Gå til innhold

Briller? Spørsmål 2...

janeymor

Anbefalte innlegg

Du har helt rett i at syn og ikke minst barns syn er stemoderlig behandlet her til lands.

Hvem ville akseptert at helsesøster skulle sjekket melketennene til ungene. Men øynene, som barna skal ha hele livet, er helt greit å overlate til noen uten spesielle kvalifikkasjoner.

Du er blitt henvist til / anbefalt et "optometri-senter". Vet du hvilken type spesialist barnet skal til.

En ortoptist er en som er spesialisert på samsyn (sjeling). Ortoptister jobber som regel i samarbeid med øyeleger. De finner ikke brillestyrker, men jobber mye med trening av samsyn.

En optometrist er akkurat det samme som en optiker. I mange andre land brukes vanligvis tittelen optometrist. Optikere i Norge har en 3-åring grunnutdanning på høgskole (bachelor), i Kongsberg. Optiker er en beskyttet tittel og de jobber under samme lov om godkjenning av helsepersonell som f.eks. sykepleiere og fysioterapeuter.

Optikere kan blant annet finne brillestyrker, tilpasse kontaktlinser, samsyn (sjeling), synstrening, screene for øyesykdommer, henvise til allmennlege og øyelege. De er som regel de beste til å gi råd om beste brille og glassvalg.

NAV gir ingen refusjon for konsultasjon hos optiker med mindre optikeren jobber på en øyeavdeling eller under en privatpraktiserende øyelege med refusjonsrett.

En konsultasjon hos optiker er svært billig sammenlignet med pris hos andre profesjoner det er naturlig å sammenligne med.

Optikere kan videre spesialiser innen f.eks. kontaktlinsekompetanse, arbeidsplassoptometri, pediatri (barn). Noen tar mastergrad. Synstrening som kan være nyttig for f.eks. idrettsutøvere eller barn med lese- og skrivevansker er en spesialisering litt på siden av den formelle utdanningen i Norge.

Før du dropper det tilbudet barnet har fått pga en tusenlapp, bør du ha klart for deg hva barnet kan oppnå med dette tilbudet. Hvor vidt du vil kunne få et tilsvarende tilbud innen det offentlige, og i så fall hvor lang tid det vil ta.

Om dette f.eks. dreier seg om lese- og skrivevansker, hodepine, eller synsforstyrrelser som går ut over barnets læring, kan et halvt års venting være en alt for høy pris og betale.

Det er ikke til barnets beste om du tenker utelukkende prinsippielt på at helse til barn ikke skal koste deg en krone. Jeg skulle hatt svært trang økonomi før jeg avviste et godt tilbud til barnet mitt bare fordi det kostet penger om et like godt offentlig tilbud ikke eksisterte eller hadde lang venting.

Det er lite sannsynlig at du får eventuelle briller dekket fra NAV. Da ville sannsynligvis optikeren din ha nevnt denne muligheten.

Om du ønsker henvisning til øyelege med refusjonsrett, kan optikeren som tok synsprøve skrive dette. H*n vil sannsynligvis si ifra om h*n vurderer at dette ikke har noen hensikt.

Skulle jeg velge mellom en brilleseddel fra øyelege og en fra optiker, ville jeg valgt optikerens uten å blunke. Optikerne er stort sett mye mer nøyaktige og tar seg mye mer tid for å finne den optimale styrken. Og kjøper du brillen der synsprøven ble tatt, tar de reklamasjonen om det skulle vise seg at styrken ikke fungerer.

mvh

Bra svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jorunn

8

• Løvemamma

5

• Hugmee

4

• sweetness

3

Mest aktive i denne tråden

Mener vi har hatt denne diskusjonen tidligere.

Er selv ikke "i bransjen", men har flere bekjente som er øyeleger, hvorav en som er ganske nær, og vet at disse i hvertfall gjør grundige øyekontroller av barn, herunder skriver ut brilleseddel.

