Hugmee Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Minstemann på 5 år er så veldig opptatt av godteri. Nå har han i nesten to uker snakket om karnevalet i barnehagen, at han gleder seg. Når jeg spør han hva han gleder seg til svarer han godteriet. Et annet eksempel er at han allerede søndag begynner å telle ned til lørdag og neste godteridag. Vi har aldri hatt et unormalt forhold til godteri her i huset. Barna får godteri på lørdager og ellers ved passende anledninger (kino, bursdag, fester osv). Vi har kaker og bakevarer oftere enn dette. Det er ikke noe problem å ha godterirester stående tilgjengelig i huset, han forsyner seg aldri uten lov. Men jeg vet jo at dette frister han og kan finne han sittende forran en skål og bare se på den - prøver derfor selvsagt ikke å ha ting fremme, men hender vi glemmer oss f.eks en søndag morgen. Alt som er søtt er veldig stas og jeg lurer litt på hva vi kan gjøre med dette. Tenker at det blir litt galt når hele karnevalet i barnehagen dreier seg om en dropseske fremfor utkledning og resten av festen. Når han får godteri på lørdager spiser han ikke veldig mye. Han har en boks hvor han legger restene og den begynner å bli så full at vi har bestemt oss for å ikke kjøpe mer på en stund. Storebror som er et par år eldre er ikke opptatt av dette på samme måte, stas med godteri - men ikke så viktig. Noen råd til hva vi kan gjøre? Det er ikke noe stort problem, men jeg synes det virker slitsomt at så mye av tiden hans går til å tenke på dette... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg burde vel ikke svare, siden jeg ikke har noen gode råd. Jeg har også en som er født med sterk søthunger. Han er oppdratt helt på samme måte som storesøsteren, men de er helt forskjellige på den måten. Men han er ingen hamster, han jafser stort sett i seg det han kan få tak i. Jeg har ingen andre råd enn å fortsette å ikke legge for mye følelser i det, tone ned spise-delen av alt som er hyggelig og ikke være så streng at godteri blir assossiert med premie eller noe uoppnåelig. Forklar ham at det han gjemmer på, blir gammelt og mindre godt etter hvert. Lag en blanding av (mye) gammelt og litt nyinnkjøpt de første lørdagene, kanskje? Min eldste, som er voksen nå, sier at lillebroren sikkert ikke blir noe bedre før interessen går over til å gjelde alkohol og sex. Hun mener hun har observert dette hos gutter i bekjentskaps-kretsen. Så det vil kanskje komme tider da jeg savner denne lille bekymringen for søthungeren... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lære å dele Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg synes ikke noe om slik "hamstring", det gjør at godteriet får en unormalt viktig posisjon i forhold til annen mat / drikke / "goder" man har i familien, og forsterker den sterke interessen for godterier. Vi deler ikke ut godteri til hvert enkelt barn foran lørdagsbarne-tv, men setter frem en felles skål til alle (hvor mengden er tilpasset antall barn, våre + de som evt er på besøk). Hvis det trengs, gir vi beskjed om hvor mange biter det er til hver. (med feks popcorn lager vi ingen slik regel, det er greit at de kan lære å forsyne seg med en passende mengde uten at det er laget rigide regler. Og legges det frem feks kinderegg, forstår alle at det er ett til hver). Men det som evt er igjen i skålen, kan ikke tas med på rommet og lagres der, når lørdagsklvelden er over, er det ikke mer godteri. Og noen ganger er dette godteriet også til de voksne, det har barna også godt av å lære seg, at de ikke grafser til seg alt men at det skal rekke til de som forsyner seg mer fforsiktig også. I forhold til tannhelse synes jeg også det er greit at de spiser dette en gang i uken, ikke har en boks de kan spise litt av når som helst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hugmee Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg synes ikke noe om slik "hamstring", det gjør at godteriet får en unormalt viktig posisjon i forhold til annen mat / drikke / "goder" man har i familien, og forsterker den sterke interessen for godterier. Vi deler ikke ut godteri til hvert enkelt barn foran lørdagsbarne-tv, men