Gå til innhold

Spontanabort og progesteron

Anbefalte innlegg

Gjest Cecilie

Jeg har hatt to missed abortion på et halvt år. Har blitt lett gravid, men fosteret døde begge ganger i uke 8-9. Jeg har fått tatt noen tester, blant annet har jeg målt progesteron-nivået på dag 17, 21 og 25 i syklusen. Verdiene var på henholdsvis 35, 61 og 8. Mensen kom på dag 27. Jeg har forstått det slik at den siste verdien er veldig lav. Det jeg lurer på er om dette er en sannsynlig årsak til at jeg jeg aborterer, og i så fall, hva som eventuelt kan gjøres for at det skal gå bedre neste gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34318-spontanabort-og-progesteron/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest katharina

Hei cecilie!

Vil bare si at jeg har opplevet det samme som deg.Har hatt 2 spontanaborter det siste året.Forrige syklus målte jeg progesteron på:

Dag 17:48

Dag 21:83

Dag 24:10.....

Jeg fikk beskjed av min gynekolog at progesteronet mitt visstnok synker altfor tidlig,og at det kan være et problem.For sikkerhets-skyld så skal jeg ta de samme blodprøvene på samme dager denne syklusen også.Er verdien like lav som 10 på dag 24,så ville legen vurdere å søke om progesteron tilførsel for meg.

Ønsker deg lykke til,håper det går bedre neste gang!

Klem fra Katharina

Mette Moen, Gynekolog

Progesteronverdiene er fine. Verdien faller alltid før mensen. Det er faktisk det fallet som er årsak til blødningens start. Ved graviditet fortsetter stigningen, hvis morkaken fungerer normalt. Hvis morkaken fungerer dårlig fordi det er noe galt med fosteranlegget, så svikter progesterondannelse, men da nytter det ikke å tilføre. Jeg foreslår at du ved evt nytt svangerskap får utført en ultralydundersøkelse når du er 6-7 uker gravid for å se om alt er normalt. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...