Gå til innhold

celleforandringer i livmor? er det kreft? er redd!

Anbefalte innlegg

Fikk brev fra legen min i går:

"Vi har mottatt svar på celleprøven som ble tatt her den xx.xx.01. Den viste endel ufarlige celleforandringer som vi svært gjerne vil kontrollere om en 6 mnd. tid. Ring i god tid så ordner vi timen så det passer med din menstruasjon. Ha en fin sensommer og høst"

Tilleggsopplysninger:

* celle prøven ble tatt fra livmor

* fødte et barn i august i fjor

* har hatt mens nå over en uke med sterke blødninger

* har hatt stikkende smerter nederst i magen og kjennes ut som om det gjør vondt i keisersnittsåret av og til (før jeg fikk spiral)

* har vondt nedover bena (kan vere menssmerter(?)) kjennes ut som det er dårlig blodsirkulasjon. får det spesielt når jeg sitter med beina bøyd eller har ungen min på fanget, legen sa det sikkert var menssmerter og at vi skulle se det an 1 mnd (jeg ringte han for noen dager siden, jeg lurte nemlig på om det kunne vere hormonspiralen)

* jeg har slektninger som har hatt livmorkreft, brystkreft, lymfekreft og lungekreft (de 2 siste ikke av arvelig årsak)

* jeg er 26 år gammel og har nå hormonspiral (celleprøven ble tatt like før innsettingen)

--

viser også til innlegg jeg skrev for noen dager siden: http://forum.doktoronline.no/mp/article?_cmd=screen&id=754882

skulle ønske det sto mer i brevet, om hva det ville si at de hadde funnet celleforandringer. Prøvde å ringe i dag for å få vite litt mer, men det var ikke svar å få. Er veldig redd for kreft og gruer meg til å gå igjennom helgen uten å få oppklart det.

vet det sto "ufarlige celleforandringer". men hva vil det si? at de er ufarlige fordi det er noe godartede greier? eller ufarlig fordi det ble tidlig funnet?

vet det er vanskelig for deg å svare på det når du ikke har resultatene i hånden din, men kanskje du vet litt om dette og kan forklare meg hva som er vanlig ved celleforandringer,,, og hva det kan vere...?

håper på svar snart!

Fortsetter under...

Gjest inba♥

Ta det helt med ro! Sånn hadde jeg det også!

Det er IKKE kreft, men en celleforandring i livmorhalsen din. Det kan være at noe er dødt der; dvs at kroppen skifter celler fra tid til annen. Ta det helt med ro. Du vil antakelig få beskjed neste gang du skal inn at det ikke var noe farlig, men bare kroppens måte å bli kvitt

Slike celleforandringer vil vel et flertall av kvinner ha i løpet av et liv. OFte kommer slike forandringer i et svangerskap.

Ufarlige celleforandringer skal man bare følge med. For ett år siden fikk jeg fjernet litt av livmorhalsen pga

Slike celleforandringer vil vel et flertall av kvinner ha i løpet av et liv. OFte kommer slike forandringer i et svangerskap.

Ufarlige celleforandringer skal man bare følge med. For ett år siden fikk jeg fjernet litt av livmorhalsen pga

... innelegget mitt var lengre, men DOL (eller den mystiske datanissen) har kuttet det av halvveis...

Uansett: Konklusjonen min var at dette er ikke noe å engste seg for!

Mette Moen, Gynekolog

Du må kunne forstå at man ikke ville se det an i 6 måneder hvis det var mistanke om kreft! Jeg vedlegger informasjon om prøvesvar og håper du nå kan få en rolig helg!

CELLEPRØVE FRA LIVMORHALSEN

Denne prøven omtales også som "kreftprøven". Den anbefales utført hvert 3.år på kvinner mellom 25 og 70 år. Hensikten med undersøkelsen er å vise celleforandringer som med tiden kan utvikle seg til kreft. Det er altså ikke en metode til å påvise fullt utviklet kreft, den kan legen påvise direkte bare ved å se på livmorhalsen.

Prøvetaking utføres i forbindelse med en vanlig gynekologisk undersøkelse ved at legen dels skraper fra livmorhalsens overflate og dels fører en liten børste opp i livmorhalsen for å få ut celler til mikroskopisk undersøkelse. Undersøkelsen medfører ikke videre ubehag.

Ved mikroskopisk undersøkelse av prøven kan man se celleforandringer ("unormale celler") av forskjellig type. Noen forsvinner av seg selv, andre vedvarer. For å komme nærmere en sikker diagnose, supplerer man da med vevsprøve og utskraping fra livmorhalsen , altså en noe mer omfattende undersøkelse. Dette inngrepet kan være litt ubehagelig, men det kan evt gjøres i lokalbedøvelse.

Vevsforandringer hvor det anses å være en risiko for videre utvikling til kreft betegnes som dysplasi. I ca 10% av tilfellene vil dysplasi over en årrekke (mer enn 10 år?) kunne utvikle seg til kreft. For å hindre det vil man foreta en liten operasjon hvor man fjerner den ytterste del av livmorhalsen (konisering). Det vil ikke medføre forandringer i menstruasjoner eller mulighet for graviditet.

Hvis det gis beskjed om at en prøve skal gjentas etter noen tid, blir mange skremt og tror at de har kreft. Det er ikke tilfelle. Celleforandringer kan være tilfeldige og være borte i neste prøve. En grunn til ny prøve kan også være at det var for lite celler til sikker vurdering, og at man derfor ønsker kontroll etter noen måneder.

Hei!

Jeg fikk også et slikt brev av min lege for en del år siden. Jeg ble også ganske bekymret, men av ingen grunn.

Da jeg var til kontroll igjen 6 mnd. etterpå var prøven helt fin.

Hadde de hatt mistanke om at dette hadde vært alvorlig hadde de ikke ventet 6 mnd for å ta ny prøve. Grunnen til at de vil ha deg inn igjen er for å være 100% sikre på at dette ikke er noen ting.

Hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...