setter frem en felles skål til alle (hvor mengden er tilpasset antall barn, våre + de som evt er på besøk). Hvis det trengs, gir vi beskjed om hvor mange biter det er til hver. (med feks popcorn lager vi ingen slik regel, det er greit at de kan lære å forsyne seg med en passende mengde uten at det er laget rigide regler. Og legges det frem feks kinderegg, forstår alle at det er ett til hver). Men det som evt er igjen i skålen, kan ikke tas med på rommet og lagres der, når lørdagsklvelden er over, er det ikke mer godteri. Og noen ganger er dette godteriet også til de voksne, det har barna også godt av å lære seg, at de ikke grafser til seg alt men at det skal rekke til de som forsyner seg mer fforsiktig også. I forhold til tannhelse synes jeg også det er greit at de spiser dette en gang i uken, ikke har en boks de kan spise litt av når som helst. Han får ikke lov til å spise av denne boksen med rester i løpet av uka. Den settes i matskapet og taes bare frem neste lørdag. Men det er akkurat det som er så rart - han er så veldig opptatt av godteri, men når han får det spiser han bare litt. Dette er uansett mengde; får han bare tre mågodt eller en hel pose så er det uansett rester... Å ha en felles skål er i utgangspunktet et godt forslag, men pga allergier vil det bli vanskelig å gjennomføre her i huset. Det hender vi har popcorn og da er det en felles skål. Det fungerer greit, men jeg synes det bli uhygenisk og liker bedre å gi de hver sin skål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Den viktigste årsaken er sannsynligvis at han synes det er veldig godt... ;-) Jo mer voksne problematiserer både det å spise godteri og det å ønske det, jo mer forsterkes godtertrangen. Jo mer utilgjengelig og regelbundet det blir, jo viktigere blir det å ha. (Min erfaring er at barnehage og skole kan ødelegge et avslappet forhold til godsaker ved å være for helse- og antisøttfanatiske.) Synes ikke du skal legge så mye vekt på dette. At han sier han gleder seg mest til godteriet, betyr ikke at han ikke gleder seg til de andre tingene. Kan hende er godteri så uvanlig og utilgjengelig i barnehagen at det å få det der, gjør det ekstra viktig. Du kan også gjøre motsatt av PK. Nemlig stikke til ham en liten sjokoladebit eller annen godsak uten at det er noen spesiell anledning i det hele tatt. Ved å gjøre det lettere tilgjengelig, blir det mindre viktig å sikre seg. Det norske lørdagsgodtopplegget kan på mange måter fungere som en forberedelse til helge-flatfylla. Til daglig fy, fy, fy. Men når anledningen byr seg, hyl innpå. Lørdagsgodtet gjør også at ekstra kos og usunnt sukkerkliss blir uløselig knyttet sammen for barna. Mine barn forlangte ikke godteri på lørdag før noen fortalte dem at det bare kunne spises på lørdag... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Han får ikke lov til å spise av denne boksen med rester i løpet av uka. Den settes i matskapet og taes bare frem neste lørdag. Men det er akkurat det som er så rart - han er så veldig opptatt av godteri, men når han får det spiser han bare litt. Dette er uansett mengde; får han bare tre mågodt eller en hel pose så er det uansett rester... Å ha en felles skål er i utgangspunktet et godt forslag, men pga allergier vil det bli vanskelig å gjennomføre her i huset. Det hender vi har popcorn og da er det en felles skål. Det fungerer greit, men jeg synes det bli uhygenisk og liker bedre å gi de hver sin skål. ''Han får ikke lov til å spise av denne boksen med rester i løpet av uka. Den settes i matskapet og taes bare frem neste lørdag.'' La ham spise av den når han vil. (Ikke rett før middag.) Hva er verre med at han sparer og koser seg med noe av det senere, enn at han tyller i seg alt på en kveld. Jeg synes det er utelukkende positivt at barna klarer å tenke langsiktig: Spiser jeg ikke sjokoladen nå, kan jeg kose meg med den i morgen tidlig. Det han lærer nå er at det ikke er noen vits i å planlegge og spare. Sukker er ikke sunnere på lørdag enn de andre dagene i uken. