Gå til innhold

Dårlig fysisk form = oppsigelse

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Med denne avtalen om inkluderende arbeidsliv er det blitt mer og mer vanlig at et av tiltakene er trening i arbeidstiden. Mulig det ikke er så vanlig som jeg innbiller meg. Jeg vet av flere bedrifter som tilbyr ansatte dette her hvor jeg bor, kanskje det er et lokalt fenomen...?

'' Mulig det ikke er så vanlig som jeg innbiller meg. Jeg vet av flere bedrifter som tilbyr ansatte dette her hvor jeg bor, kanskje det er et lokalt fenomen...?''

Jeg kjenner til en eneste person som har mulighet for å trene i arbeidstiden. Han jobber i en bedrift hvor alle er genuint interessert i jobben og jeg tror nesten de fleste jobber 50 timer i uken og mer. Har også så vidt hørt om lignende ordninger andre steder hvor folk allerede jobber mer enn nok.

Så nei - jeg tror ikke betalt trening er veldig vanlig.

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

17

• Lillemus

9

• frosken

8

• fyrlykt

6

Skrevet

I enkelte yrker er form viktig. Dette bør da stå klart i kontrakten. Dersom folk da ikke holder seg i form, så kan de ikke jobbe med dette yrket.

Det synes jeg faktisk er OK. Det er snakk om andres liv og helse.

Hvordan man måler dette kan imidlertid diskuteres.

Helt enig med deg. :0)

Gjest Ja, kansje det
Skrevet

Jeg har både en søster og to venninner som får trene 1 time i uka i arbeidstida. Altså at de kan komme en time senere eller gå en time før 1 gang i uka for å trene. Tror det er mange innen LO som har det.

Det stemmer, men ikke alle benytter seg av det. Svært få faktisk:-)

Gjest LO kanskje
Skrevet

Det stemmer, men ikke alle benytter seg av det. Svært få faktisk:-)

Det er mulig at få benytter seg av den, men de har iallefall mulighet til å bruke en time av arbeidstida hver uke til å trene.

Gjest drvalley
Skrevet

Jeg har jobbet mye sammen med ambulansepersonell, og jeg ahr vært med i redningsarbeid.

For meg at det åpenbart at et ambulansepersonell med BMI på over 36 er totalt uegnet i jobben. I svært mange situasjoner vil vedkommende ikke ha den fysikken som kreves for å gjøre en god jobb for pasienten. Om vedkommende ikke forstår det selv, er det nok en grunn til avskjedigelse.

Dette handler ikke mest om trening, som jeg forøvrig mener skal gjøres på fritiden, men om å spise mindre.

Å holde kroppen sin i normal form er et personlig ansvar.

Jeg tar ikke stilling til den konkrete testens kvaliteter. Jeg formoder også at ansatte er blitt kjent med kravene i god tid før vurderingen fant sted slik at de har hatt anledning til å forberede seg.

Annonse

Skrevet

Jeg mener at dette bør avklares på forhånd, før ansettelse.

tzatziki1365380058
Skrevet

Det er veldig rart dersom slike regler kun skal dreie seg om BMI. Jeg har en bekjent som er redningsmann, og han er 170 høy og har en BMI på 34. Men han er jo KUN muskler - det er helt sykt hvor trent og "fast i fisken" han er.

Han har forresten MYE trening i arbeidstiden - det er stort sett det de gjør når de ikke er på oppdrag, og siden det sjelden er behov for uttrykning med redningshelikopter, sier det seg selv at det er tid til trening.

tzatziki1365380058
Skrevet

''Samtidig mener jeg at ved slike krav må arbeidsgiver først ha på plass tilbud om trening i arbeidstiden før de kan gå til det skritt å si opp folk pga overvekt.''

Trening i arbeidstiden? Mener du at en arbeisplass pga en persons overvekt skal betale folk for å komme i form?