Jo, men svært mange øyeleger bruker diagnostika på barn, dvs at de drypper ut pupillene slik at de kan få utført en objektiv synsundersøkelse. Disse resultatene stemmer ike ofte med subjektive undersøkelser som blir gjort hos optikere pga selve optikken i øyet når utdryppet. Derfor er det mange optikere som sjekker over styrken som kommer fra øyelegene( når ungen har normalstore pupiller) siden det er denne tilstanden som er "normal" =) i tillegg er det en fordel at optikerene selv kan stå inne for sen styrken som er funnet siden det nettopp er optikerne som blir sittende med evt reklamasjonskrav etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jo, men svært mange øyeleger bruker diagnostika på barn, dvs at de drypper ut pupillene slik at de kan få utført en objektiv synsundersøkelse. Disse resultatene stemmer ike ofte med subjektive undersøkelser som blir gjort hos optikere pga selve optikken i øyet når utdryppet. Derfor er det mange optikere som sjekker over styrken som kommer fra øyelegene( når ungen har normalstore pupiller) siden det er denne tilstanden som er "normal" =) i tillegg er det en fordel at optikerene selv kan stå inne for sen styrken som er funnet siden det nettopp er optikerne som blir sittende med evt reklamasjonskrav etc.

Jeg har opplevd undersøkelsen hos øyelege som svært grundig og subjektiv.

Det ble gjort undersøkelser både med og uten øyedråpene - undersøkelsen etter dråpene lot til å være først og fremst en kontroll av at det man hadde kommet frem til i den mer subjektive undersøkelsen ikke var helt feil.

Har selv vært til undersøkelse hos optiker flere ganger, og opplevde mitt barns undersøkelse hos øyelege som lagt mer grundig og kvalifisert, men det kan selvfølgelig har vært fordi det gjalt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble gjort undersøkelser både med og uten øyedråpene - undersøkelsen etter dråpene lot til å være først og fremst en kontroll av at det man hadde kommet frem til i den mer subjektive undersøkelsen ikke var helt feil.

Har selv vært til undersøkelse hos optiker flere ganger, og opplevde mitt barns undersøkelse hos øyelege som lagt mer grundig og kvalifisert, men det kan selvfølgelig har vært fordi det gjalt barn.

Ja, da var du jo heldig. Ikke alle øyeleger er slik dessverre.Tror de generelt er flinke når det kommer til barn. Men har opplevd en del øyeleger som ikke tar seg god nok tid og resultatet blir deretter.De haster bare videre til neste pasient, neste grå stær- operasjon, neste laserbehandling.

Men godt å høre at ikke alle øyeleger er slik de jeg har erfaring med=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at vi er heldige med plassen vi bor da, selv om det ikke er i en større by.

Fikk mye bedre oppfølging her, enn i Bergen hvor hun gikk til ordinær øyenlege i 1-2 årsalderen p.g.a. mulig problem med samsynet. Det ble da påstått at samsynet var normalt, men siden det har vært godt skjult, ble hun 11 år før problemene ble så store at det satte seg i skulder.- og nakkemuskulaturen med på følgende hodepine. Først ved lengre tids konsentrasjon kunne vi observere at det ene øyet gled ut og da fordi vi aktivt så etter det.

Hopper inn midt i tråden her, dette ble interessant for meg!

Jeg har i et par år slitt med nakke/skulder plager, i samme tidsrom har jeg også registrert at jeg sliter med øynene, er mye sliten i og rundt øynene og føler jeg ser dårlig.

Var hos optiker på lørdag, ser litt dårlig, og sliter med samsynet.

Kan dette være grunnen til at jeg sliter med nakke/skuldre?

Er litt spent jeg nå, på om jeg kan få løst mange problemer på en gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brille-snile

Om optikeren leverer i henhold til bestilling, eg, øyeleges eller annen optikers brilleseddel, har optikeren ikke noe ansvar om brillen ikke fungerer.

Noe optikere er likevel så greie at de tar ansvar for øyelegenes tabber. Men dette kan man ikke kreve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brille-snile

''Men øyeleger skriver sjeldnt ut brilleseddel, de sjekker øyehelsen -''

Det gjør øyelegene jeg kjenner.

Kvaliteten er ikke alltid like god. Heller ikke på barn.

Jeg kjenner mange optikere som kan bli ganske frustrert over dette. De har jobben med forb... kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brille-snile

Bra at du har gode erfaringer.

Vanligvis er det ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i et par år slitt med nakke/skulder plager, i samme tidsrom har jeg også registrert at jeg sliter med øynene, er mye sliten i og rundt øynene og føler jeg ser dårlig.

I følge erfaringen vi har med eldstejenta er det mulig. Det viste seg at når hun leste mye, ble veldig mye energi brukt til å stablisere synet, med den følgen han hun fikk muskelspenninger i skulderpartiet og nakken. Etter at hun fikk briller gikk det ikke veldig lenge før smertene forsvant litt etter litt og i dag har hun knapt hodepine, så lenge hun er flink med å bruke brillene når hun leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brille-snile

Det kan hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge erfaringen vi har med eldstejenta er det mulig. Det viste seg at når hun leste mye, ble veldig mye energi brukt til å stablisere synet, med den følgen han hun fikk muskelspenninger i skulderpartiet og nakken. Etter at hun fikk briller gikk det ikke veldig lenge før smertene forsvant litt etter litt og i dag har hun knapt hodepine, så lenge hun er flink med å bruke brillene når hun leser.

