året. er det noen som vet om regler på dette og regler på hva de kan ta opp av studielån pr år. hun sier hun ikke kan få mer enn hva skolen koster. trenger litt råd og vink.

Fortsetter under...

Gjest Melis34
Skrevet

Vet ikke svaret,men barnebidrag er ikke det til "barnet" er 18 år da?? eller er det noe nytt?

Skrevet

Hei, det er beklagelig at du og kjæresten din sliter med økonomien. Når det er sagt så er det slik at bidrag betaler man til barnet er 18 år, men dersom barnet går på skole etter fyllte 18 år (videregående skole) så må den bidragspliktige, i dette tilfellet barnets far, betale til barnet er ferdig på skolen, men ikke lengere enn til barnet/ungdommen fyller 21 år. slik jeg leser ditt innlegg kan man få forståelsen av at dere betaler bidraget sammen, men det er nok ikke tilfelle. Det er farens inntekt som legges til grunn hva han må betale i bidrag og det er da selvsagt han som betaler dette. Hvor mye bidragsmottaker får i stipend/studielån har ingen betydning for hva bidragsyter må betale, og pengene skal betales direkte til ungdommen.

Skrevet

Hei, det er beklagelig at du og kjæresten din sliter med økonomien. Når det er sagt så er det slik at bidrag betaler man til barnet er 18 år, men dersom barnet går på skole etter fyllte 18 år (videregående skole) så må den bidragspliktige, i dette tilfellet barnets far, betale til barnet er ferdig på skolen, men ikke lengere enn til barnet/ungdommen fyller 21 år. slik jeg leser ditt innlegg kan man få forståelsen av at dere betaler bidraget sammen, men det er nok ikke tilfelle. Det er farens inntekt som legges til grunn hva han må betale i bidrag og det er da selvsagt han som betaler dette. Hvor mye bidragsmottaker får i stipend/studielån har ingen betydning for hva bidragsyter må betale, og pengene skal betales direkte til ungdommen.

''men dersom barnet går på skole etter fyllte 18 år (videregående skole) så må den bidragspliktige, i dette tilfellet barnets far, betale til barnet er ferdig på skolen''

Men dette er jo ikke videregående - ifølge trådstarter er barnet ferdig med videregående.

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon, bare at jeg er mor.

Slik jeg skjønte det, har barna rett til bidrag så lenge de går på nødvendig videregående skole, og maks til de er 20 år. Altså tre år videregående og et år hvis de må gå om igjen eller ta opp fag.

Ut i fra det jeg har satt meg inn i saken (orker ikke finne linker), så er det sjelden det innvilges bidrag til barn over 20 år. (da må barnet ha spesielle behov). Bidraget skal være tidsbestemt og følger skoleåret, altså ut juni det året de fyller 20 år.

De regnes som selvførsørget når de tjener over 150000 kr.

Vet ikke når datteren til din mann fyllte 20 år, men var det i fjor så tror jeg dere kan stoppe bidraget med en gang og be henne få seg en jobb.

Lykke til!!

Annonse

Skrevet

''men dersom barnet går på skole etter fyllte 18 år (videregående skole) så må den bidragspliktige, i dette tilfellet barnets far, betale til barnet er ferdig på skolen''

Men dette er jo ikke videregående - ifølge trådstarter er barnet ferdig med videregående.

Da er heller ikke foreldre pliktig til å betale bidrag, så vidt jeg har forstått reglene.

Skrevet

''Bidragsplikten

En forelder som ikke bor sammen med barnet, plikter etter barneloven § 67 å betale barnebidrag. Plikten til å betale bidrag varer normalt ut den måneden barnet fyller 18 år. Det kan etter søknad pålegges bidrag ut over barnets fylte 18 år dersom barnet går på videregående skole.''

Slik jeg forstår det må dette søkes om spesielt. Har det blitt gjort?

I tillegg forstår jeg det slik at bidraget opphører så snart hun er ferdig med videregående. Det fortsetter ikke ut året.

