Gjest Forvirret82 Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg er 27 år. På grunn av lange/uregelmessige sykluser, har jeg tatt blodprøver og ultralyd hos gynekolog. Dette ble tatt på dag 25 (av totalt 43 dager den syklusen). Jeg hadde ingen cyster, men blodprøven viste at LH var 12 og FSH var 5,5. Jeg fikk ut ifra dette beskjed om at jeg hadde en PCO-tendens, og at jeg ikke hadde hatt eggløsning den syklusen. Jeg har litt mye hårvekst, men ikke så mye at jeg er plaget av det. Jeg er 174cm og 62kg. I og med at gynekologen ikke hadde tatt alle prøvene jeg ønsket (blant annet insulin), dro jeg til fastlegen min for å ta flere prøver. Prøven hos fastlege var på dag 7 i syklusen etter. Jeg fikk i dag prøvesvar fra fastlege med at alle prøvene var normale. Her viste plutselig LH 6 og FSH 6. Når i syklusen er det riktig å måle disse hormonnivåene? Jeg fikk vite av gynekolog at LH delt på FSH normalt skulle være under 2. Dette var ved prøven hos gynekologen 2,18. På prøven hos fastlegen var dette 1. Nå skjønner jeg ingen ting. Har jeg PCO eller ikke? Hva annet kan eventuelt gjøre at syklusene er så ustabile? Jeg kunne ut fra prøvesvarene fra fastlegen også lese at progesteron var 5. Under normalverdi her sto det: Foll.fase 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343316-pco/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Definisjon av tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom) er sjeldne eller bortfall av menstruasjon (som igjen betyr manglende eller sjelden eggløsning), maskulin hårvkest/eller unormale verdier av de mannlige hormoner i blodprøve og karakteristiske forandringer på eggstokkene med mange små cyster (eggsekker). Forandringene på eggstokkene betegnes som PCO og ses ved ultralyd. To av disse tre forhold (menstruasjoner, maskulinisering og PCO) skal være til stede for definisjonen PCOS. Du har sjeldne menstruasjoner som eneste sikre tegn, så PCOS er ikke sikkert til stede. Det med at LH er mer enn dobbel så høy som FSH ved PCOS er ’gammeldags’ oppfattelse som ikke brukes i dag. Det er LH som gir utslag på eggløsningstesten og LH er gjerne litt høy ved PCOS. Hvis temperaturen gjør et hopp, er det et ganske sikkert at det har vært eggløsning. Måling av progesteron en uke etter temp.-stigningen er nok det beste, men er det egentlig nødvendig? Jeg vil ikke legge vekt på progesteron-verdi på 5. Hvis du ønsker å bli gravid, vil det kanskje være lurt å forsøke pergotime (medikament for eggløsning). Hvis du ikke ønsker graviditet, kan syklus reguleres med hormonet gestagen i 14 dager hver syklus eller med p-pille. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343316-pco/#findComment-2906107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.