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 ''Han får ikke lov til å spise av denne boksen med rester i løpet av uka. Den settes i matskapet og taes bare frem neste lørdag.'' La ham spise av den når han vil. (Ikke rett før middag.) Hva er verre med at han sparer og koser seg med noe av det senere, enn at han tyller i seg alt på en kveld. Jeg synes det er utelukkende positivt at barna klarer å tenke langsiktig: Spiser jeg ikke sjokoladen nå, kan jeg kose meg med den i morgen tidlig. Det han lærer nå er at det ikke er noen vits i å planlegge og spare. Sukker er ikke sunnere på lørdag enn de andre dagene i uken. mvh Men det er jo ikke sunt å spise godterier hver dag heller... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Digital Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Han får ikke lov til å spise av denne boksen med rester i løpet av uka. Den settes i matskapet og taes bare frem neste lørdag. Men det er akkurat det som er så rart - han er så veldig opptatt av godteri, men når han får det spiser han bare litt. Dette er uansett mengde; får han bare tre mågodt eller en hel pose så er det uansett rester... Å ha en felles skål er i utgangspunktet et godt forslag, men pga allergier vil det bli vanskelig å gjennomføre her i huset. Det hender vi har popcorn og da er det en felles skål. Det fungerer greit, men jeg synes det bli uhygenisk og liker bedre å gi de hver sin skål. Sitat:"Det fungerer greit, men jeg synes det bli uhygienisk og liker bedre å gi de hver sin skål." "Du liker bedre..","Uhygienisk" Kjære deg, er det du som har ett problem og ikke sønnen din kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Men det er jo ikke sunt å spise godterier hver dag heller... For den generelle helsen er det fullstendig likegyldig om man spiser alt på en gang eller sprer det utover uken. Der er det den totale mengden som har betydning. Godteri blir ikke sunnere av å hyle i seg alt på en gang. For tannhelsen kommer det an på hvor mange minutter i løpet av dagen man har søtt i munnen. Det som på lang sikt garantert er usunt er å ha så mange regler og forbud at det første barnet gjør når det selv kan bestemme er å proppe i seg alt h*n kommer over. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mammanhennes Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 For den generelle helsen er det fullstendig likegyldig om man spiser alt på en gang eller sprer det utover uken. Der er det den totale mengden som har betydning. Godteri blir ikke sunnere av å hyle i seg alt på en gang. For tannhelsen kommer det an på hvor mange minutter i løpet av dagen man har søtt i munnen. Det som på lang sikt garantert er usunt er å ha så mange regler og forbud at det første barnet gjør når det selv kan bestemme er å proppe i seg alt h*n kommer over. mvh ''Det som på lang sikt garantert er usunt er å ha så mange regler og forbud at det første barnet gjør når det selv kan bestemme er å proppe i seg alt h*n kommer over.'' Kan du utdype denne? Altså, hvordan skal man i praksis håndtere en situasjon der man har et barn med stort søtbehov og anlegg for å legge på seg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 For den generelle helsen er det fullstendig likegyldig om man spiser alt på en gang eller sprer det utover uken. Der er det den totale mengden som har betydning. Godteri blir ikke sunnere av å hyle i seg alt på en gang. For tannhelsen kommer det an på hvor mange minutter i løpet av dagen man har søtt i munnen. Det som på lang sikt garantert er usunt er å ha så mange regler og forbud at det første barnet gjør når det selv kan bestemme er å proppe i seg alt h*n kommer over. mvh Okey, kanskje du har rett. Men det kunne faktisk ikke falle meg inn å gi ungene søtt hver dag. Det hadde vært langt fra godt for mine unger, verken på den ene aller andre måten. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 For den generelle helsen er det fullstendig likegyldig om man spiser alt på en gang eller sprer det utover uken. Der er det den totale mengden som har betydning. Godteri blir ikke sunnere av å hyle i seg alt på en gang. For tannhelsen kommer det an på hvor mange minutter i løpet av dagen man har søtt i munnen. Det som på lang sikt garantert er usunt er å ha så mange regler og forbud at det første barnet gjør når det selv kan bestemme er å proppe i seg alt h*n kommer over. mvh Har du noen linker til det du sier? Jeg har aldri hørt noen aannbefale dette før... :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 ''Det som på lang sikt garantert er usunt er å ha så mange regler og forbud at det første barnet gjør når det selv kan bestemme er å proppe i seg alt h*n kommer over.'' Kan du utdype denne? Altså, hvordan skal man i praksis håndtere en situasjon der man har et barn med stort søtbehov og anlegg for å legge på seg? Nå tok jeg utgangspunkt i problemstillingen til trådstarter. Der er det et barn som helt tydelig kan styre seg (sparer godteriet), men som er veldig fokusert på godteri. Å nekte dette barnet å spise lørdagsgodtet han har spart på søndag øker bare fokuset på godteri. Det lærer dessuten barnet at her er det om å gjøre å proppe i seg alt på en gang, siden det er lenge til neste mulighet. Barnet 'straffes' fremfor å belønnes for sin evne til å spare og tenke langsiktig. I forhold til et barn med stor søthunger og vektproblemer ville jeg også tillatt barnet å selv posjonere ut lørdagsgodtet utover uken, så fremt det ikke førte til økt totalinntak av søtt. Evt. om sukkeret generelt økte appetitten. I forhold til alle barn er det viktig å tenke langsiktig. Til den dagen man ikke kan kontrollere dem lengre. Har man kjørt mange forbud og vært for moralistisk, vil de ganske garantert ende opp med å gjøre motsatt av de vi ønsket. Målet med all oppdragelse skal ikke være å kontrollere, men å lære barnet selvkontroll. Det innebærer selvsagt at vi gradvis må slippe kontroll og tillate barnet å gjøre feil. Å la barnet selv få disponere sitt lørdagsgodt, er et utmerket sted å begynne å slippe kontrollen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Okey, kanskje du har rett. Men det kunne faktisk ikke falle meg inn å gi ungene søtt hver dag. Det hadde vært langt fra godt for mine unger, verken på den ene aller andre måten. :0) Det finnes en mellomting. Problemet med lørdagsgodtordningen er at man lærer barna at man 'må' spise godteri for å virkelig kose seg og at man skal proppe i seg alt på en gang. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det finnes en mellomting. Problemet med lørdagsgodtordningen er at man lærer barna at man 'må' spise godteri for å virkelig kose seg og at man skal proppe i seg alt på en gang. mvh Ikke helt enig i det. Men nå koser vi oss flere dager i uken, uten godteri. Jeg tror det er verre å bruke søtsaker som straff og belønning. Lørdag er jo selve symbolet på kinderegg ;p. Og det tviler jeg på ungene har vondt av. Eller blir feitere av. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Nå tok jeg utgangspunkt i problemstillingen til trådstarter. Der er det et barn som helt tydelig kan styre seg (sparer godteriet), men som er veldig fokusert på godteri. Å nekte dette barnet å spise lørdagsgodtet han har spart på søndag øker bare fokuset på godteri. Det lærer dessuten barnet at her er det om å gjøre å proppe i seg alt på en gang, siden det er lenge til neste mulighet. Barnet 'straffes' fremfor å belønnes for sin evne til å spare og tenke langsiktig. I forhold til et barn med stor søthunger og vektproblemer ville jeg også tillatt barnet å selv posjonere ut lørdagsgodtet utover uken, så fremt det ikke førte til økt totalinntak av søtt. Evt. om sukkeret generelt økte appetitten. I forhold til alle barn er det viktig å tenke langsiktig. Til den dagen man ikke kan kontrollere dem lengre. Har man kjørt mange forbud og vært for moralistisk, vil de ganske garantert ende opp med å gjøre motsatt av de vi ønsket. Målet med all oppdragelse skal ikke være å kontrollere, men å lære barnet selvkontroll. Det innebærer selvsagt at vi gradvis må slippe kontroll og tillate barnet å gjøre feil. Å la barnet selv få disponere sitt lørdagsgodt, er et utmerket sted å begynne å slippe kontrollen. mvh ''Det lærer dessuten barnet at her er det om å gjøre å proppe i seg alt på en gang, siden det er lenge til neste mulighet.'' Men han gjør jo ikke det sier trådstarter, det er jo som regel igjen en del lørdagsgodt etter ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Nå tok jeg utgangspunkt i problemstillingen til trådstarter. Der er det et barn som helt tydelig kan styre seg (sparer godteriet), men som er veldig fokusert på godteri. Å nekte dette barnet å spise lørdagsgodtet han har spart på søndag øker bare fokuset på godteri. Det lærer dessuten barnet at her er det om å gjøre å proppe i seg alt på en gang, siden det er lenge til neste mulighet. Barnet 'straffes' fremfor å belønnes for sin evne til å spare og tenke langsiktig. I forhold til et barn med stor søthunger og vektproblemer ville jeg også tillatt barnet å selv posjonere ut lørdagsgodtet utover uken, så fremt det ikke førte til økt totalinntak av søtt. Evt. om sukkeret generelt økte appetitten. I forhold til alle barn er det viktig å tenke langsiktig. Til den dagen man ikke kan kontrollere dem lengre. Har man kjørt mange forbud og vært for moralistisk, vil de ganske garantert ende opp med å gjøre motsatt av de vi ønsket. Målet med all oppdragelse skal ikke være å kontrollere, men å lære barnet selvkontroll. Det innebærer selvsagt at vi gradvis må slippe kontroll og tillate barnet å gjøre feil. Å la barnet selv få disponere sitt lørdagsgodt, er et utmerket sted å begynne å slippe kontrollen. mvh Veldig enig i dette. Foreldrene til min kjæreste tok det godteriet som var til overs da han la seg lørdag kveld. Altså da han var liten. Hehe.. Så nå er det sånn at om det er godteri fremme må alt spises opp på et blunk, for det ligger vel dypt inni et sted at godteri som ikke spises forsvinner. Jeg er bombesikker på at det er pga at foreldrene tok godteriet som var igjen, istedetfor at han fikk spise resten på søndag eller når han ville. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Har du noen linker til det du sier? Jeg har aldri hørt noen aannbefale dette før... :0) Finnes det noen forskning som sier at det er sunnere å ta ukens søtrasjon på noen timer en kveld i uken, i stedet for å posjonere den litt utover uken? Nå ser jeg bort fra det tannhelsemessige. For noen vil sukker kunne påvirke blodukkeret negativt. Men utenom dette, er det de totale mengdene som gjør utslaget. For meg er det langt viktigere å lære barna mine at man ikke er nødt til å tømme sjokoladeskålen enn å kun spise sjokolade en gang i uken. Måtehold handler ikke bare antall ganger man spiser søtt, men om mengden per gang. Når barna blir store er det kanskje mengde-per-gang-måteholdet som blir viktigst. At forbuden frukt blir både mer velsmakende og tar mest av oppmerksomheten stemmer vel med både forskning og hva mange erfarer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 ''Det lærer dessuten barnet at her er det om å gjøre å proppe i seg alt på en gang, siden det er lenge til neste mulighet.'' Men han gjør jo ikke det sier trådstarter, det er jo som regel igjen en del lørdagsgodt etter ham. ''Men han gjør jo ikke det sier trådstarter, det er jo som regel igjen en del lørdagsgodt etter ham.'' Ikke ennå... Men han er overfokusert på godteri. Det er en veldig sannsynlig sammenheng mellom forbud og fokus. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Finnes det noen forskning som sier at det er sunnere å ta ukens søtrasjon på noen timer en kveld i uken, i stedet for å posjonere den litt utover uken? Nå ser jeg bort fra det tannhelsemessige. For noen vil sukker kunne påvirke blodukkeret negativt. Men utenom dette, er det de totale mengdene som gjør utslaget. For meg er det langt viktigere å lære barna mine at man ikke er nødt til å tømme sjokoladeskålen enn å kun spise sjokolade en gang i uken. Måtehold handler ikke bare antall ganger man spiser søtt, men om mengden per gang. Når barna blir store er det kanskje mengde-per-gang-måteholdet som blir viktigst. At forbuden frukt blir både mer velsmakende og tar mest av oppmerksomheten stemmer vel med både forskning og hva mange erfarer. mvh Jeg vet ikke, derfor jeg spør om link. Alt jeg har hørt vedr. kost oppfordrer til å minimere søtt i hverdagen, og heller kose seg innimellom. Og det høres mer logisk ut i mine ører, både for tannhelse, fedme og helse. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.