Ta en telefon til NAV, du :)

trubaduren1365381292
Skrevet

Nå er det slik at det er mange forutsettninger som legges til grunn når bidrag skal betales etter fyllte 18 år, og det er ikke slik i loven at det her dreier seg kun om videregående skole. Foreldre kan måtte betale også ved annen utdanning. Uansett er ikke et lite utkast av lov og forskrift nok til å belyse fakta og praksis for dette. Selv har jeg måttet betale bidrag for mine voksne barn under utdanning, og syns det var ok på tross av at jeg da ikke tjente så godt. Bidraget ble fastsatt av NAV og ble noe høyere enn hva jeg betalte til mor mens barnet var under 18 år. Praksis som jeg er kjent med på dette felltet viser at i 98% av tilfellene så må det betales bidrag etter fyllte 18 år. Noen inngår private avtaler, men der hvor man er usikker, eller uening så anbefaler jeg at man går til NAV og slik for fastsatt hva man skal betale. Eller om man skal betale noe i det hele tatt. Uannsett må det være foreldrenes åpenbare plikt å bidra i størst mulig grad til at barna får en god teoretisk plattform å stå på når de senere skal ut å søke jobb.

Skrevet

Hun er 20 og ferdig med videregående. Din mann har ikke lenger bidragsplikt.

Da jeg studerte kunne man få studielån til å dekke skolepenger + vanlig lån til mat og husleie etc i tillegg.

Skrevet

Nå er det slik at det er mange forutsettninger som legges til grunn når bidrag skal betales etter fyllte 18 år, og det er ikke slik i loven at det her dreier seg kun om videregående skole. Foreldre kan måtte betale også ved annen utdanning. Uansett er ikke et lite utkast av lov og forskrift nok til å belyse fakta og praksis for dette. Selv har jeg måttet betale bidrag for mine voksne barn under utdanning, og syns det var ok på tross av at jeg da ikke tjente så godt. Bidraget ble fastsatt av NAV og ble noe høyere enn hva jeg betalte til mor mens barnet var under 18 år. Praksis som jeg er kjent med på dette felltet viser at i 98% av tilfellene så må det betales bidrag etter fyllte 18 år. Noen inngår private avtaler, men der hvor man er usikker, eller uening så anbefaler jeg at man går til NAV og slik for fastsatt hva man skal betale. Eller om man skal betale noe i det hele tatt. Uannsett må det være foreldrenes åpenbare plikt å bidra i størst mulig grad til at barna får en god teoretisk plattform å stå på når de senere skal ut å søke jobb.

''Uannsett må det være foreldrenes åpenbare plikt å bidra i størst mulig grad til at barna får en god teoretisk plattform å stå på når de senere skal ut å søke jobb.''

Men her er det snakk om et foreldrepar som må inn i en gjeldsordning og dermed får veldig dårlig råd i noen år fremover og i tillegg har flere mindre barn å ta hensyn til. Da synes jeg faktisk at den eldste (særkullsbarnet) bør ha såpass med skamvett at hun får seg en liten jobb i tillegg til studiene og forsørger seg selv ved siden av studielånet fremfor å kjøre sin far, stemor og søsken helt på felgen økonomisk.

Skrevet

Ja jøss, jeg presiserte bare, jeg - ettersom du spesifikt nevnte videregående skole, at det ikke var det det var snakk om i dette innlegget.

Skrevet

Hva er avtalt mellom far og datter? Har far forespeilet henne et fast bidrag hele skoleåret?

Annonse

Skrevet

''Uannsett må det være foreldrenes åpenbare plikt å bidra i størst mulig grad til at barna får en god teoretisk plattform å stå på når de senere skal ut å søke jobb.''

Men her er det snakk om et foreldrepar som må inn i en gjeldsordning og dermed får veldig dårlig råd i noen år fremover og i tillegg har flere mindre barn å ta hensyn til. Da synes jeg faktisk at den eldste (særkullsbarnet) bør ha såpass med skamvett at hun får seg en liten jobb i tillegg til studiene og forsørger seg selv ved siden av studielånet fremfor å kjøre sin far, stemor og søsken helt på felgen økonomisk.

