Gå til innhold

Pigmentering i arr?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fjernet en føflekk på overarmen i juni i fjor. Arret grodde dårlig, og var derfor ganske "åpent" når stingene ble tatt. Jeg reiste på ferie i 3 uker like etterpå, der jeg ble mye eksponert for sol. Brukte høy solfaktor, og ble ikke brent. Men i etterkant har det oppstått brune pigment flekker i arret. Har vært hos legen min som fjernet føflekken og svaret på det som ble fjernet var godartet. Har i etterkant byttet lege, og min nye lege mente også at så lenge det var godartet det som ble fjernet, så skal det ikke være noen fare. Jeg er fortsatt bekymret for disse flekkene, og tenker ofte på om det kan ha utviklet seg til ondartet hudkreft. Er dette normalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343384-pigmentering-i-arr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det foreligger 2 muligheter: 1) enten er pigmentet rester etter enn ufullstendig fjernet føflekk eller 2) pigmentet er dannet i en tilheling med ugunstige forhold og mye soleksponering (PIH=postinnflammatorisk hyperpigmentering). Du kan undersøke om det vevet som ble fjernet omfattet hele flekken, dvs at det var "fri rand". Dette finnes som regel oppgitt på det skriftlige patologisvaret som legen har mottatt og oppbevarer . Hvis vevsprøven viste fri rand og godartet flekk , kan du ta det med ro. da er sannsynligvis pigmenteringen bare et sekundært fenomen og ikke videreutvikling av føflekken. Dersom flekken ikke har vært fullstendig fjernet, må det vurderes om det skal fjernes mer vev og også undersøke dette. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/343384-pigmentering-i-arr/#findComment-2909187
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...