Jeg jobber mye på pc, og når jeg skifter mellom pc og ark sliter jeg veldig med å fokusere om og det tar flere sekunder før jeg ser klart.

Blir uansett spennende å se :-) Tror jeg får brillene i morgen, og jeg gleder meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg og har lest de siste innleggene dine.

Anbefaler deg å be fastlegen om henvisning til øyelege og så ta det hele om igjen derfra. Dette er ikke noe å stresse med, og øyelege er den rette veien å gå når det gjelder barn og synsproblemer.

Hvis øyelegen mener det er er mistanke om akkomodasjonsproblemer blir barnet henvist videre til optometri og du får hjelp til å finne en som har refusjonsordning.

Min datter hadde også 0,5 ca (langsynt) og øyelegen mente dette ikke var årsak til slitenheten, og at hun ikke burde begynne med briller i det hele tatt. I steden kom hun til optometrist som ga øvelser for å styrke øyemuskulaturen ("fysioterapi" for øyet). Dette styrker øyet i å fokusere raskt og korrekt når du skifter mellom nært og fjernt. I vårt tilfelle holdt det med ett besøk der, hun trener hjemme og har blitt mye bedre.

Så min anbefaling er: få en second opinion hos kyndig fagperson (øyelege)!

Blir det briller til sist så kjøper du selvsagt med brilleforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om optikeren leverer i henhold til bestilling, eg, øyeleges eller annen optikers brilleseddel, har optikeren ikke noe ansvar om brillen ikke fungerer.

Noe optikere er likevel så greie at de tar ansvar for øyelegenes tabber. Men dette kan man ikke kreve.

Hehe.. nei,er ikke noe krav som svært mange reklamasjonsaker ikke egentlig er.. Men jeg vil gjerne se den optikeren som ikke tar tilbake/fikser på dette for kunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brille-snile

Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg og har lest de siste innleggene dine.

Anbefaler deg å be fastlegen om henvisning til øyelege og så ta det hele om igjen derfra. Dette er ikke noe å stresse med, og øyelege er den rette veien å gå når det gjelder barn og synsproblemer.

Hvis øyelegen mener det er er mistanke om akkomodasjonsproblemer blir barnet henvist videre til optometri og du får hjelp til å finne en som har refusjonsordning.

Min datter hadde også 0,5 ca (langsynt) og øyelegen mente dette ikke var årsak til slitenheten, og at hun ikke burde begynne med briller i det hele tatt. I steden kom hun til optometrist som ga øvelser for å styrke øyemuskulaturen ("fysioterapi" for øyet). Dette styrker øyet i å fokusere raskt og korrekt når du skifter mellom nært og fjernt. I vårt tilfelle holdt det med ett besøk der, hun trener hjemme og har blitt mye bedre.

Så min anbefaling er: få en second opinion hos kyndig fagperson (øyelege)!

Blir det briller til sist så kjøper du selvsagt med brilleforsikring.

optometrist = optiker

Du var sikkert hos ortoptist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brille-snile

Hehe.. nei,er ikke noe krav som svært mange reklamasjonsaker ikke egentlig er.. Men jeg vil gjerne se den optikeren som ikke tar tilbake/fikser på dette for kunden..

Det kommer an på hvor mange øyelegefeil optikeren må rette på i løpet av året. Til syvende og sist må dette dekkes inn på en eller annen måte. Kan ikke se det urimelige med at kunden må ta utgiftene for dette selv. Du får ikke rabatt på apoteket om legen skriver ut en medisin du ikke tåler eller som ikke virker. De fleste optikere gir likevel minimum en rabatt.

Kommer også an på om kunden ble tilbudt ny synsprøve og takket nei til dette.

Optikerne vet som regel hvilke øyeleger som ikke gir særlig nøyaktige brillesedler. Noen øyeleger skriver kun ca. brillesedler og fører på at optiker må sjekke over styrken.

Andre øyeleger skirver ikke ut brillesedler. Langt redeligere mot pasienten enn å skrive ut en slurveseddel som ikke gir et optimalt syn og i verste fall ikke kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...