Ja, det er jo ikke vanlig å forvente at tjueåringer som tar høyre utdanning privat skal få faste pengesummer hjemmefra, sånn generelt, mener jeg? Jeg fikk i hvert fall ikke noen fast pengestøtte fra heimen i den alderen. Studielån og ekstrajobb er det vanligste.

Gjest anonymfortiden
Skrevet

Ta kontakt med nav, og forklar situasjonen. Det er ikke riktig at dere skal betale bare fordi hun har valgt å fortsette på skole, og heller ikke pga deres økonomi. Er jo helt utrolig, at en 20 åring skal være økonomisk avhengig av en av foreldrene. Hun kan jo/ bør jo ta opp studielån, som andre normale folk? Eller få seg en liten jobb? Har vært i liknende situasjon: min mann ble beordret om å betale mer pr mnd til sitt barn. Da hadde ikke vi hatt råd til mat en gang. For i den tiden tok de ikke hensyn til om bidragsyter hadde fått nye barn, og ny familie, og var eneforsørger. Vi skrev brev og forklarte, og klagen ble godkjent.

Gjest sjaffern
Skrevet

Ta kontakt med nav, og forklar situasjonen. Det er ikke riktig at dere skal betale bare fordi hun har valgt å fortsette på skole, og heller ikke pga deres økonomi. Er jo helt utrolig, at en 20 åring skal være økonomisk avhengig av en av foreldrene. Hun kan jo/ bør jo ta opp studielån, som andre normale folk? Eller få seg en liten jobb? Har vært i liknende situasjon: min mann ble beordret om å betale mer pr mnd til sitt barn. Da hadde ikke vi hatt råd til mat en gang. For i den tiden tok de ikke hensyn til om bidragsyter hadde fått nye barn, og ny familie, og var eneforsørger. Vi skrev brev og forklarte, og klagen ble godkjent.

''For i den tiden tok de ikke hensyn til om bidragsyter hadde fått nye barn, og ny familie, og var eneforsørger. Vi skrev brev og forklarte, og klagen ble godkjent.''

Ut fra dette ser det ut som han fikk avkortet bidrag fordi han hadde fått nye barn og i tillegg ønsket å forsørget et annet voksent menneske i stedet for sine tidligere barn.

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne annet enn at 20-åringen, som er ferdig med vanlig vdg., nå må klare seg selv!

Skrevet

Ja, det er jo ikke vanlig å forvente at tjueåringer som tar høyre utdanning privat skal få faste pengesummer hjemmefra, sånn generelt, mener jeg? Jeg fikk i hvert fall ikke noen fast pengestøtte fra heimen i den alderen. Studielån og ekstrajobb er det vanligste.

Enig, skulle da tro at 20 åringen vil ha vett til å skaffe seg en deltidsjobb ved siden av studiene.

Virker som denne personen vi snakker om her er litt for godt vant..

Gjest anonymfortiden
Skrevet

''For i den tiden tok de ikke hensyn til om bidragsyter hadde fått nye barn, og ny familie, og var eneforsørger. Vi skrev brev og forklarte, og klagen ble godkjent.''

Ut fra dette ser det ut som han fikk avkortet bidrag fordi han hadde fått nye barn og i tillegg ønsket å forsørget et annet voksent menneske i stedet for sine tidligere barn.

He he, nå drar du det vel langt. En mann som blir skilt (pga utroskap fra fruens side,) har vel lov å skaffe seg ny familie? Eller skal han slutte å leve? Eksen hans giftet seg også på nytt og fikk nye barn. Hun begynte ikke å jobbe før den dagen barnebidraget tok slutt da det minste særkullsbarnet var 18. Skal da det meste av pengene gå kun til de to særkullsbarna, eller skal han også forsørge sin nye familie? En må jo helst kunne gjøre begge deler.

Skrevet

Jeg sitter i samme situasjon, og fikk beskjed om at "barna" kan søke bidrag når de går på videregående. Men ikke lenger. Og heller ikke lenger enn til de er 20 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...