Det er relativt vanlig at arbeidsplasser som krever at folk er i spesielt god fysisk form, tilrettelegger for trening i arbeidstiden. Hva tror du feks brannmenn, redningsmenn osv gjør når de ikke er ute på "tokt"?

At arbeidsgiver har et ansvar for å tilrettelegge før de kan gå til oppsigelse, synes jeg er helt rimelig. Hvorfor skal vektproblemer behandles forskjellige fra annen sykdom?

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg har jobbet mye sammen med ambulansepersonell, og jeg ahr vært med i redningsarbeid.

For meg at det åpenbart at et ambulansepersonell med BMI på over 36 er totalt uegnet i jobben. I svært mange situasjoner vil vedkommende ikke ha den fysikken som kreves for å gjøre en god jobb for pasienten. Om vedkommende ikke forstår det selv, er det nok en grunn til avskjedigelse.

Dette handler ikke mest om trening, som jeg forøvrig mener skal gjøres på fritiden, men om å spise mindre.

Å holde kroppen sin i normal form er et personlig ansvar.

Jeg tar ikke stilling til den konkrete testens kvaliteter. Jeg formoder også at ansatte er blitt kjent med kravene i god tid før vurderingen fant sted slik at de har hatt anledning til å forberede seg.

''Jeg tar ikke stilling til den konkrete testens kvaliteter. ''

Nå er det jo faktisk testens kvaliteter som er poenget her, da...

Dessuten - dersom det holder at en kvinne går distansen på 22 minutter, må det holde at mann går den på samme tid, når det gjelder evne til å utføre jobb. Man trenger ikke raskere hjelp fordi det tilfeldigvis er en mann som skal hjelpe...

Det er for øvrig bull at en person med BMI på 36 automatisk er uegnet til å gjøre en jobb. En bekjent av meg har BMI på 34 og jobber som redningsmann på helikopter. Ikke fortell meg at det er mer fysisk krevende å være ambulansepersonell enn det er å å bli firt ned i bresprekker for å redde folk som har falt nedi.

Dette handler om stigmatisering av folk med BMI over 20 - nok en gang.

Skrevet

Jeg mener at dette bør avklares på forhånd, før ansettelse.

''Jeg mener at dette bør avklares på forhånd, før ansettelse.''

Skal man da avklare dette med alle man ansetter? Selv de som kanskje har en bmi på 18? De som har en bmi på 23? Hvor skal man sette grensa?

Man kan jo godt ha en normal vekt når man ansettes og ende opp med sykelig overvekt 10 år etter f.eks.

tzatziki1365380058
Skrevet

Man skal kunne gjøre jobben sin.

Og er man for feit til å gjøre jobben, eller om man er for lat til å gjøre jobben- eller om man skulker jobben...så går det vel for det samme? Gjør man ikke jobben, så har man lite der å gjøre. Da er det bedre å ansette en som KAN jobbe.

P.S har ikke lest linken.

Men det er jo rart at en kvinne kan bruke 22 minutter på en distanse og være egnet for å utføre jobben, mens en mann er nødt til å utføre distansen på 14 minutter for å kunne være egnet....

PS. Har lest linken :)

For øvrig enig med deg i at man ikke kan ha en jobb man ikke er kvalifisert til, men da bør det vel begrunnes i nettopp jobbutførelse, ikke i resultat av en test - i alle fall dersom det kriteriet ikke var avtalt på forhånd.

tzatziki1365380058
Skrevet

Skal man da avklare dette med alle man ansetter? Selv de som kanskje har en bmi på 18? De som har en bmi på 23? Hvor skal man sette grensa?

Man kan jo godt ha en normal vekt når man ansettes og ende opp med sykelig overvekt 10 år etter f.eks.

Klart det skal avklares før man ansettes, dersom god fysisk form er et kriterium for å få fortsette i jobben. Det skal seff inn i arbeidskontrakten - uansett om man har BMI på 15 eller 25 når man starter.

Folk skal ha forutsigbarhet rundt jobben sin, og vite hva de må jobbe for hvis de skal beholde den.

