Gjest engstelig_29_ Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 For ca 3-4 år siden merket jeg at jeg hadde en liten kul under huden bakpå skulderen. Den er på størrelse med..tja..en halv ert kanskje. Har fått moren min til å se på den flere ganger siden det, og vi har tenkt at det var en fettkul eller noe slikt. For en stund siden ba jeg tilfeldigvis samboeren min om å se på kulen, og jeg ble overrasket da han sa at det var en føflekk. Den er helt lys (lysere enn de vanlige føflekkene jeg har, og ganske jevn i fargen (ikke noe sort eller rødt). Men den har ingen tydelig grense mot huden rundt. Dette, i tillegg til kulen under, gjør meg veldig bekymret. Jeg leser om ondartede føflekker med knuter som er svært aggressive fordi de starter med å "grave" seg dypt ned i huden, og er livredd for at denne føflekken/kulen er farlig. Jeg har fått henvisning til å fjerne den, men fikk ikke time før om halvannen måned. Jeg er gravid i 18. uke og burde bare kose meg, men nå tenker jeg bare på at jeg kan ha fått en dødelig sykdom og er livredd for fremtiden til meg og den lille familien min. Jeg blir forøvrig svært sjelden solbrent og har alltid smurt meg med solkrem. Jeg har tatt solarium max 20 ganger i løpet av livet, og ingen i familien har hatt hudkreft. Jeg er ellers i god form og sjelden syk. Er halvannen måned for lenge å vente for å fjerne denne føflekken? Kan føflekkreft oppstå først som en kul som det deretter blir farge på? Hva er sjansen for at det har spredd seg til andre deler av kroppen dersom dette er noe farlig? Jente 29 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343343-bekymret-for-f%C3%B8flekk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Hei ! Etter oppslag i dagspressen og alt som sies og skrives, er det ikke så merkverdig at man blir engstelig for en flekk. Slik som det høres ut, er det kanskje en form for bindevevsknute ("fibrom"), men kan ikke si det sikkert. Høres imidlertid ikke ut til å være et hurtigvoksende melanom. Forstår at det er lenge å vente i 6 uker når du har svangerskapet å tenke på i tillegg og ville forsøkt å time tidligere evt sendt et digitalt bilde til en av hudlegene for å høre nærmere. Et melanom(føflekkreft) starter vanligvis med en flat flekk som vokser og forandrer farge. og etterhvert får mer eller mindre svarte partier. Tror ikke du har føflekk kreft, men synes ikke du skal gå i 6 uker og tenke på og være redd for dette. Hvis du kontakter et av hudlegekontorene eller en av de kirurgiske polklinikkene og forklarer situasjonen vil de helt sikkert ta deg inn om ikke annet for å se på flekken , evt fjerne den med en gang . Da vet du uansett at du har gjort ditt beste og så får du en sikker diagnose når flekken blir fjernet og endt til undersøkelse. Mvh Hudlegen xxzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/343343-bekymret-for-f%C3%B8flekk/#findComment-2909173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.