Man kan ikke komme i etterkant og si at nei NÅ er du i for dårlig form, gitt. Da må man i så fall vise til direkte manglende evne til å gjøre jobben, ikke til resultat av en test man aldri har visst man skulle gjennom. Og brukes en test, må den i alle fall være så god at resultatet ikke kan diskuteres. Og den må være kjent på forhånd.

Annonse

Skrevet

Men det er jo rart at en kvinne kan bruke 22 minutter på en distanse og være egnet for å utføre jobben, mens en mann er nødt til å utføre distansen på 14 minutter for å kunne være egnet....

PS. Har lest linken :)

For øvrig enig med deg i at man ikke kan ha en jobb man ikke er kvalifisert til, men da bør det vel begrunnes i nettopp jobbutførelse, ikke i resultat av en test - i alle fall dersom det kriteriet ikke var avtalt på forhånd.

''Men det er jo rart at en kvinne kan bruke 22 minutter på en distanse og være egnet for å utføre jobben, mens en mann er nødt til å utføre distansen på 14 minutter for å kunne være egnet....''

Det er jo helt idiotisk.

tzatziki1365380058
Skrevet

'' I dag er det vanlig med trening i arbeidstiden fordi arbeidsgiver ønsker å motivere de ansatte til å trene. ''

Vanlig er det vel litt drøyt å kalle det, selv om noen arbeidsgivere har begynt med det.

Det er helt vanlig med trening i arbeidstid for yrker hvor det kreves at man er i god form. Det gjelder i alle fall brann- og redningsmenn. Vet ikke om det også gjelder politiet.

Skrevet

Det er helt vanlig med trening i arbeidstid for yrker hvor det kreves at man er i god form. Det gjelder i alle fall brann- og redningsmenn. Vet ikke om det også gjelder politiet.

Ja, men for oss andre kontorrotter er det dessverre ikke vanlig med trening i arbeidstiden. :o( *ønsker seg*

tzatziki1365380058
Skrevet

Han var 188 cm høy så han var ingen smågutt da. På den annen side kan vel kiloene være veldig velfordelte og om det er mest muskler og lite fett så virker man jo slett ikke så overvektig.

Man er ikke overvektig, heller - verken helsemessig eller ellers, dersom kroppen er riktig sammensatt. Har man en fornuftig fettprosent i forhold til muskelmasse, kan man veie nesten hva som helst og fremdeles være helsemessig i god form. Satt på spissen, da - det finnes sikkert grenser.

Vet om et tilfelle hvor en helsemessig vekt på en kvinne, basert på muskelmasse og fett i kroppen, faktisk var 84 kilo. Og hun var 160 cm høy. Men ikke overvektig i følge skikkelige eksperter på overvekt. (Ikke noen grunn til å protestere - jeg vet hva jeg vet, og at det var Ullevål - eksperter som uttalte dette). En annen ting er at denne kvinnen ønsket å veie mindre av kosmetiske hensyn, men helsemessig var det faktisk ingen grunn til det.

Skrevet

Jeg tenkte ikke på alle typer jobb, men der det kreves. Ved å avklare det på forhånd mener jeg det er den ansattes plikt å holde seg i form.

Skrevet

Jeg tenkte ikke på alle typer jobb, men der det kreves. Ved å avklare det på forhånd mener jeg det er den ansattes plikt å holde seg i form.

Jo, jeg er forsåvidt enig i det. :o)

Skrevet

''Det er helt vanlig med trening i arbeidstid for yrker hvor det kreves at man er i god form. Det gjelder i alle fall brann- og redningsmenn. Vet ikke om det også gjelder politiet.''

Synes det burde være like selvfølgelig med trening i arbeidstiden for de som har krav om god fysisk form som det er selvfølgelig med faglig oppdatering. Men det er mulig vi har et stykke igjen å gå. Noen anser fortsatt fagkurs for luksus, selv om det nå er lovregulert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...